آیا مثبت‌اندیشی تغییر ایجاد می‌کنــــد؟

گزارشگر:9 میزان 1393 - ۰۸ میزان ۱۳۹۳

بخش نخست

mnandegar-3«تفکر مثبت» یکی از رایج‌ترین توصیه‌هایی‌ست که به افراد علاقه‌مند به رشدِ فردی می‌شود. اغلب گفته می‌شود که اگر افکار منفی داشته باشید، موفقیت و شادمانی تقریباً غیرممکن است. در این مقاله بررسی می‌‌شود که این مسأله درست است یا خیر.
این مقاله توسط Morty Lefkoe نوشته شده است، او به مدت ۴۵ سال برای ایجاد تغییراتِ پایدار در زنده‌گی خود تلاش کرد تا زمانی که راهی برای کنار گذاشتنِ اعتقاداتی که او را عقب نگه می‌داشتند، پیدا کرد. او یافته‌هایش را به یک فرآیند قابلِ تکرار برای کمک به دیگران تبدیل کرد. در نهایت ۱۵۰۰۰۰ نفر و بیش از ۵۰ شرکت، به کمکِ او باورهای محدودکنندۀ خود را کنار گذاشتند.

افکار منفی از کجا می‌آیند؟
نباید شما افکار منفی داشته باشید؛ افکاری مانند: «من احتمالاً در پروژۀ جدید موفق نمی‌شوم»، «او واقعاً مرا دوست ندارد» و «من دوباره کار را درست انجام نمی‌دهم». این جملات نتیجۀ نگرش‌ها و باورهای منفی‌یی‌ست که پیشتر در زنده‌گیِ شما وجود داشته است. برای مثال جملۀ «من احتمالاً در پروژۀ جدید موفق نمی‌شوم» نتیجۀ این باور می‌تواند باشد که: «من آن‌قدرها خوب کار نمی‌کنم» و «من توانایی کافی ندارم». و یا جملۀ «او واقعاً مرا دوست ندارد» نتیجۀ این باور می‌تواند باشد: «من دوست‌داشتنی نیستم»، و هم‌چنین جملۀ «من دوباره کار را درست انجام نمی‌دهم» نتیجۀ این باور می‌تواند باشد: «من هیچ کاری را به طور مطلوب نمی‌توانم انجام دهم».
بنابراین عاملی که شما را از رسیدن به موفقیت و شادمانی بازمی‌دارد، افکار منفی نیست؛ بلکه باید گفت این افکار بازتابِ نوع نگاهِ شما به جهان است. شما همیشه با باورهای خود دربارۀ زنده‌گی، مردم و خودتان زنده‌گی می‌کنید. حتا اگر شما از افکار منفی خلاص شوید، بازهم باورها در زنده‌گی شما وجود دارند.

مردم برای دور شدن از افکار منفی چه کار می‌کنند؟
اگر شما سعی کنید از افکار منفیِ خود فرار کنید؛ نمی‌توانید آن‌ها را از بین ببرید. در بدترین حالت شما فقط نتوانستید در حذفِ این افکار موفق شوید. اما در بهترین حالت، این افکار از ذهنِ شما دور شده‌اند ولی هنوز از بین نرفته‌اند، بلکه به صورت پنهانی هدایت می‌شوند. این افکار مثل توپی هستند که تلاش می‌کنید زیر آب نگه دارید. شما می‌توانید برای مدت کوتاهی توپ را زیر آب نگه دارید، اما در نهایت از این کار خسته می‌شوید و توپ از آب خارج می‌شود.
باورهایی که دربارۀ خود و زنده‌گی دارید، عامل به وجود آمدن افکار منفیِ شماست، در این شرایط مثبت‌اندیشی فایده‌یی ندارد. چون ممکن است حتا هنگامی که هیچ فکرِ منفی‌یی ندارید، دچار سوءظن شده و برای خلاص شدن از شر افکار منفی، انرژیِ خود را هدر دهید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.