دولت سلاح‌های غیرقانونی را جمع‌آوری می‌کند

گزارشگر:20 میزان 1393 - ۱۹ میزان ۱۳۹۳

دولت افغانستان با توجه به مشکلاتی که پدیده وجود سلاح‌های غیرقانونی در دست برخی مجامع به وجود آورده است، در صدد جمع‌آوری سلاح برای برقراری امنیت و ثبات در جامعه است.
به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، دولت افغانستان اقدامات گسترده‌یی برای جمع آوری سلاح‌های غیرقانونی از دست مردم آغاز کرده است. mnandegar-3مقامات افغانستان همچنین در چارچوب اقدامات خود از تردد موترهای دارای شیشه‌های دودی که از آنها برای ارتکاب جرائم و جنایات استفاده می‌شود، جلوگیری می‌کنند.
محمود واثق خبرنگار این شبکه در کابل در گزارشی در این باره که با تصاویری از اجرای این تدابیر در خیابان‌ها همراه بود گفت: این بار پولیس افغانستان جنگی جدید را اداره می‌کند که هدف از آن مبارزه با وجود سلاح‌های غیرقانونی در دست مردم در شهرهای اصلی کشور است. وجود سلاح‌های غیرقانونی در دست مردم باعث افزایش جرایم قتل و سرقت و نیز افزایش آدم ربایی برای باج‌گیری شده است.
یکی از مسوولان امنیتی گفت: پست‌های ایست و بازرسی جدیدی در خیابان‌ها ایجاد شده است و پولیس برای جمع‌آوری سلاح‌های غیرقانونی در این پست‌ها مستقر شده است. به هیچ کس در هر رده و مقامی اجازه نمی‌دهیم سلاح غیرقانونی در اختیار داشته باشد.
شکریه بارکزی نماینده پارلمان در این باره گفت: به نظر من این یک اقدام نمادین است و اصل مشکل یعنی گسترش مافیای سلاح و جنایات سازمان یافته در شهر را حل نمی‌کند.
این درحالی است که پولیس سه روز پیش، شیشه‌های دودی موتر خانم بارکزی را برچید.
در ادامه گزارش آمده است: مقامات امنیتی افغانستان اعلام کردند صدها هزار قطعه سلاح بدون مجوز در دست افراد وابسته به فرماندهان گذشته و شخصیت‌های سیاسی و تجار قرار دارد. این پدیده باعث ایجاد ناامنی و نگرانی در میان مردم و بی‌اعتمادی به توانایی نیروهای امنیتی برای تامین امنیت شخصیت‌ها و اموال، می‌شود.
یکی از شهروندان گفت: سلاح فقط باید در دست مراجع مسوول باشد اما متاسفانه می‌بینیم افرادی با لباس غیرنظامی از شخصیت‌ها حمایت می‌کنند و نوعی آشفتگی در این خصوص وجود دارد.
در ادامه گزارش آمده است: دولت همچنین اقدامات گسترده‌یی برای جلوگیری از دودی کردن شیشه موترها آغاز کرده است. معمولاً از این موترها برای ارتکاب جنایات سازمان یافته استفاده می‌شود.
در پایان گزارش آمده است: یک ضرب‌المثل قدیمی افغانی سلاح را یکی از مظاهر مردانگی می‌داند اما امروز این سلاح به عامل بی‌ثباتی تبدیل شده است. دولت جدید افغانستان بر عزم خود برای مبارزه با این پدیده جهت بازگشت ثبات و امنیت از دست رفته به جامعه افغانستان تاکید می‌کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.