نهاد بازار رسانه‌ها: حکومت باید برای مصونیت خبرنگاران اقدامات جدی نماید

گزارشگر:هارون مجیدی/ 21 میزان 1393 - ۲۰ میزان ۱۳۹۳

mnandegar-3مسوولان نهاد بازار رسانه‌ها از دولت وحدت ملی می‌خواهند تا حق دسترسی به اطلاعات را عملی ساخته و برای مصونیت خبرنگاران اقدامات جدی نمایند.
مسوولان این نهاد از خشونت در برابر خبرنگاران ابراز نگرانی کرده گفتند که اگر خشونت در برابر خبرنگاران ادامه یابد، جامعۀ خبرنگاری دست به خودسانسوری زده و مردم از دست‌یابی به حقایق محروم خواهند شد.
این نهاد یک بستۀ بیست ماده‌یی را ترتیب کرده که در آنان پیشنهادات و خواست‌های جامعۀ رسانه‌یی افغانستان به حکومت وحدت ملی گنجانیده شده است.
مسوولان نهاد بازار رسانه‌ها گفته اند آنان در روزهای آینده این بستۀ پیشنهادی را به حکومت وحدت ملی می‌سپارند تا در برنامه‌های کاری خود از آن استفاده ببرند.
حامد پویا رییس نهاد بازار رسانه‌ها در یک نشست خبری در کابل گفت: «در زمان کاروزارهای انتخاباتی مسوولان حکومت وحدت شعارهای آتشین در پیوند به آزادی بیان و خشونت در برابر خبرنگاران دادند، اما متأسفانه از زمانی که این حکومت تشکیل شده است تا هنوز هیچ‌گونه حرفی از زبان مسوولان حکومتی نشنیده ایم بر همین بنیاد ما این بسته را پیشکش حکومت می‌داریم تا در این قسمت توجه داشته باشند.»
آقای پویا هم‌چنان گفت: ما چگونه رسیده‌گی به پروندۀ خشونت در برابر خبرنگاران در جریان سیزده سال گذشته را نیز با حکومت وحدت ملی بررسی خواهیم کرد.
آقای پویا تأکید کرد: حکومت وحدت ملی باید برای مصونیت خبرنگاران اقدامات جدی نماید.
رییس نهاد بازار رسانه‌ها افزود: حکومت جدید باید محدودیت‌هایی که در برابر کار رسانه‌یی در کشور قرار دارد را از بین برده و حق دسترسی به اطلاعات را عملی نمایند.
در عین حال، احمد راشد صدیقی یکی از مسوولان این نهاد گفت: بازار رسانه‌ها از زمان تأسیس تا حال چندین پروندۀ خشونت در برابر خبرنگاران را در همکاری با نهادهای قضایی و امنیتی بررسی کرده است.
آقای صدیقی با بیان این که خشونت در برابر خبرنگاران در سال جاری افزایش بی پیشینه داشته است، گفت: «شماری از پرونده‌هایی را که ما تحت بررسی داشتیم کار آن‌ها را به راه انداختیم؛ پرونده‌های شان در نهادهای عدلی و قضایی است و آروز داریم که در آینده خبرنگاران مورد خشونت قرار نگیرند و اگر اتفاقی می‌افتد این نهاد با همه خبرنگاران همکار و هم‌سو است.»
او از خبرنگاران خواست تا با برخورد مسلکی از خشونت بکاهند.
هم‌چنان، حبیبه قادری مسوول بانوان خبرنگار در این نهاد گفت: «ما بخش جداگانه‌یی برای بانوان خبرنگار داریم که آنان می‌توانند بیایند و مشکلات خود را با ما در میان بگذارند تا در رفع مشکلات شان توجه صورت گیرد.»
در بسته پیشنهادی این نهاد آمده است که حکومت باید در هم‌سویی با رسانه‌ها برنامه‌ها و سریال‌های خود را مطابق با فرهنگ مردم افغانستان به نشر بسپارند و هم‌چنان از توهین به قوم، نژاد و شخصیت‌های ملی بپرهیزند.
در یکی از ماده‌های دیگر این بسته تذکر داده شده است حکومت افغانستان خود را مسوول حمایت از آزادی بیان دانسته و در راه گسترش آن تلاش نمایند.
اجرایی شدن قانون حق دسترسی به اطلاعات که پیش از این از سوی پارلمان و ریاست جمهوری تصویب شده از خواست‌های دیگری آمده در این بستۀ پیشنهادی میباشد.
مسوولان این نهاد گفته اند که آنان نه تنها در بخش دفاع از حقوق رسانه‌ها فعالیت داشته، بلکه برای گسترش فرهنگ رسانه‌ها شماری از خبرنگاران را نیز آموزش خواهند داد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.