وحدتِ ملی را در عمل پیـاده کنید

گزارشگر:21 میزان 1393 - ۲۰ میزان ۱۳۹۳

همان‌گونه که شاهد بودیم و هستیم؛ جنجال‌های انتخاباتی در نهایت با به میان آمدنِ طرحِ تشکیل دولت و حکومتِ وحدت ملی خاتمه یافت. اما منتقدان می‌گویند حکومتی که به قیمتِ بدنامیِ انتخابات به میان بیـاید و در آن تنها تقسیم قدرت مد نظر باشد، حکومت وحدتِ ملی شده نمی‌تواند؛ از این‌رو باید اقداماتِ نیک و اصلاحیِ فراوانی را روی دست گرفت تا هم اعتماد مردم به حکومتِ جدید جلب شود و هم وحدتِ ملی در عمل تحقق یابد.
مسلماً حکومتِ کنونی در ناگزیرترین حالت به میان آمده و با پرسش‌ها و چالش‌های فراوان روبه‌رو است؛ اما اگر زمام‌دارانِ حکومتِ جدید درایت به خرج دهند، می‌توانند به پرسش‌ها پاسخِ مناسب دهند و با چالش‌ها مبارزه کنند و در نهایت، دوستی و همدلیِ همیشه‌گی اقوام را بنیان بگذارند.
رهبرانِ حکومتِ جدید باید بدانند که تنها با ملی گفتن و تقسیم مساویانۀ قدرت، حکومت و دولتِ وحدتِ ملی شکل نمی‌گیرد. تحققِ وحدتِ ملی، الزاماتِ فراوانی دارد و یکی از آن الزامات، به رسمیت شناختن و بها قایل شدن به ارزش‌هایی‌ست که ریشۀ ملی و مردمی دارند.
چندی قبل آقای احمدولی مسعود، برادر قهرمان ملی کشور و رییس بنیاد شهید مسعود، در صفحۀ فیس‌بوکِ خود نوشت حالا که حکومتِ جدید کوشش دارد نامِ برخی جاها و مکا‌ن‌ها را عوض نماید، چاپ تصویر آرامگاه قهرمان ملی کشور در بانک‌نوت‌های جدید ـ که از قبل بر آن تفاهم صورت گرفته بود ـ نیز الزاماً نباید فراموش شود. این کار جدای از آن‌که به‌جا کردنِ یک دَینِ ملی‌ست، می‌تواند تمثیل نمادینِ حکومت وحدتِ ملی باشد.
به‌راستی هم که یادآوریِ چنین امری بسیار به‌جا می‌نماید؛ زیرا سیاست‌های قومیِ آقای کرزی در سیزده سالِ گذشته به وحدتِ اقوام بسیار ضربه زده است و برای ترمیم دوبارۀ آن، باید دست‌به‌کار شد. اکنون این خواسته و توقع متوجه رهبرانِ حکومت وحدتِ ملی است. رییس‌جمهور غنی و داکتر عبدالله عبدالله رییس اجراییِ حکومتِ وحدت ملی باید به سیاست‌های قومی و تبعیض‌آمیزِ به‌جامانده از دورانِ آقای کرزی پایان دهند و صفحۀ نوینی را در تاریخِ افغانستان بگشایند.
چاپ تصویر آرامگاه قهرمان ملی در بانک‌نوت‌های کشور جدای از این‌که می‌تواند یکی از ده‌ها حرکتِ سمبولیک در راستای احترام‌ گذاشتن به ارزش‌ها و علایقِ ملی و مردمی باشد، به صورتِ عملی نیز تأثیر زیادی در وحدت و همدلیِ اقوام ساکن در افغانستان دارد؛ زیرا پُرواضح است که شهید احمدشاه مسعود بیش از هر شخصِ دیگری در این کشور محبوب و مقبولِ دل‌هاست و مردم همواره با یاد و خاطرات و کارنامه‌های درخشانش نفس می‌کشند. قهرمانِ ملی هرگز به یک قوم و یا یک ولایت تعلق ندارد، او قهرمان همۀ افغانستانی‌هاست و در قلب تپندۀ میلیون‌ها هم‌میهنش جا دارد. از این رو، چاپ تصویر آرامگاه قهرمان ملی در بانک‌نوت‌های کشور ضمن آن‌که حق معنوی شهید مسعود است، زمینه‌سازِ وحدت و همگرایی هرچه بیشترِ اقوام خواهد بود.
مسلماً حقوق معنویِ قهرمان ملی تنها با انجامِ همین یک کار ادا نمی‌شود؛ بل شایسته است که عکسِ او در دفاتر دولتی و ارگان‌های حکومتی نصب و آویخته شود، از او و کارنامۀ گران‌بهایش در نشراتِ دولتی به شایسته‌گی یاد شود و هر سال حکومت در گرامی‌داشتِ سالروز شهادتش، سهم فعالانه بگیرد.
متأسفانه در حکومتِ گذشته چندین بار آگاهانه نامِ قهرمانِ ملی را از تقویم‌ها کشیدند و نیز جاده‌ها و مکان‌هایی که به نام قهرمانِ ملی مسما شده است را به نام‌های پیشینش ‌خواندند. هم‌چنین برخی از شوونیست‌های معلوم‌الحال در وزارت معارف، از اختصاصِ صفحه‌یی در کتاب‌های درسی به او ابا ورزیدند. خوشبختانه همۀ این اقدام‌ها و نیاتِ ویرانگر و تفرقه‌افکنانه، به مردم فاش شده و روسیاهیِ آن برای تیم رهبریِ حکومتِ گذشته باقی مانده است.
اما اکنون که حکومتِ جدید روی کار آمده و قرار است طرح تشکیلِ دولت وحدتِ ملی را تحقق بخشد، انتظار مردم از رهبران حکومت وحدتِ ملی این است که ارزش‌ها و افتخاراتِ آن‌ها را پاس بدارند و به وعده‌ها و شعارهای‌شان عمل کنند‌. بدیهی‌ست که ارزش دادن به ارزش‌های مردم، خود می‌تواند ارزش خلق کند و اعتمادِ مردم را به حکومتِ جدید بیشتر سازد. بنابراین، اگر حکومت وحدتِ ملی واقعاً در پی تحکیم وحدتِ ملی است، چاپ تصویر آرامگاه قهرمان ملی در بانک‌نوت‌ها می‌تواند سرآغازی نیک برای حرکت‌های وحدت‌آفرینِ بعدی و تحقق راستینِ دولتِ وحدتِ ملی و مشارکتِ مردمی باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.