وزارت صحت عامه: یک درصد افغان‌ها به بیماری روانی دچار هستند

گزارشگر:23 میزان 1393 - ۲۲ میزان ۱۳۹۳

وزارت صحت عامه افغانستان، فقر، نا امنی، بیکاری و مهاجرت‌ها را از عوامل عمدۀ بیماری و مشکلات روانی در این کشور عنوان می‌کند.
مقام‌های این وزارت می‌گویند که یافته‌های تازه سازمان صحی جهان نشان می‌دهد که یک درصد افغان‌ها بیماری روانی دارند که بیشتر آنان را جوانان و زنان تشکیل می‌دهد.
ناجیه طارق معین وزارت صحت عامۀ افغانستان روز سه شنبه در مراسم تجلیل از روز جهانی صحت روانی گفت mnandegar-3که تلاش‌های این وزارت به منظور مبارزه با این بیماری درکشور آغاز شده است.
به گفته او، همین اکنون در کابل و شماری از ولایت‌های کشور تلاش‌ها به منظور آماده‌سازی ذهنیت مردم برای مبارزه با این بیماری ادامه دارد.
او گفت: «تجلیل از روزجهانی بیماری روانی یک فرصت است تا سطح آگاهی مردم را بلند ببریم تا هم در باره ی این بیماری آگاهی حاصل کنند و از طرف دیگر،آماده ی درمان شوند. یک سروی تازه که از سوی سازمان بهداشت جهانی درکشورهای مانند افغانستان انجام شده نشان می‌دهد که یک درصد افغانها به این بیماری گرفتار هستند. «
مقام‌های وزارت صحت عامه می‌گویند که این وزارت برای کاهش بیماری‌های روانی در کشور، هم اکنون یک شفاخانه در کابل فعالیت داشته و در ولایات کشور نیز در چوکات هرشفاخانه یک بخش برای تداوی بیماران روانی اختصاص داده شده است.
به گفتۀ مقامات وزارت صحت عامه، در حال حاضر پنجاه درصد مردم این کشور مشکلات روانی داشته و برای حل این مشکل باید اقدامات لازم صورت گیرد.
وزارت امور زنان افغانستان عوامل بیماری و مشکلات روانی در این کشور را خشونت‌های خانواده گی و رفتارهای نادرست در شماری از نهاد ها در برابر کارمندان می‌داند.
مژگان مصطفوی معین این وزارت که در روز تجلیل از روز جهانی صحت روانی در کابل سخن می‌‌‌‌زد، فرار از منزل و خود سوزی ها توسط زنان و دختران را نوع از مشکلات جدی روانی میداند.
خانم مصطفوی از حکومت می‌خواهد تا،برای تداوی بیماری و مشکلات روانی مراکز خاصی را ایجاد کند:
« ارزیابی تازه‌یی که انجام شده نشان می‌دهد که بیشتر علت بیماری های روانی درنزد افغان‌ها، خشونت‌ها بوده است. مثلا اینکه گاه گاهی کارفرما با کارمندش رفتار نادرست می کند که این خود سبب بروزبیماری روانی درنزد کارمند می شود. از حکومت تازه می‌خواهیم تا برای کاهش این بیماری،درچوکات هروزارت یک بخش درمان بیماری روانی ایجاد کند. «
ریچارد پیپرکارن نمایندۀ سازمان صحی جهانی در افغانستان،گفت که این سازمان به تلاش و کمک هایش با وزارت‌های صحت و امورزنان برای کاهش بیماری و مشکلات روانی ادامه می‌دهد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.