نتایج انتخابات شوراهای ولایتی لغو شود

گزارشگر:3 عقرب 1393 - ۰۳ عقرب ۱۳۹۳

کمیسیون انتخابات افغانستان می‌گوید، کارهای تخنیکی داخل کردن نتایج رای شوراهای ولایتی به سیستم تا پایان روز جمعه تکمیل گردیده و نتایج این انتخابات امروز شنبه اعلام می‎شود.
عبدالرحمن هوتکی معاون این کمیسیون گفته است: کار در مرکز جمع‌بندی نتایج کمیسیون مستقل انتخابات تقریباً خاتمه یافته و انشالله امروز تا ختم روز(جمعه) و در نهایت فردا(شنبه) نتایج نهایی انتخابات شوراهای ولایتی اعلام خواهد شد.»mnandegar-3
انتخابات شوراهای ولایتی افغانستان همزمان با انتخابات ریاست جمهوری کشور به تاریخ شانزدهم حمل سال روان برگزار شد.
نتایج ابتدایی انتخابات شوراهای ولایتی به تاریخ ۳۱ ثور از سوی کمیسیون مستقل انتخابات اعلام گردید.
بر اساس اعلان نتایج ابتدایی، ۴۵۸ نامزد در ۳۴ ولایت برنده شده اند که ۹۷ تن آنها را زنان تشکیل می‌دهند.
اما کمیسیون انتخابات در آن زمان گفته بود که این نتایج نهایی نبوده و در اعلام نتایج نهایی تغییرات رونما خواهد شد.
در همین حال، فیفا یا بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان می‌گوید که نتایج انتخابات شورای ولایتی باید چند ماه پیش اعلام می‎شد.و
فهیم نعیمی سخنگوی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان گفت: مردم و نامزدان شوراهای ولایتی به حد کافی انتظار کشیدند؛ باید چند ماه پیش نتایج اعلام می‎شد.
آقای نعیمی می‌گوید، در پروسۀ انتخابات شوراهای ولایتی شفافیت کمتر وجود داشت و برای ناظرین نامزدان و مشاهدین زمنیۀ کمتر نظارت مساعد گردیده بود.
در همین حال، بسیاری از نامزدان شوراهای ولایتی می‎گویند که به کار کمیسیون انتخابات باور ندارند و نتایج این انتخابات باید لغو شود.
به گفتۀ آن‎ها، برخی از اعضای کمیسیون انتخابات و کمیسیون شکایت‎های انتخاباتی در بدل پول و براساس برخی ملاحظات دیگر افراد پیروز را ناکام و افراد ناکام را پیروز ساخته است.
آ‎نها هشدار می‎دهند که اعلام نتایج شوراهای ولایتی پیامدهای منفی‌یی را در پی خواهد داشت.
این نامزدان خواستار لغو کامل نتایج انتخابات شوراهای ولایتی شده و گفته‎اند که نتیجۀ چنین انتخابات تقلبی و دروغین برای آن‎ها پذیرفتنی نیست. آن‌ها از دولت وحدت ملی خواسته‌اند که اعضای تقلب‎کار کمیسیون انتخابات را به دادگاه بکشانند.
برخی آگاهان با اشاره به برگزاری لویه جرگه به منظور تعدیل قانون اساسی براساس موافقتنامۀ تشکیل دولت وحدت ملی، می‎گویند: کسانی که در نتیجۀ یک انتخابات تقلبی به شوراهای ولایتی راه یافته باشند، نمی‎توانند در این جرگه از مردم افغانستان نماینده‎گی کنند؛ بنابراین باید نماینده‎‏گان واقعی مردم به شوراهای ولایتی راه یابند، نه کسانی‌که بر بنیاد پول و برخی مصلحت‎های دیگر از سوی کمیسیون‎های انتخاباتی کامیاب شده‌اند.
اعضای شوراهای ولایتی براساس قانون اساسی در لویه جرگه اشتراک می‎کنند.
این درحالی است که عملکرد ضعیف و جانب‎دارانۀ کمیسیون انتخابات در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نیز کشور را تا لبۀ پرتگاه به پیش برد و بالاخره با میان‎جیگری جامعۀ جهانی و به ویژه ایالات متحدۀ امریکا، دولت وحدت ملی به رهبری دو نامزد پیشتاز دکتر غنی و دکتر عبدالله به وجود آمد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.