عضو سابق ارتش پاکستان: طالبان با احداث پنج پایگاه امریکا در افغانستان موافق هستند

- ۰۳ میزان ۱۳۹۱

عضو سابق ارتش پاکستان از تغییر استراتژی رهبر طالبان در افغانستان سخن گفته و ادعا کرده است که این گروه حاضر به قطع ارتباط با القاعده و پذیرش پایگاه‌های امریکا است.
سرتیپ شوکت قادر از فرماندهان سابق ارتش پاکستان و کارشناس مسایل منطقه در گفت‌وگو با روزنامه «امت» چاپ پاکستان درباره همکاری پاکستان با امریکا برای مذاکره با طالبان اظهار داشت: به طور قطع امریکا به شدت به دنبال مذاکره با طالبان است اما طالبان ثابت کرده‌است که بدون حضور پاکستان حاضر نیست با امریکا مذاکره کند، بنابراین امریکا برای کنار آمدن با طالبان به کمک پاکستان نیاز دارد.
وی افزود: آناتولی ‌لیون کارشناس افغانستان که به تازه‌گی سفری به این کشور داشته ضمن ارایه گزارشی عنوان کرده است که پس از مصاحبه با دوستان نزدیک ملا عمر، دریافته که طالبان آماده مذاکره با امریکا است.
به گفته شوکت قادر، آناتولی لیون را در این سفر چند امریکایی همراهی کرده‌اند.
این کارشناس پاکستانی ابراز داشت: لیون با شخصیت‌هایی چون وزیر سابق طالبان که عضو «شورای کویته» است و از دوستان نزدیک ملاعمر نیز می‌باشد، وزیر سابق طالبان که در سال ۱۹۹۰ وارد قندهار شده و مقدمات تشکیل طالبان را به وجود آورد و رهبران سابق طالبان که در مذاکرات قبلی این گروه با امریکا نقش داشته‌، ملاقات کرده است.
به گفته قادر، با این که در گذشته همیشه عنوان می‌شد طالبان حاضر نیست بدون حضور پاکستان به مذاکره با امریکا بپردازد اما نمایندگان طالبان که با آناتولی لیون ملاقات کرده‌اند حضور پاکستان در این مذاکرات را جزء شرایط خود برای مذاکره با امریکا تعیین نکرده‌‌اند.
این عضو سابق ارتش پاکستان اظهار داشت: طالبان با حضور امریکا تا سال ۲۰۲۴ میلادی موافق است اما اگر امریکا با این گروه به توافق برسد نمی‌تواند بهانه‌یی برای ادامه حضور خود، در افغانستان داشته باشد.
وی افزود: به نظر می‌رسد شبکه حقانی دستاویز تازه‌ امریکا برای ادامه حضور در افغانستان باشد و این گروه بعد از توافق با طالبان به طور نمادین نقش دشمن امریکا در افغانستان را بازی می‌کند.
این کارشناس مسایل افغانستان گفت: شرایط به گونه‌یی پیش می‌رود که حامد کرزی نمی‌تواند مدت زیادی در افغانستان دوام آورد بنابراین امریکا به دنبال تشکیل دولت جدیدی در افغانستان است که طالبان، ‌ازبک‌ها و تاجیک‌ها از اعضای اصلی این دولت خواهند بود.
به گفته وی، قسمتی از نیروهای امریکایی برای پشتیبانی از دولت جدید تا سال ۲۰۲۴ میلادی در افغانستان حضور می‌یابند. امریکا سعی دارد از افغانستان خارج شود و قبل از خروج از این کشور شبکه حقانی را به عنوان دشمن خود معرفی کند.
عضو سابق ارتش پاکستان گفت: امریکایی‌ها قبل از اینکه افغانستان را ترک کنند تلاش خواهند کرد به اثبات برسانند که نه طالبان قادر به شکست امریکا بود و نه شبکه حقانی، بلکه سازمان اطلاعات پاکستان سبب تقویت شبه‌نظامیان در افغانستان شد.
قادر خاطرنشان کرد: امریکا بعد از شکست در ویتنام نیز مدعی شده بود که روسیه و چین باعث شکست این کشور در ویتنام شده‌اند و مقاومت مردم ویتنام چندان تأثیری بر ادامه حضور امریکایی‌ها در این کشور نداشت.
کارشناس پاکستانی گفت: واقعیت این است که طالبان شیوه خود را تغییر داده‌ و همکاری با القاعده را کنار گذاشته‌اند.
وی افزود: طالبان به دنبال این است که در عوض کناره‌گیری از القاعده، امتیازاتی از امریکا بگیرند و بعد از اینکه به هدف خود رسیدند به طور رسمی قطع همکاری با القاعده را اعلام کنند.
قادر بیان کرد: طالبان حاضر شده‌است حضور زنان در جامعه و فعالیت گروه‌های مردمی را بپذیرد و این امر نشان می‌دهد طالبان حاضر است برای به دست آوردن دولت افغانستان هر شرایطی را بپذیرد.
عضو سابق ارتش پاکستان در مورد مذاکره طالبان گفت: این گروه حاضر به مذاکره با دولت کرزی نیست اما حاضر است به طور…          ادامه صفحه ۶
طالبان با احداث پنج پایگاه…
مستقیم و بدون واسطه وارد مذاکره با امریکا شوند.
به عقیده وی، طالبان حاضر است با احداث پنج پایگاه امریکایی در افغانستان موافقت کند به شرط این که امریکا در حفظ مرزهای افغانستان با آنان همکاری کرده و با اجرای قوانین شرعی طالبان مخالفت نکند.
وی گفت: البته این احتمال وجود دارد که اگر امریکا با طالبان کنار بیاید، پس از نابودی شبکه حقانی، سراغ طالبان رفته و این گروه را از سر راه بردارد.
قادر خاطرنشان کرد: ملا  عمر مهارت زیادی در اجرای استراتژی نظامی دارد به همین علت ممکن است با مطرح کردن این موضوع که اجازه می‌دهد امریکا تا سال ۲۰۲۴میلادی در افغانستان حضور داشته باشد به دنبال به دام انداختن امریکا باشد.
ملا عمر به خوبی می‌داند که شبکه حقانی قدرت زیادی در افغانستان دارد بنابراین بعد از سال ۲۰۱۴میلادی این گروه را نیز با خود همراه کرده و به عضویت دولت جدید افغانستان در‌آورد، این همان موضوعی است که در عراق انفاق افتاد.
وی تصریح کرد: دولت ائتلافی عراق نیز از امریکا خواست تا تمامی پایگاه‌های خود در این کشور را تخلیه کند. طالبان هم بعد از اینکه جایگاه خود را در افغانستان مستحکم کرد از امریکا درخواست می‌کند که تمام پایگاه‌های خود، در این کشور را ترک کند.
قادر افزود: این موضوع قطعی است که طالبان در هر دولتی که در افغانستان تشکیل شود، نقش موثر دارد به عبارتی دیگر نمی‌توان افغانستان را بدون حضور طالبان تصور کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.