تأثیر رابطه با جنس مخالف بر تصویر بدن

گزارشگر:24 عقرب 1393 - ۲۳ عقرب ۱۳۹۳

بخش نخست

mnandegar-3همۀ افراد و به‌خصوص دخترها نسبت به این مسأله که چهره و اندام و ظاهری دوست‌داشتنی داشته باشند، حساس هستند. البته این حساسیت زیاد هم بی‌مورد نیست، زیرا اطرافیانِ ما به طور ناخودآگاه به این ویژه‌گی‌ها اهمیت می‌دهند و این امر بر مسایل بسیاری در زنده‌گی ما تأثیر می‌گذارد. برای مثال، پژوهش‌ها نشان داده است که کودکان زیبا، کمتر از کودکان زشت تنبیه می‌شوند و افراد زیبا نسبت به همتایان خود، مشاغل بهتر و درآمد بیشتری دارند.
هر کسی تصور و دیدگاه خاصی نسبت به ظاهر بیرونی خود دارد که آن را با توجه به تجربیات بیـرونی و درونی از جمله واکنش والدین، بزرگ‌ترها، هم‌سالان و به‌خصوص جنس مخالف، کسب و تعدیل می‌کند. این تصویر که در روان‌شناسی «تصویر بدنی» نامیده می‌شود، عامل مهمی است که در بسیاری از تعاملاتِ روزمره و حتا سلامت روانِ ما نقش دارد. زیرا براساس این تصور که بخشی از خودانگارۀ ما را تشکیل می‌دهد، محبوبیت و میزان اهمیتِ خود را برای دیگران تخمین می‌زنیم.
این اهمیت و محبوبیت، از آن‌جا که موجوداتی اجتماعی هستیم، ارزش بسیار زیادی در سلامتی و هستی بقای ما دارد. بنابراین اگر خود را برای دیگران محبوب یا جذاب تصور نکنیم، نگرانی و اندوه در خطر بودن ما را فرا می‌گیرد و آرامش و سلامتِ روان را الزاماً سلب می‌کند. برای مثال، پژوهشی که توسط وادا و مارکه در سال ۲۰۰۶ انجام شد، نشان داده است که زنان نسبت به تحسین و تمجید حساس بوده و پاسخ مثبتی به آن نشان می‌دهند.
از سوی دیگر، ناولی و ایکاردلی در پژوهشی بر روی مردان جوان دریافتند که اظهارنظرهای مربوط به ظاهر حتا برای مردان جوان نیز بسیار مهم است و با نارضایتی از بدن و میزان اعتماد به نفسِ آنان در ارتباط است. پسرانی که اظهارنظرهای منفی نسبت به ظاهر خود دریافت کرده بودند، عزت نفس و رضایت کمتری از بدنِ خود داشتند.
از سوی دیگر همان‌طور که عنوان شد، جنس مخالف نقش بسیار مهمی در شکل‌گیری و تحول تصویر بدنی فرد دارد. دوستی با جنس مخالف در عین این‌که می‌تواند منبعی برای کسب لذت و تجاربِ جدید و رفع نیازها باشد، منبعی برای ایجاد استرس و تغییراتی در عزت نفسِ افراد نیز به حساب می‌آید.
در این میان جوانان و نوجوانان که به‌تازه‌گی گرایشی به برقراری ارتباط با جنس مخالف پیدا کرده‌اند، بیش از هر گروه دیگری در معرض این خطر هستند که در حین روابط دوستی خود، عزت نفس و تصویر بدنی‌شان دست‌خوش تغییر و تحول شود. این موضوع در پژوهش‌های خارجی به حدی در نظر قرار گرفته است که حتا برای آن واژه‌یی تعیین شده است؛ واژۀ دغدغۀ قرار عاشقانه شامل دغدغه‌های نوجوانان به خصوص دختران در زمینۀ محبوبیت برای جنس مخالف، قرار گذاشتن و جذابیت برای آن‌هاست.
این دغدغه‌ها ارتباط تنگاتنگی با سلامت روانی فرد دارند، به طوری که هر چه عزت نفس فرد پایین‌تر و افسرده‌گی وی بالاتر باشـد، اهمیت بیشتری برای محبوبیت نزد دیگران قایل خواهد شد.
هم‌چنین پژوهش‌ها نشان داده است که دخترانی که با فردی از جنس مخالف دوست هستند؛ بیش از دیگران رژیم می‌گیرند، بیشتر از بدن خود ناراضی هستند و بیشتر به اختلالات خوردن مثل پُرخوری یا بی‌اشتهایی روانی مبتلا می‌شوند.

منبع: پرشین پرشیا

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.