تأثیر رابطه با جنس مخالف بر تصویر بدن

گزارشگر:25 عقرب 1393 - ۲۴ عقرب ۱۳۹۳

بخش دوم و پایانی

mnandegar-3دوستی با جنس مخالف از دو سو تأثیر خود را بر سلامت روانِ فرد و تصویری که از خود دارد، بر جای می‌گذارد. از یک‌سو وجود عقایدی مانند اهمیت لاغر بودن برای دختران و عضلانی بودن برای پسران در کسب محبوبیت و جذابیت برای جنس مخالف و فشارهای خانواده، هم‌سالان و رسانه‌ها باعث می‌شود که فرد نسبت به ظاهر خود احساس ناراحتی و ناامنی کند، زیرا کمترکسی از اندام یا چهرۀ ایده‌آل برخوردار است و حتا گاهی علی‌رغم داشتن چهره یا اندامی زیبا ممکن است به دلیل تفاوت با آن‌چه که مورد پسند اجتماع است، خود را محبوب یا دوست‌داشتنی احساس نکند که این به نوبۀ خود می‌تواند باعث احساس عدم اعتماد به نفس شود و روابط فرد را تحت تأثیر قرار دهد؛ و از سوی دیگر، درگیر بودن در یک رابطۀ عاشقانه خود می‌تواند باعث بروز چنین مسایلی گردد.
برای مثال، پژوهش شیتس و اجمر در سال ۲۰۰۵ نشان داده است که حداقل ۳۰ درصد افرادی که درگیر رابطۀ عاشقانه هستند، از شریکِ خود تقاضای تغییر و افزایش یا کاهش وزن می‌کنند که این به نوبه بر رضایت فرد مقابل از رابطه تأثیر می‌گذارد.
هم‌چنین در پژوهش دیگری مشخص شد که وقتی فرد مقابل برای تغییر دادن وزنِ دوستِ خود فشار وارد می‌کند و از او می‌خواهد که تغییر کند، باعث می‌شود که فرد مقابل احساس نماید که همان‌طور که هست، پذیرفته نشده است و از ظاهر و اندام خود ناراضی شود. نارضایتی به دلیل داشتنِ تصویری نادرست از چهره، ظاهر و اندام می‌تواند تأثیر زیادی بر زنده‌گی افراد بگذارد. این تأثیر طیف وسیعی را از یک غم و ناراحتی زودگذر تا جراحی‌های پُرخرج زیبایی را شامل می‌شود.
در پی دریافت واکنش منفی نسبت به ظاهر، ممکن است فرد احساس کند که مورد قبول واقع نشده است. اندوهگین و ناراحت شود. اما برخی افراد واکنش بسیار شدیدتری نشان می‌دهند. بسیار ممکن است شروع به اقدامات زیبایی در رابطه با خود کنند.
از سوی دیگر افرادی که اعتماد به نفس کمی دارند و به دنبال تأیید دیگران هستند، ممکن است به همین دلیل خود را در دریایی از روابط بی‌حدومرز و نامشخص غرق کنند، به این امید که با گرفتن تأیید و تحسین دیگران، خود را راضی ساخته و اثبات کنند که جذاب هستند. حال آن‌که این اقدام علاوه بر آسیب‌هایی که ممکن است به آن‌ها وارد کند و اوضاع را وخیم‌تر سازد، آتش فرد را تندتر کرده و تمایل او را برای دریافتِ بازخوردهای بیشتر از دیگران شعله‌ور می‌سازد. البته ممکن است عکس این نیز رخ دهد. فردی که از تعداد معدودی بازخورد منفی دریافت کرده است (اتفاقی که ممکن است برای هر فرد رخ دهد) به دلیل حساسیت و آسیب‌پذیری نسبت به این واکنش‌ها و ترس از طرد شدن توسط دیگران، تصمیم به کناره‌گیری از دیگران گرفته و به کلی منزوی می‌شود که این، فرد را به نوبۀ خود در چرخۀ معیوب شکست و طرد قرار می‌دهد.
گاهی ارتباط با جنس مخالف، به طور غیرمستقیم تأثیر خود را بر فرد می‌گذارد. برای مثال، تجربۀ مورد خیانت واقع شدن یا آگاهی از این نکته که فرد مقابل به افراد دیگری نیز توجه دارد، به خودی خود می‌تواند باعث نارضایتی فرد از ظاهر و اندام خود شود؛ زیرا ممکن است فرد در پی مورد خیانت واقع شدن، تقصیر مسأله را به گردن بگیرد و احساس کند که این مسأله به دلیل کمبودی در خود او به‌خصوص کمبودی در ظاهر یا اندام است که این باعث زایش دید احساس عدم اعتماد به نفس و واکنش‌های شدیدی مانند برقراری ارتباط با دیگران به منظور اثبات دوبارۀ محبوب بودن، جراحی‌های زیبایی و … می‌شود.

منبع: پرشین پرشیا

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.