تجهیزات امریکایی در دستان ازبکستان

گزارشگر:4 قوس 1393 - ۰۳ قوس ۱۳۹۳

mnandegar-3همزمان با خروج نیروهای خارجی از خاک افغانستان، واشنگتن تصمیم گرفته تجهیزات نظامی خود در خاک افغانستان را به ازای اجاره بهای ترانزیت محموله‌ها از خاک ازبکستان به این کشور اعطا کند.
همزمان با اعلام خروج نیروهای خارجی از خاک افغانستان، واشنگتن تصمیم گرفته کلیه تجهیزات نظامی خود از خاک افغانستان را نیز خارج کند.
بنابر اعلام برخی منابع خبری، ترس از قدرت‌گیری دوباره طالبان و امکان استفاده آنان از این سلاح‌ها مهم‌ترین دلیل واشنگتن برای خروج این تسلیحات از خاک افغانستان دانسته می‌شود.
در همین حال، یک مقام نظامی امریکا که نخواست نامش فاش شود، در گفت‌وگو با سایت خبری ویستی گفته در حال حاضر، نقشه مسلحانه جدیدی از سوی امریکا در حال انجام است.
وی در توضیح اظهارات خود می‌گوید: قطعاً کارشناسان ناتو قصد ندارند افغانستان را با برجای گذاشتن زرادخانه‌های بزرگ به حال خود رها کنند زیرا احتمال اینکه این تجهیزات فورا به دست طالبان بیفتد، بسیار بالا است و پس بنابراین قرار شد این تجهیزات به ازبکستان منتقل شود.
هنوز دامنه و حجم و نام تجهیزات قابل انتقال به طور کامل تعیین نشده، اما این شک و تردیدهایی نیز وجود دارد که آیا ازبکستان شرایط استفاده از این سلاح‌ها را داراست؟ کشوری که اکنون به عناوین مختلفی به نقض حقوق بشر متهم است.
تجهیزات نیروهای ناتو در افغانستان در حدود ۱۵ هزار نفربر زرهی، ۱۰ هزار وسیله نقلیه سی یو وی و تعداد زیادی توپخانه و تسلیحات دیگر برآورد می‌شود.
اعطای احتمالی تسلیحات استوک نظامی امریکایی به ازبکستان در حالی مطرح می‌شود که برخی مقامات پنتاگون این عمل را پاسخی به اجازه خروج نیروهای نظامی خارجی از خاک ازبکستان از سوی مقامات تاشکند می‌دانند.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.