چـرا جـنرال ظـاهـر کنـار رفت؟

گزارشگر:10 قوس 1393 - ۰۹ قوس ۱۳۹۳

جنرال محمد ظاهر، فرمانده پولیس کابل از مقامش کناره‌گیری کرد. این در حالی است که در هفته‌های اخیر ناامنی و حمله شورشیان در پایتخت و دیگر مناطق افغانستان افزایش یافته است.
جنرال عبدالرحمان رحیمی جانشین وی انتخاب شد. جنرال عبدالرحمان رحیمی پیش از این فرمانده پولیس ولایت بلخ بود.
حشمت ستانکزی، سخنگوی فرماندهی امنیۀ کابل گفت که جنرال ظاهر دیگر به کارش ادامه نمی‌دهد. او دلایل این کناره‌گیری را ذکر نکرد.mnandegar-3
اما برخی منابع گفته‌اند که جنرال ظاهر تحت فشارهای شدید سیاسی از سمتش استعفا داده است.
جنرال ظاهر یکی از کارکشته‌ترین افسران پولیس افغانستان است. او در طی مأموریت خویش در فرماندهی پولیس کابل، دست‎آوردهای بزرگی داشته است. بزرگترین باندهای آدم‎‌ربا در کابل از سوی جنرال ظاهر نابود شد. قاچاق‌‎بران بزرگ مواد مخدر و دزدان پشت سر هم از سوی جنرال ظاهر دستگیر شدند.
او در طی چند ساعت، متهمان رویداد شرم‎آور پغمان را بازداشت کرد. آن‌ها سپس به فرمان رییس‌جمهور پیشین اعدام شدند.
استعفای جنرال ظاهر، واکنش‎های گستردۀ شهروندان کشور را به دنبال داشته است.
هزاران‎تن در صفحات اجتماعی از این‎که جنرال ظاهر دیگر در فرماندهی پولیس کابل نیست، اظهار تأسف و ناراحتی کرده‌اند.
بسیاری‎ها گفته‎اند که رهبری دولت افغانستان از جنرال ظاهر انتقام گرفت. جنرال ظاهر در روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری کشور، جلو تقلب‎های ضیاءالحق امرخیل رییس دبیرخانۀ کمیسیون انتخابات را گرفت. آقای امرخیل قرار بود برگه‎های رأی دهی را به منظور تقلب به سود نامزد مشخص به محل نامعلومی انتقال دهد که از سوی جنرال ظاهر توقف داده شد.
برخی‌ها در صفحات اجتماعی نوشته‎اند که جنرال ظاهر به دلیل فشارهای خارجی از سمتش کنار زده شده است.
یاسر محسنی در صفحۀ فیسبوکش نوشته است: «رییس‌جمهور غنی در سفری که به پاکستان داشت، به مدت ١٠٢ دقیقه با راحیل شریف پشت درهای بسته ملاقات داشت. رییس‌جمهور از آن جلسه کمی ناراحت بیرون می‌آید و … از شروط مذاکرات جدید با کابل و امنیت موعود همیشکی توسط اسلام اباد، برکناری چندین مهرۀ قوی سیستم امنیتی کشور بود، یکی‌شان ظاهر ظاهر .
جنرال ظاهر به یکی از بزرگان گفته: اگه کنار نروم امنیت و آرامش مردم کابل در خطر خواهد بود.»
عزیزالله آریافر در صفحۀ فیسبوکش نوشته است: «استعفای دلسوز ترین، مؤفق‌ترین و مسلکی‌ترین پولیس کشور زنگ خطر برای آنهایی است که در راستای خدمت به مردم و سرزمین خویش صادقانه تلاش می‌کنند.
او با برخورداری از فرهنگ برتر و وجدان نیرومند انسانی به عوض کسانی استعفاء داد که مسوول کشتار بی‌گناهان و نا هنجاری‌های اخیر امنیتی می‌باشند.
جنرال ظاهر ظاهر در برابر تمام حملات خودکشانۀ اخیر وظائف خود را به صورت ایده‌آل و پرشکوه و در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام داد.
فرمانده ظاهر ظاهر یک قهرمان است و همیشه قهرمان خواهد بود. بگذار چند روزی از آماج توطیه‌های نا جوانمردانۀ دشمن به دور بماند.!»
جمشید یما از دیگر کاربران فیسبوک نوشته است: فشارهای داخلی و خارجی کارگر افتاد و جنرال ظاهر ظاهر از سمتش کنار رفت. اخیراً به دفتر جنرال ظاهر یک مرد انتحاری را کشاندند تا فرمانده امنیۀ کابل کشته شود. پس از ناکامی این پروژه، او باید از فرماندهی پولیس کابل کنار زده می‌شد.
هر کسی‌که به این کشور و مردمش صادق باشد، بالاخره باید به‌بهانه‌های مختلف از صحنه برداشته شود.
هیچ پولیسی نمی‌تواند جای فرمانده ظاهر را پُر کند. او در مأموریتِ یکی‌دوساله‌اش دست‌آوردهای بزرگ و تاریخی داشته است. کنار زدن او انگیزۀ سیاسی دارد و به گونۀ مستقیم به جنجال‌های انتخابات ریاست جمهوری رابطه دارد.
همچنان، مجیب مهرداد از کاربران فیسبوک گفته است: «فرمانده امنیه کابل استعفا داد. او همواره در خط مقدم بود و با سربازانش در میدان‌های جنگ‌های شهری علیه تروریستان حضور داشت. اگر قرار باشد کسی استعفا بدهد او باید وزیر داخله و رییس امنیت باشد، نه جنرال ظاهر که در خدمت‌گزاری اش هیچ کس شک ندارد. استعفای خدمت‌گزاران و نظامیان سرسختی چون او در چنین شرایطی فقط می‌تواند روحیه طالب را تقویت کند و بس. امنیت کابل بخشی از نظم امنیتی کل افغانستان است، امنیت کابل وابسته است به مدیریت امنیتی و استخباراتی در کل سطح کشور.»

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.