تحلیلگران در پیوند به کنفرانس لندن: تنها به‌دست‎آوردن کمک‌ دست‎آورد نیست

گزارشگر:ناجیه نوری/ چهار شنبه 12 قوس 1393 - ۱۱ قوس ۱۳۹۳

جامعۀ جهانی با درک مشکلات و دلایل عدم معرفی کابینه و افزایش ناامنی‌های اخیر در افغانستان، در نشست لندن به تعهدات کنفرانس توکیو تاکید و تعهدات تازه‌یی به افغانستان خواهد داشت.
شماری از نماینده‌گان مجلس و آگاهان اقتصادی با بیان این مطلب می‌گویند، سرپرست‌وزیران هیچ برنامۀ موثر و مفیدی را درنشست لندن مطرح نخواهند کرد؛ اما چون افغانستان یک کشور تحت حمایه جامعه بین‌المللی است، بنابراین شرکت‌کننده‌گان این نشست بودجه‌یی را برای افغانستان در نظر خواهند گرفت.mnandegar-3
اما آگاهان اقتصادی به این باورند، چشم داشت به کمک‌های جامعه جهانی و تجدید تعهدات کشورهای کمک‌کننده به افغانستان درنشست لندن به هیچ عنوان یک دست‌آورد نیست.
آنان تاکید می‌کنند، دولت وحدت ملی افغانستان زمانی دست‌آورد خواهد داشت که خودش از لحاظ تأمین بودجه و امنیت خوکفا شود نه تجدید تعهدات کنفرانس توکیو در نشست لندن.
هدف از نشست لندن تعهد درازمدت کمک‌های جامعه جهانی و فرصت خوبی برای افغانستان در راستای ارایه برنامه‌های توسعه‌یی عنوان شده و در عوض افغانستان در راستای حکومتداری خوب به جامعه جهانی متعهد می‌شود.
عارف رحمانی عضو مجلس نماینده‌گان می‌گوید، جامعه جهانی این را می‌داند که امضای پیمان امنیتی افغانستان با ناتو و امریکا، پاکستان را عصبی ساخته و به همین دلیل، حملات در افغانستان افزایش یافته است و همین طور دلایل عدم معرفی کابینه را هم می‌داند.
رحمانی گفت، عملی‌شدن موافقت‌نامه‌یی که میان داکتر عبدالله و داکتر غنی به امضا رسیده، نیاز به زمان بیشتری دارد و جامعه جهانی این را درک می‌کند.
او تأکید کرد، پس جامعه جهانی با درک مشکلات و دلایل عدم معرفی کابینه و افزایش ناامنی‌های اخیر در افغانستان در نشست لندن به تعهد کنفرانس توکیو تاکید و تعهدات تازه‌یی را به افغانستان خواهد سپرد.
به باور این عضو مجلس، جامعۀ جهانی خواهان امضای پیمان امنیتی با ناتو و امریکا بود که امضا شد، بنابراین با امضا این سند توسط دولت وحدت ملی دیگر بهانه‌یی برای تجدید تعهدات جامعه جهانی به افغانستان باقی نمانده است.
او افزود، دولت افغانستان هم در عوض تعهد خواهد کرد که حکومت‌داری خوب را ایجاد کرده و با فساد به صورت جدی مبارزه خواهد کرد؛ اما اینکه تعهدات افغانستان عملی خواهد شد یا خیر، گذشت زمان آن را مشخص خواهد کرد.
به گفتۀ رحمانی، چون جامعه جهانی برای تجدید تعهداتش با افغانستان دیگر بهانه‌یی ندارد؛ بنابراین دولت افغانستان از این کنفرانس به یک دست‌آورد خوب به کشور باز خواهد گشت.
اما سیف‌الدین سیحون استاد اقتصاد دانشگاه کابل می‌گوید، چشم داشت به کمک‌های جامعه جهانی و تجدید تعهدات کشورهای کمک کننده به افغانستان در این نشست، یک دست‌آورد نیست.
او تاکید کرد، تعهدات کنفرانس لندن برای دولت وحدت ملی یک دست‌آورد نیست، زیرا زمانی می‌توانیم بگویم که دولت افغانستان دست‌آورد دارد که خودش از لحاظ تامین بودجه و امنیت خوکفا شود.
به گفتۀ وی، سرپرست‌وزیران هیچ برنامۀ موثر و مفیدی را در نشست لندن مطرح نخواهند کرد؛ اما چون افغانستان یک کشوری تحت حمایه و ادارۀ جامعه بین‌المللی قرار دارد؛ بنابراین شرکت‌کننده‌گان این نشست بودجه‌هایی را برای افغانستان در نظر خواهند گرفت.
به باور استاد سیحون، هرچند بهتر بود که دولت وحدت ملی با کابینه جدید که مشروعیت می‌داشت در کنفرانس لندن شرکت می‌کرد؛ اما کنفرانس لندن یک کنفرانس مستقل برای افغانستان نیست، یعنی نشست لندن ادامۀ کنفرانس توکیو است.
وی افزود، در این نشست دونرهای متحد می‌شوند که تعهدات کنفرانس توکیو را ادامه دهند؛ بنابراین حضور سرپرست وزیران هم زیاد چالش‌زا نیست؛ اما اگر وزرای جدید در این کنفرانس شرکت می‌کردند، کار معقول‌تر و عقلانی‌تر بود و جامعه جهانی را وادار به عملی ساختن تعهدات شان می‌کرد.
این استاد دانشگاه گفت، ولی چون افغانستان یک کشور تحت حمایۀ جامعه جهانی است؛ بنابراین کشورهای کمک کننده بدون در نظرداشت حضور وزرای جدید تعهدات تازۀ با افغانستان خواهند بست و به تعهدات گذشته شان نیز تاکید خواهند کرد.
در همین حال، اتاق‌های تجارت و صنایع اعلام کرد که طرح های اقتصادی که در نشست لندن مطرح می شود، اهمیت زیربنایی برای اقتصاد افغانستان دارد.
مسوولان این اتاق‌ها از احیای راه لاجورد، رشد سیستم آبیاری سنتی و ارتقای سیستم آبیاری مدرن و پایدار، توسعه سیستم خطوط آهن، توسعه زیربناها از جمله جاده و برق، تسهیل استخراج و انتقال مواد معدنی، خدمات الکترونیک دولتی، مالیات و گمرکات به عنوان طرح های دولت افغانستان در نشست لندن یاد کرده اند.
به گفتۀ این مسوولین، کاهش قیمت‌ها و افزایش ارزش پول افغانی در برابر ارزهای خارجی، شهرک سازی و اوراق قرضه نیز از جمله دیگر طرح های اقتصادی برای بهبود وضعیت اقتصادی افغانستان است که در این نشست مطرح می شود.
درهمین حال گفته شده که حمایت از سرمایه گذارهای خارجی و داخلی، ساخت و ایجاد راه ترانزیتی از طریق آسیای مرکزی نیز از دیگر طرح های اقتصادی دولت افغانستان است که در نشست لندن ارائه خواهد شد.
قرار است نشست لندن، با حضور نمایندگانی نزدیک به ۶۰ کشور و ۱۵ نهاد بین المللی درخصوص اوضاع اقتصادی افغانستان، پایان هفته جاری برگزار شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.