اشرف‌غنی در کنفرانس خبری مشترک با انگلا مرکل: به‌دنبال افغانستانی باثبات، مرفه و قانون‌مند هستیم

گزارشگر:یک شنبه 16 قوس 1393 - ۱۵ قوس ۱۳۹۳

رییس‌جمهوری افغانستان با بیان اینکه کشورهای منطقه با خطر مشترکی به نام خشونت و افراط گرایی مواجه هستند، بر همکاری همه جانبه کشورها برای خشکاندن ریشه‌های تروریسم تاکید کرد.
محمد اشرف غنی که به منظور دیدار با مقام‌های آلمانی به این کشور سفر کرده بود، روز جمعه پس از ملاقات با صدر اعظم آلمان در مصاحبه مشترک با آنگلا مرکل در برلین تاکید کرد: mnandegar-3مبارزه با تروریسم و از بین بردن عامل ناامنی در منطقه و جهان وظیفه اصلی همه ما است.
اشرف غنی در ادامه سخنان خود با قدردانی از حمایت‌های آلمان در راه برقراری صلح، ثبات و آرامش در افغانستان، گفت: احترام و سپاس خود را از نظامیان و غیرنظامیان آلمانی که در این راه جان خود را از دست داده اند، اعلام می‌کنم.
وی افزود: ما به‌دنبال افغانستانی با ثبات و برخوردار از رفاه و آسایش توام با قانونمداری هستیم تا جوانان و زنان نیز در آن نقش داشته باشند.
اشرف غنی با تاکید بر اینکه به‌دنبال کمرنگ نشان دادن مشکلات کشورش نخواهد بود، افزود: برای مبارزه جدی با فساد مالی و اداری در کشور متعهد هستم و مبارزه با قاچاق مواد مخدر را نیز با قدرت دنبال می‌کنیم.
رییس جمهوری افغانستان افزود: ما مصمم هستیم که کشور مستقلی باشیم اما منطقه با تهدید مشترکی به نام شبکه‌های تروریستی و جنایتکار مواجه است به همین خاطر همه کشورهای منطقه که علاقمند به صلح و ثبات هستند باید برای مبارزه با تروریسم همکاری کنند و برای موفقیت در این راه همکاری جامعه بین المللی نیز می‌تواند موثر و مفید باشد.
اشرف غنی در خاتمه با اشاره به اینکه پدرکلانش اولین سفیر افغانستان در آلمان بوده است، بر نقش سازنده این کشور اروپایی در توسعه و پیشرفت افغانستان تاکنون و همچنین بعد از پایان ماموریت نظامیان ناتو در این کشور در سال ۲۰۱۴، تاکید کرد و افزود: این حضور غیرنظامی با هدف ارایه کمک‌های آموزشی و توسعه‌یی خواهد بود.
صدراعظم آلمان نیز در سخنان کوتاهی در این نشست خبری یادآور شد: برلین همچنان متعهد است که بعد از پایان ماموریت نیروهای نظامی ناتو در پایان سال ۲۰۱۴ و خروج سربازان خارجی از افغانستان، به ارایه کمک‌های خود به این کشور در حوزه‌های آموزشی و توسعه‌یی ادامه دهد.
آنگلا مرکل، افزود: محورهای اصلی در ارایه کمک‌های آلمان به افغانستان از سال آینده، آموزش نظامی نیروهای امنیتی این کشور، ارایه کمکهای آموزشی و مهارتی به نوجوانان و جوانان افغان و همچنین کمک مالی به توسعه اقتصادی و بهبود زیرساختهای این کشور است که در همین راستا، ۴۳۰ میلیون یورو امروز به رییس دولت این کشور اهدا شده است.
مرکل افزود: سال آینده به مناسبت یکصدمین سالگرد برقراری روابط آلمان و افغانستان، به مدت یک‌ماه در دوکشور مراسم فرهنگی برگزار می‌شود.
صدراعظم آلمان در پایان ابراز امیدواری کرد که رییس جمهوری افغانستان در حل مشکلات متعدد این کشور که به گفته او کار ساده‌یی هم نخواهد بود، موفق باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.