پیمان نمایندۀ ولایت کندز در مجلس: بعضی از مقامات امنیتی کندز در ناامنی و اختطاف‌ها شریک اند

گزارشگر:دو شنبه 17 قوس 1393 - ۱۶ قوس ۱۳۹۳

مجهز بودن دشمن با امکانات و تجهیزات پیشرفته، مسلکی نبودن نیروهای امنیتی، کم بود تجیهزات لازم، کنترل و حمایت ولایت کندز توسط یک تشکیل بسیار کوچک پولیس، سبب شده تا طالبان به راحتی در بسیاری از ولسوالی‌های این ولایت، نفوذ داشته باشند.
شماری از نماینده‌گان ولایت کندز با بیان این مطلب و با انتقاد از عدم توجه حکومت به این ولایت می‌گویند mnandegar-3که افراد نفوذی دشمن در داخل ارگان‌های امنیتی، کم توجهی دولت، انجام نشدن کار بنیادی و کم‌کاری ارگان‌های کشفی، سبب شده تا کندز به امنیت دست پیدا نکند.
عبدالودود پیمان نماینده مردم ولایت کندز در مجلس نماینده‌گان می‌گوید، ریش‌سفیدان و اربابان کندز که با طالبان در ارتباط اند و با رییس دفتر رییس‌جمهور اسبق نیز شناخت داشتند، افراد بی‌کفایت را در مقامات کندز گماشته و سبب افزایش ناامنی در کندز شدند.
او گفت، افراد نفوذی دشمن در داخل ارگان‌های امنیتی و کم‌کاری ارگان‌های کشفی نیز سبب شده تا کندز به امنیت دست پیدا نکند و ما هر روز شاهد افزایش ناامنی باشیم.
پیمان افزود، بعضی از مقامات امنیتی کندز در ناامنی و حتا در اختطاف‌ها نیز شریک اند؛

او گفت لازم است تا به جای خویش‌خوری افرادی را به پُست‌های امنیتی می‌گماشتند که با مردم شناخت داشته و درد مردم را درک می‌کردند.
این عضو مجلس می‌گوید که مردم کندز هر روز به دلیل بی‌کفایتی مقامات امنیتی این ولایت کشته و زخمی می‌شوند؛ بنابراین دولت جدید باید شخصی را به این پُست ها منسوب می‌کرد که با کفایت، دارای سابقۀ کاری و شناخت از مردم و منطقه می‌داشتند؛ اما متاسفانه افراد همواره براساس شناخت و واسطه به چنین منصب‌ها گماشته می‌شوند.
او گفت: در گذشته‌ها کسانی بنابر شناخت شخصی و حتا با داشتن سابق کاری با طالبان، در پُست‌هایی در کندز گماشته شده اند؛ اما بنابر بی‌کفایتی و عدم شناخت از مردم، وضعیت کندز را به جای بهبودی، بدتر ساخته بودند.
این عضو مجلس می‌گوید، خواست مردم کندز این است که والی شان از میان مردم این ولایت انتخاب شود تا درد و مشکلات مردم درک کرده و بتواند برای مردم مفید واقع شود.
او به دولت وحدت ملی هُشدار می‌دهد که اگر بدون مشوره مردم کندز و خودسرانه افرادی را به مقاماتی این ولایت بگمارند، نه تنها وضعیت امنیتی بهبود نخواهد یافت، بل وضعیت بدتر نیز خواهد شد.
در همین حال داکتر فاطمه عزیز نماینده دیگر مردم کندز می‌گوید، کم توجهی دولت و انجام نشدن کار بنیادی برای ایجاد امنیت کندز سببب شده تا این ولایت یک‌بار دیگر ناامن شود.
او تاکید کرد، چون تشکیلات پولیس درکندز بسیار کم است و اکثر اوقات نیروهای کمکی از کابل فرستاده می‌شود و تجهیزات لازم هم در اختیار ندارند؛ بنابراین وضعیت کندز هر روز در حال بدتر شدن است.
او افزود، به دلیل کم بود نیروهای امنیتی، نیرو از یک منطقه به منطقه دیگر فرستاده می‌شوند تا آن منطقه را از چنگ طالبان بیرون کنند و زمانی‌که این نیروها بعد از پس‌گیری منطقه دوباره به محل اولی خود برمی‌گردند، طالبان منطقه را دوباره تصرف می‌کنند.
بانو عزیز تصریح کرد، چون ولایت کندز قول اردو ندارد و این ولایت بسیار مهم از لحاظ استراتیژیک توسط یک تشکیل بسیار کوچک پولیس کنترول و حمایت می‌شود؛ بنابراین طالبان به راحتی می‌توانند در بسیاری از از ولسوالی‌های این ولایت نفوذ داشته باشند.
این عضو مجلس داشتن، امکانات و تجهیزات پیشرفته دشمن را دلیل دیگر ناامنی این ولایت دانسته گفت، ناکاری یا مسلکی نبودن نیروهای امنیتی از یک سو و کم بود تجیهزات لازم از جانب دیگر سبب شده تا دشمن نسبت به نیروهای امنیتی قوی‌تر عمل کند.
به گفتۀ بانو عزیز، در بسیاری از موارد در کنارطالبان افراد مسلح غیرمسوول و شماری از اربکی‌ها نیز سبب آزار و اذیت مردم شده و ناامنی‌های را ایجاد می‌کنند.
گفته می‌شود که اداره مستقل ارگان‌های محلی با نشر خبرنامۀ از وظیفه عمر صافی به حیث والى جدید کندز استقبال کرده و آن را اقدام مناسب و بجا دانسته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.