مجلس امتیازدهی یک‎جانبه به پاکستان بی‎فایده است

- ۱۸ قوس ۱۳۹۳

برخی اعضای مجلس نماینده‎گان با اشاره به آزادی سه فرمانده ارشد طالبان پاکستانی اعلام کردند مسوولان امنیتی باید در این خصوص به مجلس پاسخ گویند.

عبدالرووف ابراهیمی رییس مجلس در نشست عمومی روز دوشنبه این مجلس گفت: تمام مسوولان امنیتی در نشست عمومی این مجلس فراخوانده شده و در مورد آزادی ۳ فرمانده ارشد طالبان باید پاسخ گویند.mnandegar-3

ابراهیمی افزود: نیروهای امنیتی افغان این فرماندهان ارشد طالبان را با تحمل سختی‎های زیاد دستگیر کرده‎اند و اکنون بدون دلایل موجه به دولت اسلام‎آباد سپرده می‎شود.

برخی دیگر از اعضای مجلس نیز سپردن سه فرمانده ارشد طالبان از سوی امریکا به پاکستان را نقض پیمان امنیتی با آن کشور خواندند.

به گفته آنان،، امریکا با این کار عدم صداقت خود در قبال دولت کابل را اثبات کرد و ریاست امنیت ملی افغانستان نیز باید در خصوص تسلیم این فرماندهان به پاکستان تحقیق کنند.

 

این در حالی است که سفارت امریکا در اسلام‎آباد اعلام کرده سه فرمانده ارشد طالبان را که گفته می‎شود لطیف‎الله محسود فرمانده ارشد این گروه نیز شامل آن است به دولت اسلام‎آباد سپرده است.

برخی اعضای مجلس نمایندگان می‌گویند: تسلیم دهی لطیف الله محسود به پاکستان، نوعی امتیازدهی به اسلام آباد است و هیچ فایده‌یی به روند صلح افغانستان ندارد.

‌ نادرشاه بحر عضو مجلس گفت: “لطیف الله محسود، پس از سفر رییس جمهور غنی به پاکستان، به شکل پنهانی به این کشور تسلیم داده شده که سوال‌هایی را در اذهان مردم به وجود آورده است”.

آقای بحر افزود: حکومت باید این مساله را روشن سازد که این کار به خاطر حسن نیت و وادار ساختن پاکستان برای ایجاد صلح در افغانستان است و یا به عنوان امتیاز یک جانبه که همیشه به پاکستان داده شده است، می‌باشد.

او تاکید کرد: دادن امتیاز یک جانبه به پاکستان به نفع مردم افغانستان نیست و حکومت هرکاری را که در راستای صلح انجام می‌دهد باید مردم را در روشنایی کامل قرار دهد.

به گفته وی، افغانستان با این پنهان کاری در مسیری حرکت می‌کند که “ره به ترکستان است و این ره بجایی نخواهد رسید”.

محمد عبده عضو دیگر مجلس نیز می‌گوید: تسلیم دهی لطیف الله محسود از مخفی کاری‌های حکومت افغانستان است.

آقای عبده گفت: “یکی از انتقادهای مردم و سیاسیون افغانستان طی سال‌های اخیر در ارتباط به روند صلح این بوده که حکومت یک سری مخفی کاری‌ها را شروع کرده؛ می‌خواهد در ارتباط به صلح اقدام بکند؛ اما بدور از انظار مردم و به همین خاطر روند صلح تاهنوز نتیجه نداده است”.

او این تسلیم دهی را مشکوک خواند و تاکید ورزید که معتقد است، حکومت افغانستان از جریان تحویل دهی لطیف الله محسود به پاکستان باخبر بوده است.

محمد عبده، تصریح کرد: “حکومت با این عملکردهایش بیشتر تلاش می‌کند که به پاکستان باج دهد در حالی که طرف به هیچ عنوانی حاضر نیست در راستای تامین صلح افغانستان صادقانه همکاری کند”.

کابینه معرفی شود

در ادامه نشست دیروز مجلس برخی وکلا خواستار معرفی کابینه دولت وحدت ملی به پارلمان این کشور شدند.

به گفته این اعضای مجلس، اعلام نشدن کابینه سبب شده تا سرپرست‎های وزارت خانه‌ها به درستی کار نکرده و مشکلات زیادی در ادارات دولتی ایجاد شود.

رییس مجلس در این خصوص از ریاست جمهوری و ریاست اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان خواست تا با اعلام کردن کابینه جدید مشکلات و ناکارآیی ادارات دولتی را پایان بخشند.

این در حالی است که رییس جمهور و رییس اجرایی پیش از سفر به انگلیس برای شرکت در کنفرانس لندن اعلام کردند: کابینه دولت وحدت ملی ۲ تا ۴ هفته دیگر اعلام خواهد شد.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.