سیما سمر جایزۀ نوبل الترناتیف را کسب می‌کند

- ۰۷ میزان ۱۳۹۱

داکتر سیما سمر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان جایزۀ «نوبل الترناتیف» را به خاطر استقامت و فداکاری‌اش در راه تامین حقوق بشر به دست می‌آورد. او پیش از این چند بار نامزد جایزه صلح نوبل بوده است.
بنیاد جایزه «نوبل الترناتیف» که در استکهلم مستقر است، روز پنج شنبه برندگان این جایزه را اعلام کرد. هیات داوران گفت که جایزه «نوبل الترناتیف» به خانم سمر به خاطر «استقامت و فداکاری دلیرانه‌اش برای حقوق بشر، به خصوص حقوق زنان، در یکی از خطرناکترین و پیچیده‌ترین مناطق جهان»، تعلق گرفته است. در مجموع ۱۲۲ تن برای کسب این جایزه نامزد بودند، اما از میان آنها داکتر سیما سمر همراه با دو تن دیگر از ترکیه و ایالات متحده امریکا و یک نهاد بریتانیایی، موفق به دریافت این جایزه شدند. قرار است این جایزه به تاریخ هفتم دسمبر در پارلمان سویدن به این افراد اهدا گردد.
برای داکتر سیما سمر، جین شارپ امریکای و نهاد «کمپاین علیه تجارت سلاح» که در بریتانیا مستقر است، مبلغ ۶۴ هزار دالر امریکایی نیز داده می‌شود، در حالی که حیرالتین کراچه، تاجر ترکی جایزه افتخاری را کسب می‌کند.
توماس روتیش، یکی از دو مدیر شبکه تحلیلگران افغانستان به خبرگزاری آلمان گفت که سیما سمر «در یک محیط بسیار نامساعد» به حیث رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر کار کرده است. به گفته او، این کمیسیون همواره زیر فشار شدید حکومت قرار داشته است، به گونه مثال، حکومت افغانستان مانع نشر گزارش این کمیسیون در مورد جنایت‌های جنگی شده است.
روتیش می‌گوید کارمندان کمیسیون مستقل حقوق بشر «همچنان از چند سال بدین سو ادعا می‌نمودند که حمایت دولت‌های دموکراتیک غربی از آن‌ها کمتر شده است». روتیش افزود: «همچنان این جایزه با توجه به این که سربازان غربی از افغانستان خارج می‌شوند، یک علامت سیاسی است مبنی بر این که افغانستان فراموش نمی‌شود».
یاکوب فون اوکسکول، نظریه پرداز و تمبرشناس آلمانی سویدنی در سال ۱۹۸۰ بعد از آن «جایزه نوبل الترناتیف» را اساس گذاشت که «بنیاد جایزه نوبل» از تاسیس جایزه‌یی برای تلاش‌ها در بخش محیط زیست و توسعه بین‌المللی ابا ورزید.
جایزه «نوبل الترناتیف» سالانه برای مبارزان و فعالان حقوق بشر، صحت، حفظ محیط زیست، آموزش و صلح داده می شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.