تلفات غیرنظامیان در افغانستان ریکورد زد

گزارشگر:یک شنبه 30 قوس 1393 - ۲۹ قوس ۱۳۹۳

سازمان ملل برآورد کرد تلفات غیرنظامیان در افغانستان در سال جاری میلادی به بیش از ۱۰ هزار کشته و زخمی خواهد رسید که این میزان بالاترین تلفات ثبت شده در پنج سال اخیر است و نسبت به سال گذشته نیز ۲۰ درصد افزایش داشته است.
به گزارش راشاتودی، هیات کمک‌رسان سازمان ملل در افغانستان گفت: از اول جنوری تا پایان نومبر سال ۲۰۱۴ میلادی نام ۹۶۱۷ غیرنظامی ثبت شده است mnandegar-3که این آمار شامل ۳۱۸۸ غیرنظامی کشته و ۶۴۲۹ غیرنظامی زخمی می‌شود.
این هیات هشدار داد تا پایان سال جاری میلادی این تعداد احتمالاً به بیش از ۱۰ هزار قربانی خواهد رسید که بالاترین تعداد تلفات از زمانی که هیأت سازمان ماموریت خود را در سال ۲۰۰۹ میلادی در افغانستان آغاز کرده، محسوب می‌شود.
ژورژت گاگنون، مدیر بخش حقوق بشر هیات کمک‌رسان سازمان ملل در افغاستان به خبرنگاران گفت: مقصر اکثر این تلفات یعنی در حدود ۷۵ درصد از آنها طالبان، شبکه حقانی و دیگر گروه‌های شبه‌نظامی هستند. مقصر حدود ۱۲ درصد تلفات غیرنظامی نیز نیروهای حامی دولت افغانستان محسوب می‌شوند.
وی افزود: ۱۱ درصد از این تلفات در عملیات‌های زمینی کشته شدند که در آنها قرار نبود تلفات غیرنظامی باشد و یا در پی مواد منفجره جا مانده پس از این عملیات‌های نظامی کشته شدند.
گاگنون ادامه داد: این هیات سازمان ملل شاهد تغییری در هدف‌گیری‌های طالبان بوده اما هنوز بهبود چشمگیری را در عملیات‌های این گروه شبه‌نظامی مشاهده نکرده است. می‌توانم گزارش دهم که اخیراً شاهد تغییری در هدف‌گیری طالبان بوده‌ایم و آنها اهداف نظامی و اهداف قانون‌مند را بیشتر مورد هدف قرار داده‌اند اما هنوز از ابزار و تاکتیک‌هایی استفاده می‌کنند که افراطی و یا کورکورانه هستند و منجر به کشتار و زخمی شدن غیرنظامیان می‌شوند.
سازمان ملل اعلام کرد: این داده‌های جدید نشان‌دهنده ۳۳ درصد افزایش در بین تلفات در میان کودکان و ۱۴ درصد افزایش در بین تلفات میان زنان است.
سازمان ملل افزود: تفاوت موجود این است که اکثر تلفات غیرنظامی در عملیات‌های زمینی و درگیری‌ها میان نیروهای افغانی و شبه‌نظامیان به دنبال انفجار مواد منفجره به وجود آمده است.
هیات کمک‌رسان سازمان ملل در افغاستان از کابل خواست تا نهایت تلاش خود را برای کاهش تلفات غیرنظامی انجام دهد و غیرنظامیان سهواً یا عمداً هدف قرار ندهد.
نیکولاس هایسون، رییس هیات کمک‌رسان سازمان ملل در افغاستان گفت: تلفات غیرنظامی بسیار غم‌انگیز و نشان‌دهنده خشونت‌ها و اقدامات خصمانه‌یی است که مردم افغانستان با آن مواجه هستند.
وی افزود: سازمان ملل گزارش‌های خود درباره تلفات غیرنظامی را با مقامات طالبان که در دوحه مقر دارند، در میان گذاشته است. مقامات طالبان در ابتدا این گزارش‌ها را رد کرده و مدعی شدند که این آمار غلط و نادرست است.
هایسون ادامه داد: سازمان ملل سال‌ها در ارتباط نزدیک با دولت افغانستان و نیروهای بین‌المللی درخصوص مساله تلفات غیرنظامی بوده و به موفقیت‌هایی نیز در کاهش تلفات غیرنظامیان دست یافته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.