ضرب‎الاجل مجلس نتیجه نداد

گزارشگر:یک شنبه 7 جدی 1393 - ۰۶ جدی ۱۳۹۳

اعضای مجلس نماینده‎گان در جلسه علنی روز شنبۀ خود تصمیم گرفتند که هیأت اداری و روسای کمیسیون‌های هجده‌گانه به منظور آگاهی از مشکلاتی که در معرفی کابینه جدید وجود دارد، با رییس جمهوری و رییس اجرایی دیدار کند و از آنها درباره تاخییر معرفی اعضا کابینه توضیح بخواهد.
یک هفته قبل مجلس نماینده‎گان با انتقادهای تند از رییس جمهوری و رییس اجرایی حکومت وحدت ملی، به این دو نفر یک هفته مهلت داد که اعضای کابینه را معرفی کنند. این ضرب الاجل دیروز پایاmnandegar-3ن یافت و رییس جمهوری افغانستان کابینه را معرفی نکرد.
عبدالرووف ابراهیمی رییس مجلس نماینده‎گان هفته گذشته گفت: وضعیت کنونی برای مردم افغانستان قابل قبول نیست این آخرین هفته است. در آغاز هفته آینده کابینه را به ما و شما معرفی کنند. در غیر آن ما مجددا تصمیم می‌گیریم.
اشرف غنی رییس جمهوری در آغاز کارش ۴۵ روز برای معرفی اعضای کابینه مهلت خواسته بود، اما با گذشته حدود ۳ ماه از آغاز به کار حکومت وحدت ملی، هنوز اعضای کابینه معرفی نشده‌اند.
آقای غنی یک روز پس از مراسم تحلیف، تمامی وزرا را سرپرست اعلام‌کرد و اختیارات عزل و نصب را از آنان گرفت.
دو ماه بعد، سرپرستی وزرا را به معاونان ارشد وزراتخانه‌ها محول‌کرد و به این ترتیب حدود سه ماه است که وزارتخانه‌ها و اکثر ولایت‌ها از سوی سرپرست‌ها اداره می‌شوند این افراد اختیارات کاملی در اجرای امور روزمره ندارند.
جلسه دیروز مجلس نماینده‎گان افغانستان پرتنش بود و شماری از نماینده‎گان خواهان احضار رییس جمهور به مجلس نماینده‎گان بودند.
آقای ابراهیمی، درباره احضار رییس جمهور به مجلس نماینده‎گان افغانستان گفت که مطابق قانون اساسی، مجلس در صورتی قادر به این کار است که رییس جمهوری مرتکب خیانت، جنایت و ارتکاب جرایم ضد بشری شده باشد.
شماری از نماینده‎گان کارهای رییس جمهوری و رییس اجرایی افغانستان را حرکتهای نمادین دانستند و انتقاد کردند که دیدار از زندان و بیمارستان، مشکل مردم را حل نمی‌کند درحالیکه مردم به دلیل عدم معرفی کابینه با مشکلات زیادی روبرو هستند.
فوزیه کوفی، نماینده مردم بدخشان در این نشست گفت که چرخ ماشین حکومت وحدت ملی با دو نفر نمی‌چرخد. رییس جمهوری و رییس اجرایی باید اعضا کابنیه را برای بهبود امور کشور معرفی کنند.
او تاکید کرد که هر دو نفر به مردم وعده داده بودند که برای آنان شغل ایجاد خواهندکرد ولی اکنون عملا ۱۰ هزار نفر به دلیل نبود بودجه بی‌کار شده‌اند. رییس جمهوری و رییس اجرائی باید به مردم صادقانه بگویند که مشکل در کجای کار است و چرا کابینه معرفی نمی‌شود.
شیرولی وردک، نماینده مردم کابل نیز گفت که مردم از معرفی نشدن کابینه نگرانی دارند. به گفته او اکنون میان رییس جمهوری و رییس اجرایی مسابقه بزکشی جریان دارد و تا دوماه دیگر نیز کابینه معرفی نخواهد شد.
عبد القیوم سجادی، نماینده مردم غزنی گفت که مجلس نماینده‎گان نمی‌تواند از رییس جمهور بخواهد که به شورای ملی بیاید، ولی مانعی وجود ندارد که خود رییس جمهور بیاید و مشکل خود را با نماینده‎گان مردم افغانستان در میان گذارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.