نماینده سازمان ملل در کابل: افغـان‌هـا وحشی‌گری‌ها را فراموش نخواهند کرد

- ۰۷ میزان ۱۳۹۱

‌فرستاده ویژه دبیر کل سازمان ملل در افغانستان در پیامی گفته که بمبگذاری انتحاری و کشتار عمدی غیرنظامیان توجیهی ندارد و باعث رعب و وحشت می‌شود.
یان کوبیش در این پیام ویدئویی روز پنجشنبه به مناسبت هفته جهانی صلح گفت که افغان‌ها «وحشی‌گری‌های دیروز و امروز» را فراموش نخواهند کرد.
هر چند او نامی از گروه‌های شورشی در این پیام نبرده، اما تاکید کرده که افغان‌ها می‌دانند که چه کسی چه کاری کرده و عاملان «خشونت و جنایت» را به پای میز عدالت خواهند کشاند.
آقای کوبیش گفته: «از مدتی که در این جا (افغانستان) بودم، به صورت مستقیم خبرهای متاثرکننده و بی‌پایان جریان جنگ، حملات کورکورانه انتحاری، بمبگذاری کنار جاده‌یی و کشتار بی‌رحمانه و هدفمند افراد بیگناه را از نزدیک شنیده‌ام.»
او پرسیده: «من از عاملان تمامی این اقدامات تروریستی می‎پرسم که تقدس زنده‌گی انسان کجاست؟ آداب و رسوم افغان‌های شریف کجاست؟ در کجای دین اسلام می‎توان توجیهی برای حملات انتحاری و کشتار غیرنظامیان پیدا کنید؟»
نماینده سازمان ملل افزوده: «نمونه برجسته آن حملات انتحاری به مراسم تشییع جنازه و مراسم عروسی است، حتی مساجد، اماکنی مقدس برای نیایش هستند، نیز از گزند این افراد در امان نمانده‌اند.»
فرستاده ویژه دبیر کل سازمان ملل افزوده: «در هجدهم آگوست شورای امنیت سازمان ملل بر ضرورت محاکمه عاملان این اقدامات تروریستی تاکید کرد و از تمامی کشورها خواست تا با افغانستان در این زمینه فعالانه همکاری کنند.»
یان کوبیش افغانها را «تشنه صلح» دانسته و گفته که همه مردم، زنان و جوانان خواهان تامین صلح هستند و کودکان نیازمند آموزش در فضای آرام هستند.
فرستاده ویژه دبیر کل سازمان ملل از نقش پنج ورزشکار افغان که در مسابقات المپیک ۲۰۱۲ لندن شرکت کردند در جهت آوردن شادی و غرور برای افغان‌ها ستایش کرده است.
آقای کوبیش روح الله نیکپا برنده مدال برنز المپیک لندن (۲۰۱۲) و پکن (۲۰۰۸) و چهار ورزشکار دیگر افغان را «حامیان صلح» خواند و به عنوان سفیران صلح سازمان ملل معرفی کرد.
او افزود: «ما در یوناما در چهره این افراد پیام‌آوران واقعی و سفیران واقعی صلح را در افغانستان می‌بینیم و از این جوانان دعوت کردیم تا نوار سفید صلح ما را به عنوان تحفه ناچیز قبول کنند.»
پیروزی روح الله نیکپا، تنها برنده مدال المپیک افغانستان در دو المپیک گذشته باعث همگرایی گسترده ای در میان مردم افغانستان شد.
او در بازگشت از این مسابقات با استقبال کم سابقه‌یی در سراسر کشور مواجه شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.