۱۵ تمرین برای تمرکز

گزارشگر:سه شنبه 9 جدی 1393 - ۰۸ جدی ۱۳۹۳

مترجم: نادیا زکالوند
mnandegar-3بخش چهارم و پایانی

۱۲ـ مطالعه
یک تمرین عالی برای افزایش توانایی تمرکز، مطالعه است. فرد هنگام خواندن مطلبی مجبور است تمام افکارش را روی موضوع مورد مطالعه متمرکز کند تا متوجه مطلب شود. بنابراین تا آن‌جا که می‌توانید مطالعه کنید. داستان‌های کوتاه نمونه‌های خوبی برای این تمرین است. پس از خواندن هر داستان خلاصه‌یی از آن را بنویسید. خواندن مقالات روزنامه و مجلات هم گزینه‌های خوبی است. اگر پس از مطالعه نتوانستید خلاصه‌یی از آن را بنویسید، یعنی این‌که هنگام خواندن تمرکز کافی نداشته‌اید.
۱۳ـ تماشای تمرکز
روی یک چوکی نشسته و ساعتی را روی میز روبه‌روی‌تان قرار دهید. سپس با چشمان‌تان عقربۀ ثانیه‌شمار آن را دنبال کنید. این کار را پنج دقیقه انجام دهید. باید مراقب باشید چشم‌تان به غیر از ثانیه‌شمار جای دیگری را نبیند. اگر بتوانید این کار را روزانه انجام دهید و در این زمان اجازۀ ورود هیچ فکر دیگری به ذهن‌تان را ندهید، می‌توانید قدرت تمرکزتان را افزایش دهید. در واقع با کنترل سیستم عصبی‌تان به چنین نیرویی دست می‌یابید. هنگام انجام این تمرین باید روی چوکی ثابت و بدون حرکت بمانید.
۱۴ـ روش عنکبوتی
وقتی تارهای بافته‌شدۀ عنکبوت را با وسیله‌یی به نرمی تکان دهید، عنکبوت به تصور این که حشره‌یی به دامش افتاده است، به بررسی آن می‌آید. اما اگر این کار را چند بار انجام دهید، عنکبوت دیگر به آن توجه نمی‌کند. شما نیز می‌توانید از روش عنکبوت بهره برید و مانند آن رفتار کنید. مثلاً هربار مشغول انجام کاری هستید، هرچیزی که احتمال دارد حواس‌تان را پرت کند نادیده بگیرید. چیزهایی مانند صدای پرنده‌گان و سروصدای موترها. وقتی روی کارتان متمرکز شدید، موارد دیگر را نادیده بگیرید. این کار ابتدا سخت است، اما به مرور زمان می‌توانید به‌راحتی از پس آن برآیید.
۱۵ـ ایمان به خود
خیلی مهم است که به توانایی‌های خود در تمرکز داشتن ایمان داشته باشید. اگر ۱۴ تمرین قبل را به‌خوبی انجام داده باشید، اکنون می‌توانید تا اندازۀ قابل توجهی قدرتِ تمرکز داشته باشید و چنان‌چه خود را باور داشته باشید و توانایی‌های‌تان را دست کم نگیرید، بدون شک می‌توانید قدرت‌تان را بالاتر نیز ببرید. هر زمان که نیاز به تمرکز و انجام کاری داشته باشید، با خودباوری می‌توانید راحت به مقصود برسید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.