آیا کمپیوتر برای چشم مضر است؟

گزارشگر:چهار شنبه 10 جدی 1393 - ۰۹ جدی ۱۳۹۳

mnandegar-3هیچ مدرکِ علمی‌یی مبنی بر این‌که کمپیوتر برای چشم ضرر داشته باشد، وجود ندارد. هرچند که بعد از رایج شدنِ این وسایل شکایات از خسته‌گی و ناراحتیِ چشمی باعث افزایش نگرانیِ افراد نسبت به این وسایل شده است. آزمایش‌های گسترده‌یی که در این زمینه صورت گرفته است، نشان می‌دهد که تابش‌های الکتریکی (مثل اشعۀ ایکس) یا پرتوهای دیگر مانند ماورای بنفش در شرایط معمولی ضرری به چشم نمی‌رساند. در واقع میزان اشعۀ UV که از کمپیوتر و تلویزیون ایجاد می‌شود بسیار اندک است و به حدی کم است که نمی‌تواند به چشم فرد، حتا اگر تمام عمر از این دستگاه‌ها استفاده کند، صدمه بزند.
آیا این خسته‌گیِ چشمی به کمپیوتر و تلویزیون ارتباط دارد؟
بلی، بسیاری از علایم از جمله تحریک (قرمزی، خسته‌گی چشم، آبریزش)، خسته‌گی (سنگینی پلک و سر) و اشکال در واضح دیدن تصاویر (فوکوس کردن) ممکن است با استفادۀ طولانی از این وسایل ایجاد شود. سردرد، اسپاسم های عضلانی و کمردرد هم ممکن است ایجاد شود. خوش‌بختانه این شکایات اکثراً با تغییرات جزیی در محیط کار و عوض کردن عینک رفع می‌شود. اگرچه خسته‌گی‌های چشمی باعث آزار می‌شوند، ولی خطری ندارند و دلیل استفاده نکردن از چشم و این وسایل نمی‌شود. در این مورد چشم‌پزشک می‌تواند با تنظیم نمرۀ عینک به افراد کمک کند.
چه‌گونه می‌توان از خسته‌گی‌های چشمی جلوگیری کرد؟
بیشتر آن‌ها که مدت زیادی را صرف کار کردن با کمپیوتر می‌کنند، ترجیح می‌دهند مناظر دورتر را از فاصلۀ معمولی نگاه کنند. صفحۀ کمپیوتر بهتر است برای استفاده‌کننده کمی پایین‌تر از سطح چشم‌ها قرار بگیرد. مطالب بایستی طوری در دسترس باشند که استفاده‌کننده مجبور به خم شدن و حرکات زیاد سر و چشم‌ها نباشد . روشنایی بایستی طوری تنظیم شود که درخشنده‌گی و تابش صفحۀ کمپیوتر و انعکاس نورِ آن به حداقل برسد. در بعضی موارد، میزان روشنایی استندرد در دفتر کار طوری است که به‌راحتی می‌توان از کمپیوتر استفاده کرد. اگر اصلاح و تغییرات در روشنایی محلِ کار عملی نباشد، می‌توان از شبکه‌های حفاظتی و فیلترهای مخصوص استفاده کرد.
صفحۀ کمپیوتر معمولاً گرد و خاک را به خود جذب می‌کند، بهتر است هر از چندگاهی با یک پارچۀ ضد استاتیک (ضد الکتریسیتۀ ساکن) سطح آن را تمیز کرد تا تصاویر واضح دیده شوند.
استراحت‌های کوتاه در فواصل معین مهم است. معمولاً اشخاصی که برای مدت طولانی از کمپیوتر استفاده می‌کنند، از تحرک اندکی برخوردارند و برای مدتی بدن، سر و گردن و چشم‌های‌شان بی‌حرکت می‌ماند و این امر باعث خسته‌گی می‌شود. پلک زدن زیاد باعث خیس شدنِ چشم‌ها شده و مانع از خشکی چشم می‌شود.
اشخاصی که از کمپیوتر استفاده می‌کنند، باید چه نکاتی را رعایت کنند؟
صفحۀ کمپیوتر بایستی در فاصلۀ مناسبی از چشم قرار بگیرد، از آن‌جایی که این فاصله ممکن است دورتر از فاصلۀ مطالعه باشد، بایستی از عینک ضروری استفاده شود. رعایت این امر به خصوص برای افرادی که از عینک‌های دوکانونی و چند کانونی و یا عینک مطالعه استفاده می‌کنند، ضروری است. این بدان معناست که افرادی که عینک ندارند، ممکن است مجبور شوند از لنزهای اصلاح‌کننده برای این کار استفاده کنند. چشم‌پزشک می‌تواند عینکِ مناسب را برای شما تجویز کند.
شما بایستی با توضیحِ بیشتر در مورد محل کار و جزییات کار، به چشم‌پزشکِ خود کمک کنید تا عینکِ مناسب را تجویز کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.