فرستادۀ ویژۀ روسیه در امور افغانستان: به افغـانستان نیـرو اعزام نخواهیم کرد

گزارشگر:چهار شنبه 10 جدی 1393 - ۰۹ جدی ۱۳۹۳

دیپلمات بلندپایۀ روسیه در افغانستان گفت، مسکو قصد ندارد پس از آن که نیروهای بین‌المللی به مأموریت نظامی خود در افغانستان پایان دادند، به این کشور نیرو اعزام کند.
ایساف روز یک‌شنبه رسماً به ۱۳ سال ماموریت نظامی خود در افغانستان پایان داد. حدود ۱۳ هزار نیرو از جمله ۱۰ هزار و ۸۰۰ نیروی امریکایی در سال ۲۰۱۵ در افغانستان خواهند ماند تا نقشی حمایتی را در کشور ایفا کنند.mnandegar-3
زمیر کابولوف، فرستاده ویژه ریاست‌جمهوری روسیه به افغانستان در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری شینهوا اعلام کرد: روسیه یا سازمان پیمان امنیت جمعی به هیچ وجه قصد ندارند به افغانستان نیرو اعزام کنند.
وی تصریح کرد: روسیه در وهله نخست باید به فکر امنیت خود باشد. مسکو هیچ برنامه‌یی برای استقرار دوباره نیروهای مرزی خود در امتداد مرزهای افغان-تاجیک ندارد. با این حال، روسیه می‌تواند کمک نظامی فنی در اختیار دوشنبه قرار دهد.
کابولوف هشدار داد، پس از پایان مأموریت ایساف در افغانستان، گروه‌های مسلح از افراطیون از جمله داعش ممکن است اوایل سال ۲۰۱۵ به کشورهای آسیای مرکزی ازجمله تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان سرازیر شوند.
وی گفت، طالبان نیز ممکن است تهدیدهای خود را برای کابل در سال ۲۰۱۵ افزایش دهد.
کابولوف همچنین تصریح کرد، به رغم تهدیدهای امنیتی ناشی از افغانستان از جمله قاچاق مواد مخدر، سازمان پیمان امنیت جمعی هیچ دستور کاری برای مقابله با مشکلات داخلی افغانستان ندارد.
وی افزود، سازمان پیمان امنیت جمعی تنها می‌تواند امنیت اعضای خود را تأمین کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.