امضای پیمان استراتژیک میان کابل و اسلام‌آباد مضحک است

- ۰۷ میزان ۱۳۹۱

در نشست روسای جمهور افغانستان و پاکستان و همچنین نخست وزیر انگلیس توافق شد که وزرای خارجۀ پاکستان و افغانستان در خصوص امضای پیمان استراتژیک کابل- اسلام‌آباد گفت‌وگو کنند.
دفتر ریاست جمهوری افغانستان با انتشار بیانیه‌یی، اعلام کرد: در این نشست که پنجشنبه‌شب در «نیویورک» انجام شد، حامد کرزی و آصف‌علی زرداری در خصوص نهایی‌شدن پیش‌نویس سند همکاری‌های استراتژیک افغانستان و پاکستان تا پایان سال ۲۰۱۳ میلادی توافق کردند.
بر اساس این گزارش، در این نشست در خصوص مذاکرات صلح افغانستان، اوضاع منطقه و مبارزه با تروریسم نیز بحث و گفت‌وگو صورت گرفت.
رییس جمهور پاکستان در این دیدار با اشاره به سفر هیات شورای عالی صلح افغانستان به پاکستان گفت که وی پیش از فرارسیدن عید قربان، منتظر آمدن این هیات به اسلام آباد است.
وی تصریح کرد: آمدن هیات شورای عالی صلح افغانستان به پاکستان، گام مهمی در ایجاد صلح و ثبات در افغانستان است.
هیات‌های عالی رتبه افغانستان، پاکستان و امریکا و همچنین افغانستان، هند و امریکا در دو روز گذشته نشست‌هایی را در نیویویارک برگزار کردند.
محور اصلی این نشست‌ها جست‌وجو راه‌های برون رفت از بحران افغانستان بود.
در همین حال، حنا ربانی وزیر امور خارجه پاکستان نیز در نشست خبری در نیویورک از این پیمان استراتژیک خبر داده است.
حکومت افغانستان پیش از این با دشمن دیرینۀ پاکستان(هندوستان) پیمان استراتژیک امضا کرده بود.
امضای سند همکاری‌های استراتژیک در آن زمان خشم شدید پاکستان را برانگیخته بود.
کابل درحالی قرار است با اسلام‌آباد پیمان استراتژیک امضا کند که حملات‌توپخانه‌یی ارتش پاکستان بر ولایت‌های سرحدی کشور ادامه دارد.
رییس‌جمهور کرزی در سازمان ملل متحد در پیوند به حملات توپخانه‌یی پاکستان گفت: حملات اخیر راکتی بالای قریه‌های افغانستان می‌تواند تلاش‌های جاری امنیت مشترک میان افغانستان و پاکستان را زیان جدی برساند.
از سوی دیگر، تحلیلگران می‌گویند که پاکستان به گونۀ مستقیم از دشمنان مردم افغانستان حمایت و پشتیبانی مالی و سیاسی می‌کند، و در چنین شرایطی امضای پیمان درازمدت راهبردی با این کشور مضحک به نظر می‌رسد.
به گفتۀ این تحلیلگران، دولت حامد کرزی به جای این‌که از مجراهای بین‌المللی فشار بر پاکستان را افزایش بخشد و مانع صدور تروریسم از جانب این کشور به افغانستان شود، یک امتیاز دیگر را به اسلام‌آباد می‌دهد.
این آگاهان همچنان خاطرنشان می‌کنند: پاکستان دوست استراتژیک نه، بل دشمن تاریخی افغانستان است و هیچگاهی حاضر نخواهد شد از بحران‌‌آفرینی در کشور دست بردارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.