هشدار جمعی از سناتوران امریکایی در مورد جدول خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان

گزارشگر:شنبه 20 جدی 1393 - ۱۹ جدی ۱۳۹۳

mnandegar-3جمعی از سناتوران برجسته حزب دموکرات آمریکا برای تعیین جدول زمانی خروج نیروهای این کشور از افغانستان به ریس جمهور اوباما هشدار داده اند. سناتور دایان فاینستاین عضو بلند پایه کمیته اطلاعات سنای آمریکا از طرح کاهش سریع نیروهای رزمی آمریکا در افغانستان، عمیقا اظهار نگرانی کرده و به اوباما یاد آوری کرده است که باید از خروج نیروهای امریکایی از عراق درس گرفته باشد و سرنوشت عراق را دوباره در افغانستان تجربه نکند.
اخیراً باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا اعلام کرد که تا پایان سال ۲۰۱۶ میلادی، تمامی نیروهای آمریکایی افغانستان را ترک خواهند کرد، اظهاراتی که علاوه برواکنش ها در داخل افغانستان، با واکنش سناتوران آمریکایی نیز همراه شده است. به تازگی جمعی از سناتوران برجسته حزب دموکرات آمریکا در مورد تصمیم اوباما برای خروج کامل نیرو های این کشور از افغانستان، هشدار داده اند. دایان فاینستاین، عضو برجسته کمیته اطلاعات سنای آمریکا، ازطرح کاهش سریع نیروهای رزمی آمریکا در افغانستان، عمیقا اظهارنگرانی کرده و وضعیت افغانستان پس از خروج نیروهای امریکایی را با وضعیت عراق تشبیه کرده است.
دایان فاینستاین عضوبلند پایه کمیته اطلاعات سنای آمریکا: «اگرما ازخروج سریع نیروهای مان از عراق درس گرفته باشیم، در این کشور چه اتفاق افتاد. با خروج نیروهای ما از این کشور، نیروهای عراقی از هم پاشید و این کشور با حملات دولت اسلامی داعش مواجه گردید، با این مقایسه می توان گفت که خروج نیروهای ما از افغانستان، عمیقا جای نگرانی دارد.»
این عضو برجسته کمیته اطلاعات سنای آمریکا اظهارات اخیر محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور را درست خوانده و اظهارامید واری می کند که آقای اوباما درمورد اظهارات آقای غنی، تجدید نظرکند. محمد اشرف غنی، رئیس جمهور اخیرا در مصاحبه یی با شبکه تلویزیونی سی بی اس امریکا گفت که ایالات متحده، باید خروج سربازان امریکایی را از افغانستان تا ختم سال ۲۰۱۶ مورد بازنگری قرار دهد .جان مکین، رئیس کمیته خدمات نظامی مجلس سنای امریکا نیز از این پیشنهاد آقای غنی استقبال کرد. او در صفحۀ تویتر خویش، اظهارات رییس جمهور غنی را درست خواند و گفت که ایالات متحده باید در مورد ضرب الاجل خروجی نیروهای باقی مانده آمریکایی ازافغانستان، بازنگری داشته باشد. سخنگوی قصر سفید، در یک نشست خبری در خصوص اظهارات رییس جمهور غنی گفت که استراتژی ایالات متحده در قبال خروج نیروهای امریکایی از افغانستان تا پایان سال ۲۰۱۶ روشن است، اما وی احتمال تغییر ضرب الاجل تعیین شده را تایید یا رد نکرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.