اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی در تلاش بقای خودشان

گزارشگر:ناجیه نوری/ یک شنبه 21 جدی 1393 - ۲۰ جدی ۱۳۹۳

رییس کمیسیون عدلی و قضایی مجلس نماینده‌گان می‌گوید که اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی با تطمیع برخی از نماینده‌گان مجلس در تلاش اند تا تعدیلات پیشنهاد شده در قانون تشکیل وظایف و صلاحیت‌های کمیسیون‌های انتخاباتی را رد کنند. او گفت که هدف از این تلاش‌ها برای بقای خود این افراد به عنوان اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی، بر بنیاد قانون قبلی است.mnandegar-3
او می‌گوید که یکی از این پیشنهادها اطمینان دادن از کامیاب ساختن برخی از نماینده‌گان مجلس در انتخابات پارلمانی پیش رو، توسط مسسولان کمیسیون‌های انتخاباتی است. اما یک عضو کمیسیون عدلی و قضایی مجلس نماینده گان چنین ادعایی را تایید نمی‌کند.
این مساله زمانی مطرح می شود که قرار است تا پایان این هفته، جلسۀ مشترک کمیسیون‌های شورای ملی، برای تأیید تعدیلات در قانون تشکیل، وظایف و صلاحیت‌های کمیسیون‌های انتخاباتی برگزار شود تا سرنوشت این قانون را قبل از رخصتی‌های زمستانی اعضای شورای ملی مشخص کند.
محمد عبده رییس کمیسیون عدلی و قضایی مجلس نماینده‌گان می‌گوید اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی دراین خصوص با بعضی از نماینده‌گان مجلس دیدار و گفت‌و گو کرده اند تا تعدیلات در قانون مذبور، از طرف مجلس رد شود.
او در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار تصریح کرد که در دیدار‌های صورت گرفته میان اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی و برخی از نماینده‌گان مجلس، وعده‌های از جانب اعضای کمیسیون های انتخاباتی داده شده است که اگر شما(نماینده‌گان مجلس) این قانون(تعدیلات وارد شده در قانون تشکیل، وظایف و صلاحیت‌های کمیسیون‌های انتخاباتی) را رد کنید، شما را در انتخابات پیش‌روی پارلمانی حمایت و درنهایت برنده می‌سازیم.
عبده تاکید کرد: کمیسیون‌های انتخاباتی در تلاش اند تا با بعضی از اعضای مجلس دیدار کنند و آنان را متقاعد سازند که تعدیلات را رد کنند تا اعضای این کمیسیون‌ها بتوانند در پُست‌های خود باقی بمانند.
به گفتۀ او: نماینده‌گان مجلس با در نظر گرفتن مسوولیت‌های تاریخی نباید تحت تاثیر کسانی‌که حیثیت، رأی مردم و تاریخ دیموکراسی افغانستان را زیر سوال برده‌اند، قرار بگیرند.
اما عزیز بختیاری، یک عضو کمیسیون انتخابات می گوید که من شخصاً با هیچ نماینده‌یی در این خصوص دیدار نکردم و اما در مورد دیگر اعضای کمیسیون انتخابات اطلاعی ندارم.
او تاکید می‌کند، کمیسیون انتخابات نُه عضو دارد؛ بنابراین در مورد اینکه آیا این اعضا دیدار‌هایی در این زمینه با نماینده‌گان مجلس داشتند یا خیر، اطلاعی ندارم. در عین حال یک غلام فاروق مجروح عضو کمیسیون عدلی و قضایی مجلس نماینده‌گان می‌گوید که اگر کمیسیون عدلی و قضایی مجلس کدام دلیل موجه و یا کدام ثبوتی داشته باشند» باید ارایه کند؛ اما من در این زمینه اطلاعی ندارم.
تعدیلات
مجلس نماینده‌گان در طرح نخست تعدیلات قانون تشکیل وظایف و صلاحیت‌های کمیسیون‌های انتخابات ده ماده پیشنهاد کرده بود؛ اما کمیسیون‌های مجلس نماینده‌گان در رأی‌زنی با نهادهای جامعه‌مدنی و احزاب سیاسی تصمیم گرفتند تا در ۲۱ ماده این قانون تعدیل‌هایی به میان آید.
غلام فاروق مجروح عضو کمیسیون عدلی و قضایی مجلس نماینده‌گان می‌گوید: کمیسیون‌های مجلس نماینده‌گان روی تعدیلات قانون تشکیل وظایف و صلاحیت‌های کمیسیون‌های انتخابات کار می‌کند و در کمیسیونی که ما در آن عضویت داریم مسألۀ رد تعدیلات پیشنهاده شده وجود ندارد.
آقای مجروح هم‌چنان گفت: تعدیلات پیشنهاد شده در قانون تشکیل وظایف و صلاحیت‌های کمیسیون‌های انتخابات به کمیسیون‌های مختلف مجلس فرستاده شده و ممکن است که بعضی از موارد آن تایید و بعضی از موارد آن رد شود.
او گفت که آوردن تعدیلات حتمی است و این اقدام انجام خواهد شد و ما سال آینده شاهد برگزاری یک انتخابات شفاف و سالم خواهیم بود.
این درحالی است که مجلس نماینده‌گان ماها پیش کارش را روی تعدیل درچندین مادۀ قانون تشکیل وظایف و صلاحیت‌های کمیسیون‌های انتخاباتی را شروع کرده بود.
اما از دوهفته به این سو پیش نویس تعدیل این قانون روی میزکار کمیسیون‌های هژده‌گانه مجلس نماینده‌گان قراردارد.
گفته می‌شود تا دو روز دیگر، جلسه مشترک کمیسیون‌ها برای تأیید تعدیلات در قانون تشکیل، وظایف و صلاحیت‌های کمیسیون‌های انتخاباتی برگزارخواهد شد و سرنوشت این قانون پیش از آغاز رخصتی‌های زمستانی شورای ملی روشن خواهد شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.