والدین موفق؛ شنـونده‌گــانی خـوب

- ۲۳ جدی ۱۳۹۳

بخش نخست

mnandegar-3آن‌ها معتقدند که در تربیت فرزندانِ خود کوتاهی‌یی انجام نداده‌اند و حتا با فرزندانِ خود رابطۀ عاطفی خوبی نیز دارند و اصلاً درک نمی‌کنند که چرا کودکان به نصایحِ آن‌ها گوش نداده و تغییر چندانی در رفتار و کردارِ آن‌ها صورت نمی‌گیرد!
امروزه روان‌شناسان به این نتیجه دست یافته‌اند که این پدر و مادرها، رابطه‌یی یک‌طرفه با فرزندان خود دارند. آن‌ها تمام وقت و توانِ خود را برای بهتر شدنِ فرزندان‌شان به کار می‌گیرند ولی به دلیل بی‌توجهی به بازخوردهای این رابطه، بازهم به کار خود ادامه می‌دهند بی‌آن‌که براساس نیاز و توان‌مندی‌های فرزندان خود، مرحلۀ بعدی رابطه را تعریف کنند.
یک والد خوب، به حرف‌های فرزند خود گوش می‌دهد و از طریق آن‌ها به افکار و احساسات و حتا نیازمندی‌های او پی می‌برد و در نتیجه بهتر می‌تواند به تربیت او بپردازد. کودکان، عاشق پدر و مادرهایی هستند که شنونده‌گانی خوب می‌باشند. آن‌ها دوست دارند که والدین‌شان به حرف‌های آن‌ها خوب گوش دهند و همین امر نیز کمک می‌کند تا آن‌ها تمایل بیشتری به عمل کردن به حرف‌های والدینِ خود داشته باشند. در ذیل به چند نکتۀ مهم در مورد تبدیل شدن به یک شنوندۀ خوب اشاره می‌کنیم.

با تمام وجود گوش بده!
والدین باید تلاش کنند تا با تمام وجود به حرف‌های فرزند خود گوش دهند. البته یکی از اصلی‌ترین گلایه‌های پدران و مادران، حرف زدن زیاده از حد فرزندان‌شان است. آن‌ها معتقدند تا زمانی که به آن‌ها اجازه دهند، بی‌وقفه حرف می‌زنند. بهترین کار این است که از سنین چهار ـ پنج ساله‌گی به بعد که کودکان توان تجزیه و تحلیلِ حرف‌های والدین را می‌یابند، برای گوش کردن به حرف‌های آن‌ها زمانی را تعیین کنید و در آن زمان با تمام وجود، دقت خود را به کودک‌تان اختصاص دهید. مثلاً بگویید هر شب از ساعت ۵/۷ تا ۸ به حرف‌های تو گوش می‌دهم.

حرفش را قطع نکن!
متأسفانه بسیاری از والدین با این‌که زمان را به فرزند خود اختصاص می‌دهند ولی مدام حرفِ او را قطع کرده و رشتۀ سخن را به دست می‌گیرند و به نصیحت کردنِ او می‌پردازند. این کار علاوه بر این‌که اعتماد به نفس کودک‌تان را از بین می‌برد، حس ناخوشایندی را نیز به او منتقل می‌کند و در نتیجۀ این نوع برخورد، نه تنها رابطۀ والدین با فرزند بهبود نمی‌یابد، بلکه حس سرخورده‌گی و خشم و عدم اطمینان نیز در کودک بروز می‌کند.
کودکان عاشق پدر و مادرهایی هستند که شنونده‌گانی خوب می‌باشند. آن‌ها دوست دارند که والدین‌شان به حرف‌های آن‌ها خوب گوش دهند و همین امر نیز کمک می‌کند تا آن‌ها تمایل بیشتری به عمل کردن به حرف‌های والدین خود داشته باشند.

منبع: تبیان

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.