مسوولان گمرک ولایت نیمروز: برای از سرگیریِ واردات مواد نفتی از ایران شرایط جدید گذاشته‌ایم

گزارشگر:چهار شنبه 24 جدی 1393 - ۲۳ جدی ۱۳۹۳

ایران یکی از منابع تأمین مواد سوختیِ افغانستان است و دولت افغانستان وارداتِ فراورده‌های نفتی از جمله واردات پترول و دیزل از ایران را متوقف کرده است.
مسوولان گمرک ولایت نیمروز، ۲۱ روز قبل، با پایان یافتن سال مالی، مواد نفتی صادراتیِ ایران را متوقف کرده و برای آغاز دوبارۀ واردات مواد نفتی از این کشور، شرایط جدیدی وضع کرده است.mnandegar-3
ویس سلطانی رییس گمرک نیمروز به بی‌بی‌سی گفته است که طبق تصمیم شورای وزیران، تا زمانی که ایران استندردهای سوختِ صادراتی خود به افغانستان را بالا نبرد، دولت افغانستان اجازۀ ورود به آن را نمی‌دهد.
آقای سلطانی گفته که در گذشته، افغانستان از ایران پترول با اکتان هشتاد (A80) و دیزل L62 وارد می‌کرد؛ اما با آغاز سال مالی جدید، اگر مواد نفتی صادراتی ایران به افغانستان مطابق استندردهای حوزۀ یورو (پترول ای ۹۲ و دیزل بالای پنج) نباشد، افغانستان دیگر از ایران مواد نفتی وارد نخواهد کرد.
هم اکنون واردات پترول و دیزل از ایران در هرات و فراه متوقف است و گمرکات اجازه ندارند که کامیون‌ها و نفتکش‌های حامل پترول و دیزل را اجازۀ ورود دهند.
در همین حال، مدیر کل گمرکات استان خراسان جنوبیِ ایران نیز در گزارشی اذعان کرده است که از ابتدای ماه دی/ جدی «دولت افغانستان جلوِ واردات تمام مشتقات نفتی از ایران به این کشور را گرفته است.»
او گفته که شرکت‌های تولیدی ایران کمتر قادر به تولید مشتقات نفتی بر اساس استندردهای جدیدِ افغانستان هستند و در حال حاضر، ۱۶۰ کامیون در استان خراسان جنوبی ایران متوقف شده و این کشور می‌خواهد که دولت افغانستان، مشکلات گمرکیِ این کامیون‌ها را که قبل از وضع استندردهای جدید بارگیری کرده بودند، حل کند.
اما در عین حال، عبدالقادر جیلانی سخنگوی وزارت مالیۀ کشور می‌گوید که استندردهای جدید تنها مربوط به کالاهای صادراتی ایران نیست، بلکه همۀ کالاهای وارداتی از همۀ کشورها را در بر می‌گیرد.
سخنگوی وزارت مالیۀ کشور می‌افزاید که واردات مواد نفتی بی‌کیفیت، در کنار سایر مشکلات، منتج به آلوده‌گی هوا و محیط زیست شده و جان افغانستانی‌ها را به خطر انداخته است.
هرات و نیمروز در غرب افغانستان با ایران مرز‌ مشترکِ طولانی دارند و بیشتر مبادلات تجاری بین دو کشور از طریق همین مرزها انجام می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.