قدکوتاه‌ها و قدبلندها کـدام‌یک خوشـبخت‌تر اند؟

- ۲۷ جدی ۱۳۹۳

بخش نخست

mnandegar-3آخرین پژوهش‌های محققان نشان داده احتمال خوشبختی در ازدواج با مردان کوتاه‌قد بیشتر است، اما دیگر چه خصوصیت‌هایی در مردان کوتاه یا بلنـدقد هست که باید از آن‌ها باخبر باشید؟
درصد زیادی از خانم‌ها یکی از معیارهای مهمِ خود برای انتخاب همسر را داشتن قدِ بلند عنوان می‌کنند. باور عمومِ این است که مرد باید از همسر خود بلندتر باشد و به همین دلیل بسیاری از دخترانِ قدبلند برای یافتن همسر دچار مشکل می‌شوند. موارد زیادی پیش آمده که دو طرف با وجود داشتن تفاهم، فقط به دلیل نامتناسب بودن قد از ازدواج صرف‌نظر کرده‌اند. اما یک مطالعه که چند ماه پیش منتشر شد، تمام این باورها و ایده‌آل‌ها را زیر سوال برده است.
دانشمندان با بررسی هزاران زوج متوجه شدند اگر دختران با مردان کوتاه‌تر از خود ازدواج کنند، زنده‌گی موفق‌تری خواهند داشت و احتمال جدایی آن‌ها تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. حال این سؤالات مطرح می‌شود که واقعاً تفاوت قدِ ایده‌آل بین همسران چه میزان است؟ آیا قد می‌تواند روی ویژه‌گی‌های اخلاقی یک فرد اثر بگذارد؟ آیا منطقی است که به دلیل نامتناسب بودن قد، از ازدواج با یک نفر منصرف شد؟
معیار خیلی از خانم‌ها برای انتخاب همسر داشتن قد بلند است، اما برخلاف تصور آن‌ها مردانی که قد کوتاه دارند به زنده‌گی مشترک پای‌بندتر هستند. با این‌که مردان قدبلند زودتر اقدام به تشکیل خانواده می‌کنند، اما زنده‌گی مشترک آن‌ها دوام کمتری دارد. مطالعاتی که از ۴۰ سال پیش در ایالات متحده آغاز شده، نشان می‌دهد نرخ طلاق در میان مردانی که قد کوتاه دارند، به‌طور باورنکردنی کمتر از مردان قدبلند است.
با این‌که عجیب به نظر می‌رسد، اما مردان کوتاه سعی می‌کنند کوتاهی قد خود را با درآمد بالاتر و توجه بیشتر به همسرِ خود جبران کنند. جذابیت‌های ظاهری نقش مهمی در شروع یک رابطه دارد، اما در طولانی‌مدت هیچ نقشی در حفظ زنده‌گی مشترک ندارد. با این‌که مردان کوتاه‌قد معمولاً دیر ازدواج می‌کنند، اما در عوض نرخ طلاق هم بین آن‌ها بسیار کمتر از متوسط جامعه است. در عوض مردان بلندقد بیشتر در کارِ خانه به همسر خود کمک می‌کنند. آمارها نشان می‌دهد میزان همکاری مردان قدبلند در کار خانه بین ۲۵ تا ۳۰ درصد از کوتاه‌ها بیشتر است.
مردان، کوتاه‌تر از خود را می‌پسندند
درصد زیادی از مردان هستند که به هیچ عنوان برای خواستگاری از دختران بلندتر از خود پیشقدم نمی‌شوند و از این‌که مجبور شوند هنگام نگاه کردن به همسر خود سرشان را بالا بگیرند، بیزارند؛ اما چرا مردان ترجیح می‌دهند همسری کوتاه‌تر از خود انتخاب کنند. باید علت این موضوع را در طول هزاران سال تکامل انسان‌ها جست‌وجو کرد. در گذشته انسان‌ها برای انتخاب همسر به قدرت باروری زن‌ها توجه زیادی داشتند و معتقد بودند زنان قدبلند از توانایی کمتری در این زمینه برخوردار هستند. شاید به دلیل آن‌که زنان قدبلند دیرتر به سن بلوغ می‌رسیدند، این عقیده در بین مردان آن زمان به وجود آمده است. البته جالب است بدانید بر اساس مطالعات ژنتیک، قد مادر و پسر و قد دختر و پدر به هم مرتبط هستند. به این ترتیب، مادران قدبلند با احتمال بیشتری صاحب پسر با قد متوسط یا کمتر می‌شوند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.