افزایش کشت کوکنار درزمان کار والی‌ها و وزرای سرپرست

گزارشگر:دو شنبه 29 جدی 1393 - ۲۸ جدی ۱۳۹۳

mnandegar-3کار والی‌ها و وزیران سرپرست در افزایش کشت کوکنار در افغانستان نقش قابل ملاحظه داشته است.
مسوولین وزارت مبارزه با مواد مخدر می‌گویند زارعین از خلاء قدرت و تاخیر در معرفی کابینه در سال جاری استفاده کرده و کشت کوکنار را افزایش داده اند.
محمد ابراهیم ازهر معین مالی و پلان گذاری وزارت مبارزه با مواد مخدر به صدای امریکا گفت تعین والی‌های سرپرست نیز در افزایش کشت کوکنار نقش دارد.
محمد ابراهیم ازهر گفت « تاخیر در معرفی کابینه، از همین خلاء قدرت و از نبود تصمیم حکومت وحدت ملی بخاطر معرفی وزرا مردم سوء استفاده کردند، والی ها سرپرست شد، آن تعهدی را که قبلآ داشتند در دوره سرپرستی خود نداشتند و ناتوان بودند که پیش گیری میکردند و جلوگیری میکردند، آنها کشت خود را کردند»
کوکنار در افغانستان در دو فصل بهار و خزان کشت می شود.
در اکثر ولایات گرمسیر بخصوص در ولایات شرقی، جنوبی و حتی غربی معمولآ در ماه های عقرب و قوس کوکنار کشت می شود، این زمان برابر بود با مرحله آغاز کار حکومت وحدت ملی که در این جریان وزارت خانه ها را وزرای سرپرست اداره میکردند و همچنان به اساس فرمان اشرف غنی رئیس جمهور افغنستان والیان نیز سرپرست شدند.
مسوولین وزارت مبارزه با مواد مخدر می‌گویند اکنون فرصت از دست رفته است و اما برای سال آینده یک پلان تخریب مزارع کوکنار را آماده کرده اند و انتظار دارند که پس از اخذ رای اعتماد وزرای سکتوری این پلان را ارایه کنند تا در ولسوالی های که کوکنار بیشتر کشت شده آن را به مرحله اجرا بگذارند.
محمد ابراهیم ازهر گفت « پلان تخریب مزارع کوکنار را اماده ساخته ایم و آن را از طریق شورای امنیت و همین که شش یا هفت وزیر بخیر از پارلمان تیر شوند و به حیث وزیر بروند فعالیت کنند تعهدات آنان را در پاین همین پلان بگیریم و این را شورای امنیت منظور کند، بعد از آن به ولایات روان میکنیم که بیشتر در ساحاتی که کشت متمرکز است تخریب مزراع کوکنار هم همان جا متمرکز شود»
قبلا از این مسوولین گفته بودند به درازا کشیدن انتخابات ریاست جمهوری و مصروف شدن نیروهای امنیتی به تامین امنیت انتخابات فرصت ها را برای کشت کوکنار در افغانستان مساعد ساخته و سبب بلند رفتن کشت کوکنار در نقاط مخلتف افغانستان گردیده است.
این در حالیست که انتخابات پارلمانی افغانستان نیز در راه است و طبیق قانون قرار است در بهار سال ۱۳۹۴ برگزار گردد.
باز محمد احمدی معین مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله میگوید انتظار دارد که تا بهار سال ۱۳۹۴ در هماهنگی با سایر وزارت های سکتوری طرحی را بسازند که پولیس مبارزه با مواد مخدر پس از این در وظایف اصلی خود توظیف شود نه در وظایفی که استقامت کاری اش نمی باشد.
باز محمد احمدی گفت « امیدوار استم که تا انتخابات ماه جوزا یا سرطان ما بتوانیم در هماهنگی با وزارت محترم امور داخله، وزارت مبارزه با مواد مخدر و دولت یک طرحی را پیشکش کنیم که پولیس مبارزه با مواد مخدر دیگه مصروف نشود در وظایفی که استقامت کاری اش نیست، تا ما بتوانیم در اوقاتی که انتخابات هم است به وظایف خود درست عمل بکنیم و در کشف و ضبط و دست گیری هم دست آورد های خوبی داشته باشیم»
اقای احمدی می‌گوید روی یک طرح تازه کار میکنند و پس از آن که وزیر داخله جدید از پارلمان رای اعتماد بگیرد و کارش را آغاز کند آن را با وی در میان خواهند گذاشت.
به اساس معلومات وزارت مبارزه با مواد مخدر ۹۶ در صد کوکنار در سال جاری تنها در ۴۱ ولسوالی کشت شده است.
وزارت مبارزه با مواد مخدر میگوید این ولسوالی ها شناسای شده است و برای تخریب این مزارع پلان های در روی دست دارند.
به اساس ارقام ارایه شده نادعلی، نهرسراج، میوند، خاشرود، بکوا، کجکی، نوزاد، گرمسیر، موسی قلا و خانشین از جمله ولسوالی هستند که بیشترین کشت کوکنار در آن صورت گرفته است.
به اساس تازه ترین سروی ها، ۸۹ در صد کوکنار در سال ۲۰۱۴ میلادی در ولایات هلمند، قندهار، ننگرهار و فراه کشت شده است که از این میان ۴۶ در صد آن تنها در ولایت هلمند کشت شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.