مردم به اعضای کمیسیون انتخابات باور ندارند

- ۰۱ دلو ۱۳۹۳

روح‌الله بهزاد

mnandegar-3مسوولان در کمیسیون انتخابات اعلام کرده‌اند که در هفتۀ جاری تقویم زمانی انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی را اعلام خواهند کرد.
مسوولان کمیسیون‌های انتخاباتی، سومین انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای ولایتی را در افغانستان برگزار کردند که این انتخابات یکی از پُرتقلب‌ترین انتخابات در تاریخ بوده است.
مردم با امیدواری زیاد و برای پایان دادن به مشکلات کشوری، پای صندوق‌های رأی رفتند و برای نامزدان ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی رأی دادند. اما، امروزه همین مردم از کارکرد کمیسیون انتخابات ناراض‌اند و می‌گویند که اعضای کمیسیون با رأی آن‌ها بازی کرده اند.
دور نخستِ انتخابات همزمان با انتخابات شوراهای ولایتی در تاریخ ۱۶ حمل در سراسر افغانستان برگزار شد که از میان ۸ نامزد، داکتر عبدالله با ۴۵درصد و داکتر اشرف‌غنی با ۳۲درصدِ آرا به دور دوم رفتند؛ در این دور زلمی رسول و عبد رب‌الرسول سیاف سوم و چهارم شدند. از میان ۱۱ نامزد، سه تن کناره‌گیری کرده بود. از ۷ میلیون شرکت‌کننده نیز حدود ۶۴ درصد رأی‌دهندگان، مرد و ۳۶ درصد زن گفته شد.
با آن‌که در پیوند به شماری از اعضای این کمیسیون‌ها اتهاماتی وجود داشت، انتخابات به دور دوم کشانده شد؛ اما نتیجۀ تقلب‌بارِ این انتخابات، با مخالفت گستردۀ مردم و داکتر عبدالله روبه‌رو شد و او نتیجۀ انتخابات را نپذیرفت.
در نهایت و طی چندماه کش‌مکش و توافق‌های گوناگون، با بازشماری رای‌ها و با پادرمیانی جان ‌کری، آقای عبدالله و غنی توافق کردند تا دولت وحدت ملی به رهبری هر دو نامزد تشکیل شود.
اما از سوی دیگر، اعضای این کمیسیون تنها به بازی با رأی مردم و روند انتخابات بسنده نکرده و گل‌های دیگری را نیز به آب دادند. آن‌چه در این جریان پخش شد، نشان می‌دهد که اعضای کمیسیون انتخابات با گرفتن معاشات و امتیازاتِ بلند برای مصارف عید خود ۷۰ کیلو میوۀ خشک، ۳۰ کیلو چاکلیت و بیش از ۴۰ کیلو کیک و کلچه خریداری کرده بودند.
در کنار این‌ها، اعضای کمیسیون انتخابات با استفاده از امکانات دست داشته، اعضای خانوادۀ خود را برای تداوی به بیرون فرستاده و از امکانات دیگر نیز برای کارهای شخصی خود استفاده برده و مصروف خرید آیفون‌های جدید بوده‌اند.
پخش این رسوایی اعضای کمیسیون انتخابات نشان داد که آنان تنها به منفعت خود فکر کرده و یک پروسۀ ملی را به مسخره گرفته اند.
با به میان آمدن دولت وحدت ملی، رهبران این دولت وعدۀ اصلاحات در این کمیسیون را دادند. اما این رهبران به وعده‌های خود عمل نکردند، و مردم نیز که اعتماد خود را بالای اعضای این کمیسیون از دست داده‌اند، انتظار ندارند تا این اعضا انتخابات دیگری را برگزار کنند و بار دیگر با سرنوشت‌شان بازی صورت گیرد.
چندی پیش از این، روزنامۀ ماندگار با مطرح کردن چند پرسش در میان دانشگاهیان نظر آن‌ها را در پیوند به کارکرد اعضای کمیسیون انتخابات پرسیده بود، شرکت کننده‌گان همه از کارکرد اعضای کمیسیون شاکی بودند و می‌گفتند که اگر انتخابات دیگری با حضور همین چهره‌ها در کشور راه اندازی گردد، با سرنوشتی بدتر از این نیز مواجه خواهیم شد.
در هر کجا وقتی با شهروندان روی این مسایل گفت‌وگو می‌شود، همۀ آن‌ها از رهبران دولت وحدت ملی می‌خواهند که به اصلاحات گسترده در کمیسیون‌های انتخاباتی دست زده و انتخابات پارلمانی و شورا‌های ولسوالی را در چهرۀ جدیدی از کمیسیون انتخابات برگزار کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.