«کتاب جدید» غنی: «مصوونیت کدری و حساب‌دهی را روی دست داریم»

- ۰۱ دلو ۱۳۹۳

هارون مجیدی
رییس جمهور غنی، دیروز در مجلس نمانیده‌گان، وعده سپرد که پس از این دولت به تولیدات داخلی نسبت به تولیدات خارجی ارجحیت می‌دهد و سیستم شهری را نیز جهت ارایۀ خدمات بهتر تنظیم می‌کند.
رییس جمهور غنی، دیروز در حالی که نامزد وزیران کابینۀ دولت وحدت ملی را به‌خاطر اخذ رأی اعتماد به مجلس نماینده‌گان معرفی کرد، از برنامه های mnandegar-3حکومت برای مبارزه با فساد نیر سخن گفت.
رییس‌جمهور در سخنرانی خود، در مجلس نماینده‌گان خاطر نشان کرد که کابینه به مردم پاسخ‌گو است و نماینده‌گان مجلس صلاحیت دارند تا این نامزدان را قبول و یا رد کنند.
رییس جمهور غنی، در ادامۀ سخنرانی خود به تشریح برنامه‌های دولت وحدت ملی پرداخته و روی هم‌آهنگی میان قوه‌های دولت تأکید کرده، گفت که کتاب جدیدی از روابط میان پارلمان و دولت باز خواهد شد.
آقای غنی با ستایش از اعضای مجلس برای تائید موافقت‌نامۀ همکاری با امریکا گفت: «می‌خواهم یادآوری کنم که تصویب موافقت‌نامه با امریکا و ناتو از سوی مجلس، حکومت را در انجام تعهدات بین‌المللی کمک کرد؛‌ براساس این فیصلۀ شما بود که سیاست فعال بین‌المللی ما در سه ماه گذشته، موجب تجدید اطمینان با دنیا و موجب حاصل کردن تعهدات واضح شان به ویژه در قبال نیروهای امنیتی و دفاعی ما گردیده است.»
آقای غنی هم‌چنان گفت: به همگان روشن است که کشور از یک حالت سخت در حال گذار است، اما خوشحال به این هستیم که مسیر حرکت ما روشن است.
او باصدای بلند و نشان دادن احساساتش در این مجلس گفت: «افغانستان پنج هزار سال بوده و پنج هزار سال دیگر باقی خواهد بود.»
رییس‌جمهور در ادامۀ سخنان خود اذعان داشت: در جریان ماه‌های گذشته من با نماینده‌گان مجلس نشست‌های زیادی داشته‌ام و وضعیت امنیتی، اقتصادی و بیکاری از محورهای بحث‌های ما بوده و هیچ‌گاه خواست‌های شخصی مطرح نشده است.
رییس جمهور از پارلمان به‌خاطر اصلاحات وسیع در زمینۀ حکومت‌داری، وقت خواسته گفت که در این مدت، وظیفۀ هر وزارت و ریاست عمومی مشخص خواهد شد تا مسوولیت هر فرد واضح بوده و با شفافیت بتواند حساب دهد.
رییس جمهور غنی، گفت: «ارادۀ ما این است که در هر ماه همراه زون‌ها و هم‌چنان در هر ربع با والی‌ها، وزرا و کارمندان ولایتی، جلسات منظم داشته باشیم تا یک حس حساب‌دهی واضح بوجود آید.»
آقای غنی در ادامۀ سخنرانی اش واضح کرد که در هفت ماه آینده، در هر اداره در زمینۀ از بین بردن فساد اداری و تطبیق فرهنگ مکافات و مجازات، سپردن کار به اهل کار و مشارکت تمام اقشار در بدنۀ حکومت، گام‌های عملی برداشته خواهد شد.
آقای غنی افزود: در این مدت برنامه‌های مشخص در زمینه‌های تامین امنیت و هم‌آهنگی میان نهادهای امنیتی، مسلکی کردن نیروهای امنیتی، مصوونیت کدری و حساب‌دهی را روی دست داریم.
آقای غنی مشکلات اصلی امنیتی موجود را فراموشی ولسوالی‌های سرحدی کشور خواند و افزود: « ۹۴ ولسوالی سرحدی در محور اصلی پالسی و استراتیژی دولت قرار خواهد گرفت؛ زیرا دروازه‌های واقعی کابل ولسوالی‌های سرحدی است و توجه به آن، کابل را مصون می سازد».
به گفته او، در چند سال گذشته تاسیسات بزرگ نظامی در کشور ایجاد شده و نگهداری و استفاده از این تاسیسات می‌تواند افغانستان را به مرکز ثقل اقتصادی و ترانزیتی منطقه و جهان تبدیل کند.
او افغانستان را یک کشور وارداتی خواند و گفت که پس از این دولت به تولیدات داخلی نسبت به تولیدات خارجی ارجحیت می‌دهد و سیستم شهری را نیز جهت ارایه خدمات بهتر تنظیم می‌کند. غنی در اخیر سخنانش خطاب به نماینده‌گان مجلس گفت: شما نماینده‌گان ملت هستید و من مطمین هستم که فیصله شما به خیر ملت و به اساس خواست‌های مردم افغانستان خواهد بود.
غنی در مورد سهم جوانان در ساختن کشور، وضعیت کودکان، زنان، اقتصاد، ایجاد مسکن،‌ ایجاد زمینه کار، معادن و مشکل مواد مخدر در کشور نیز صحبت کرد.
بعد از آن زنده‌گی‌نامۀ نامزد وزرا توسط غلام نبی فراهی سرپرست وزارت دولت در امور پارلمانی به خوانش گرفته شد.
رحمت الله نبیل در پست ریاست عمومی امنیت ملی، خلیل‌الله صدیق، رییس بانک ملی افغانستان، شیرمحمد کریمی وزارت دفاع، نورالحق علومی وزارت داخله، صلاح الدین ربانی وزارت خارجه، اکلیل حکیمی وزارت مالیه، سید سعادت منصور نادری وزارت کار و امور اجتماعی، سید حسین عالمی بلخی وزارت مهاجرین و عودت‌کننده‌گان، محمد گل زلمی یونسی وزارت معارف، سردار محمد رحیمی وزارت تجارت و صنایع، شاه‌زمان میوندی وزارت شهرسازی و مسکن، سردار محمد رحمان اوغلی وزارت اقتصاد، احمد سیر مهجور وزارت عدلیه، برنا کریمی وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی، نصیر احمد درانی وزارت انکشاف دهات، کمال الدین شینواری وزارت اقوام و قبایل، نجیبه ایوبی وزارت زنان، غلام عباس بصیر وزارت فواید عامه، فیض الله ذکی وزارت ترانسپورت و هوانوردی، داودشاه صباح وزارت معادن و پطرولیم، آی‌سلطان خیری وزارت اطلاعات و فرهنگ، فیض الله کاکر وزارت مبارزه با مواد مخدر، فیض محمد عثمانی وزارت حج و اوقاف، خاطره افغان وزارت تحصیلات عالی و عبدالرحمان صالحی وزارت انرژی و آب معرفی گردیدند.
قرار است مجلس نماینده‌گان افغانستان در مورد نامزدان پیشنهادشده برای رهبری وزارت‌ها تصمیم گرفته و در مورد انتخاب آنان رای‌گیری کنند.
مجلس برای نامزد وزرا روز شنبه هفتۀ آینده صندوق می‌گذارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.