حامد کرزی: داعش در افغانستان جـایـی نـدارد

گزارشگر:شنبه 4 دلو 1393 - ۰۳ دلو ۱۳۹۳

mnandegar-3حامد کرزی رییس جمهور پیشین افغانستان در مورد وجود گروه داعش در افغانستان با ابراز تردید گفت که بزرگ نشان دادن این مساله کار استخبارات خارجی است.
اخیراً شماری از مقام‌های محلی به رسانه‌ها گفتند: افراد مسلحی که بیرق داعش را بر افراشته اند، در مناطقی از ولایات زابل، غزنی و هلمند در جنوب کشور دیده شده اند.
کرزی در گفت‌و گو با بی بی سی در پاسخ به این نگرانی‌ها گفته است، داعش در افغانستان حامی ندارد و اگر کسی یا گروهی بخواهد، بیرق داعش را در افغانستان بلند کند، باید دانست که دست‌های خارجی پشت آن است.
کرزی بطور ضمنی، چنین حرکت‌هایی را با سال‌های نخست ظهور گروه طالبان مقایسه کرده و گفته است: «اگر کسی در جایی از افغانستان بیرق داعش را بلند کند، نتیجه توطئه خارجی است که در منطقه وضعیت جدیدی را حاکم کرده و بدبختی تازه و بی ثباتی بوجود آورد.»
وی در ادامه مطلب فوق، افزود: در این صورت وظیفه همه ما و بخصوص نهادهای امنیتی پاکستان است که متوجه باشیم. سی سال قبل این نهادها در کنار شماری از کشورهای دیگر وارد معامله‌یی شدند که هم خودشان و هم ما را خراب کرد. دیگر باید این حادثه تکرار نشود.
رییس جمهور سابق افغانستان با تاکید بر اینکه تاکنون تغییری در رویکرد نظامیان پاکستان دیده نشده است، گفت: تاحالا من چنین چیزی نمی بینم. اما امیدواری وجود دارد. آنها هم انسان هستند و می دانند که در نتیجه سیاست‌های غلط پاکستان مردم این کشور بسیار زجر دیدند، افراد زیادی کشته شدند و اقتصادش ضربه خورد.
وی افزود: این به سود پاکستان است که نهادهای امنیتی این کشور دیدگاه‌خود را تغییر داده و از افراطیت و ترویزم به عنوان وسیله‌یی در داخل پاکستان و یا در خارج از این کشور استفاده نکنند.
طی سیزده سالی که حامد کرزی زمام امور در افغانستان را به عهده داشت، رهبری پاکستان به عهده پرویز مشرف، آصف علی زرداری و میا نواز شریف بود.

کرزی در پاسخ به این سوال که آیا این رهبران توان آن را داشته اند که رویکرد اردو در مواجهه با شورشیان را تغییر دهند؟ گفت: اگر توان می داشتند، تغییراتی ایجاد می شد. وقتی که میا صاحب نوازشریف به صدر اعظمی پاکستان انتخاب شد، امیدواری بیشتر شد. حالا هم امیدواری وجود دارد. خودش هم می خواست که رابطه دو کشور بهبود یافته و پاکستان و افغانستان از شر تروریزم رهایی یابند. او تلاش کرده اما تاحالا موفق نشده و امیدوارم که این تلاش‌ها بالاخره نتیجه دهد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.