آشنایی با پُر افتخار ترین باز یگرانِ تاریخ سینما

گزارشگر:یک شنبه 5 دلو 1393 - ۰۴ دلو ۱۳۹۳

ترجمۀ گزارش: حسین شایسته
mnandegar-3تاریخ سینما در طول حیات خود، صحنۀ هنرمندیِ بسیاری از بازیگران در سراسر جهان بوده که به شخصیت‌های گوناگونِ روی پردۀ نقره‌یی جان بخشیده‌اند. در این میان، استعداد‌هایی فوق‌العاده نیز در عرصۀ بازیگری بوده‌اند که مرز میان تخیل و واقعیت را برای مخاطب به حداقل رساندند و نام خود را برای همیشه در میان افتخارآفرینانِ هنرِ هفتم ثبت کردند.
عناوین و افتخارات سینمایی در واقع شناس‌نامۀ سینماییِ بازیگرانی‌ست که در سینمای امروز فعال هستند. در زیر نگاهی خواهیم داشت به بازیگرانِ مردی که در طول فعالیت هنری خود، بیشترین جوایز و افتخارات سینمایی را از آنِ خود کرده‌اند.

دانیل دی‌لوییس
«دانیل دی‌لوییس»، بازیگر انگلیسی متولد ۲۹ اپریل ۱۹۵۷ تنها بازیگر برندۀ سه جایزۀ اسکار نقش اولِ مرد در تاریخ سینماست. در کارنامۀ سینمایی «دی‌لوئیس» آمار خیره‌کنندۀ ۱۲۷ جایزۀ سینمایی و ۳۶ نامزدی کسب جوایز از رویداد‌های سینمایی به چشم‌ می‌خورد تا به شایسته‌گی، او را پرافتخارترین بازیگر مرد تاریخ سینما بنامیم.
«دی لوییس» در سال ۱۹۹۰ و برای ایفای نقش در فلم «پای چپ من» اولین اسکار خود در بخش بهترین بازیگر نقش اصلی مرد را به‌دست آورد و در سال ۲۰۰۸ برای فلم «خون به پا خواهد شد» این افتخار را تکرار کرد. «دی لوییس» برای سومین‌‌بار در سال ۲۰۱۳ موفق به کسب اسکار بهترین بازیگر برای نقش‌آفرینی درخشان در فلم «لینکلن» ساختۀ «استیون اسپیلبرگ» شد تا تنها بازیگر تاریخ سینما با سه جایزۀ اسکار در بخش بهترین بازیگر نقش اصلی باشد. این بازیگر سرشناس و ۵۷ ساله دوبار نیز برای فلم‌های «دار و دستۀ نیویورکی‌ها» ساختۀ «مارتین اسکورسیزی» و «به نام پدر» نامزد کسب جایزۀ اسکار نیز شده است.
او به عنوان یکی از گزیده‌کارترین بازیگران صنعت فلم‌سازی شناخته می‌شود، به طوری در ۱۰ سال گذشته تنها در ۴ فلم به ایفای نقش پرداخته‌ است. او از سبک متد اکتینگ در بازیگری پیروی می‌کند و به تحقیق دربارۀ نقش‌های خودش مشهور است و معمولاً در طول دورۀ فلم‌برداری به طور کامل در نقش خود باقی می‌ماند.
دو جایزۀ بهترین بازیگری برای «لینکلن» و «خون به پا خواهد شد» و پنج نامزدی کارنامۀ سینمایی «دی لوییس» در جوایز گلدن گلوب امریکا است. وی همچنین چهار بار در جوایز بافتا موفق به کسب جایزه شده و سه بار نیز نامزد کسب این جایزه بوده است.
«دی لوییس» در سال ۲۰۰۵ جایزۀ دوربین طلای جشنوارۀ برلین را دریافت کرد و به عنوان بخشی از افتخارات سینمایی وی می‌توان به چهار جایزه از انجمن منتقدین بوستون، جایزۀ دستاورد سینمایی از جوایز فلم مستقل انگلیس، سه جایزه از انجمن منتقدین نیویارک، دو جایزه از جوایز فلم ایرلند، کسب سه جایزه از انجمن منتقدین فلم لندن، سه جایزه از انجمن منتقدین سینمایی لاس‌آنجلس، جایزۀ بهترین بازیگری از جشنواره‌های فلم مراکش و مونترال، سه جایزۀ بهترین بازیگر مرد از جوایز انجمن ملی منتقدین فلم، کسب پنج جایزه از انجمن منتقدین نیویارک، جایزۀ دستاورد بازیگری از جشنوارۀ فلم پالم اسپرینگز، بهترین بازیگر خارجی جوایز اتحادیۀ منتقدان روسیه، جایزۀ دستاورد سینمایی از جشنواره سانتا باربارا، کسب دو جایزه از جوایز فلم ساتلایت، سه جایزه و یک نامزدی در جوایز انجمن بازیگران امریکا و جایزۀ دستاورد بازیگری از جشنوارۀ فلم تلورید اشاره کرد.

جک نیکلسون
«جک نیکلسون» متولد ۲۲ اپریل ۱۹۳۷ در نیویارک با دو جایزۀ اسکار در نقش اول و یک جایزۀ اسکار در نقش مکمل از معدود بازیگران تاریخ سینما با سه جایزۀ اسکار بازیگری است. وی که بیشتر به خلق شخصیت‌های عصبی‌مزاج و بعضاً شرور شهرت دارد، تا کنون موفق به کسب ۱۰۱ جایزۀ سینمایی شده و در رویدادهای سینمایی ۷۲ بار نیز نامزد دریافت جایزه شده است.
وی اولین جایزۀ اسکار خود را در سال ۱۹۷۶ برای بازی در فلم «دیوانه از قفس پرید» ساختۀ «میلوش فورمن» کسب کرد که با نام «پرواز بر فراز آشیانۀ فاخته» نیز شناخته می‌شود. نیکلسون هشت سال بعد با فلم «شرایط مهروزی» اسکار بهترین بازیگری نقش مکمل را نیز به‌دست آورد.
نیکلسون که اکنون به‌سختی و با وسواسِ فراوان نقش قبول می‌کند، سومین جایزۀ اسکار خود در سال ۱۹۹۸ و برای فلم «بهترین شکل ممکن» به کارنامۀ سینمایی خود اضافه کرد. نیکلسون در طول دوران فعالیت سینمایی خود تا کنون هشت بار نیز نامزد کسب جایزۀ اسکار شده است که آخرین‌ آن‌ها به سال ۲۰۰۲ و فلم «دربارۀ اشمیت» بازمی‌گردد.
این بازیگر ۷۷ ساله شش جایزه و هفت نامزدی در جوایز سینمایی گلدن گلوب به نام خود ثبت کرده است. «دربارۀ اشمیت» (۲۰۰۳)، «بهترین شرایط ممکن» (۱۹۹۸)، «شرافت پریتزی» (۱۹۸۶)، «شرایط مهرورزی» (۱۹۸۴)، «دیوانه از قفس پرید» (۱۹۷۶) و «محلۀ چینی‌ها» فلم‌هایی هستند که جایزۀ بهترین بازیگر جوایز گلدن‌گلوب را برای «نیکلسون» به ارمغان آوردند.
آکادمی هنرهای تلویزیونی و سینمایی انگلیس (بافتا) نیز سه بار برای فلم‌های «سرخ‌ها»، «دیوانه از قفس پرید» و «محلۀ چینی‌ها» نیکلسون را شایستۀ دریافت بهترین بازیگر مرد این رویداد سینمایی معرفی کرد.
نیکلسون خارج از مرزهای امریکا نیز افتخارات فراوانی کسب کرده است که مهم‌ترین آن، جایزۀ بهترین بازیگر نقش اصلی مرد جشنوارۀ کن برای فلم «آخرین جزییات» در سال ۱۹۷۴ است.
کسب جایزۀ دستاورد سینمایی از انجمن فلم امریکا در سال ۱۹۹۴، سه جایزه از جوایز انجمن منتقدین سینمایی بوستون، جایزۀ بهترین بازیگر خارجی جوایز «دیوید دی دوناتلو» ایتالیا، جایزۀ بازیگری از انجمن منتقدین دوبلین، جایزۀ دوربین طلا برای بهترین بازیگر بین‌المللی، جایزۀ بازیگری از انجمن منتقدین لندن، سه جایزۀ بازیگری از انجمن منتقدین لاس‌آنجلس، جایزۀ بهترین بازیگری جوایز MTV، شش جایزه از هیأت ملی نقد امریکا، پنج جایزه از جوایز انجمن ملی منتقدین فلم امریکا، شش جایزه از جوایز انجمن منتقدین نیویارک، ۱۰ نامزدی کسب جایزه در جوایز منتخب مردم، جایزۀ بازیگری از انجمن منتقدین فلم «سن دیگو» و جایزۀ بهترین بازیگری انجمن بازیگران امریکا، بخشی از افتخاراتی است که «جک نیکلسون» در طول دوران فعالیت هنری خود به‌دست آورده است.
همچنین ستاره‌یی به نامِ این بازیگر صاحب ‌نام، در چهارم دسمبر ۱۹۹۴ در پیاده‌روِ مشاهیر هالیوود ثبت شد.

تام هنکس
«تام هنکس»، بازیگر ۵۷ساله و متولد لندن، یکی از پرافتخارترین و محبوب‌ترین بازیگران سینماست که تاکنون دو جایزۀ اسکار بهترین بازیگر مرد را در کنار ۶۳ جایزۀ سینمایی دیگر در کارنامۀ سینمایی دارد.
وی همچنین ۵۹ بار نامزد کسب جایزه از رویدادهای سینمایی گوناگون شده است. «تام هنکس» که در سال ۱۹۷۹ فعالیت هنری خود را آغاز کرد، در سال‌های ۱۹۹۴ و ۱۹۹۵ به صورت متوالی دو جایزۀ اسکار بهترین بازیگر نقش اصلی را برای فلم‌های تحسین شدۀ «فیلادلفیا» و «فارست گامپ» به‌دست آورد. وی همچنین در سال ۱۹۸۹ برای فلم «بزرگ»، در سال ۱۹۹۹ برای بازی در فلم «نجات سرباز رایان» و در سال ۲۰۰۱ برای فلم «دورافتاده» سه بار به جمع نامزدهایی نهایی جوایز اسکار بهترین بازیگر مرد راه یافت.
«تام هنکس» درآمدزاترین بازیگر تاریخ سینما شناخته شده است؛ به طوری که تاکنون فلم‌های او ۶٫۳ میلیارد دالر فروش داشته‌اند که متوسط ۱۰۷ میلیون دالر برای هر فلم است. پرفروش‌ترین فلمی که «تام هنکس» در آن نقش داشته، انیمیشن «داستان اسباب‌بازی‌های ۳» است.
چهار جایزه و چهار نامزدی نیز در کارنامۀ «تام هنکس» در جوایز سینمایی گلدن گلوب است. وی برای فلم‌های «دور افتاده»، «بزرگ»، «فیلادلفیا» و «فارست گامپ» جایزۀ گلدن‌گلوب بهترین بازیگری دریافت کرده است.
از دیگر افتخارات سینمایی «تام هنکس» در عرصۀ بازیگری می‌توان به جایزۀ خرس نقره‌یی بهترین بازیگر جشنوارۀ برلین برای فلم «فیلادلفیا» در سال ۱۹۹۴، چهار نامزدی در جوایز بافتا، دو جایزه از جوایز انجمن فلم امریکا، جایزۀ بهترین بازیگری آکادمی فلم‌های علمی تخیلی امریکا، سه جایزه از جوایز فلم کمدی امریکا، جایزۀ دستاورد سینمایی انجمن فلم امریکا، دو جایزه از انجمن منتقدین سینمای شیکاگو، جایزۀ بهترین بازیگر سال از جشنوارۀ فلم «پالم اسپرینگز»، پنج جایزه از جوایز منتخب مردم و دو جایزه از انجمن بازیگران امریکا، تنها بخشی از افتخارات این بازیگر صاحب‌نام سینمای جهان محسوب می‌شود.
این بازیگر نامدار سینمای جهان توانست در سال ۱۹۹۲ ستاره‌یی به نام خودش در تالار مشاهیر هالیوود ثبت کند.

داستین هافمن
«داستین هافمن»، بازیگر تحسین‌شدۀ سینمای جهان نیز از جمله چهره‌هایی‌ست که در دوران فعالیت هنری خود که همچنان ادامه دارد، جوایز زیادی را از جشنواره‌های سینمایی شامل ۷۶ جایزه و ۳۸ نامزدی کسب کرده است. وی هر دو جایزۀ اسکار خود را برای نقش اصلی و برای فلم‌های «کرامر علیه کرامر» (۱۹۸۰) و «مرد بارانی» (۱۹۸۸) کسب کرده و پنج بار نیز نامزد کسب اسکار بازیگری شده است.
هافمن همچنین شش جایزۀ بازیگری از جوایز گلدن‌گلوب کسب کرده است و در جوایز آکادمی بافتا نیز سه جایزۀ بهترین بازیگری به ویترین افتخارات خود افزوده است. شیر طلای افتخاری جشنوارۀ ونیز، جایزۀ دستاورد هنری انجمن فلم امریکا، کسب دو جایزه از جشنوارۀ فلم شیکاگو، چهار جایزۀ بهترین بازیگر خارجی جوایز فلم «دیوید دی دوناتلو» ایتالیا، دو جایزۀ دستاورد هنری و سینمایی از جشنوارۀ فلم هالیوود، جایزۀ بهترین بازیگری از انجمن منتقدین فلم لاس‌آنجلس، جوایز انجمن ملی منتقدین فلم، انجمن منتقدین نیویورک و جایزۀ دستاورد هنری جشنوارۀ فلم «پالم اسپرینگز» و «سن سباستین» از جمله افتخارات سینمایی «داستین هافمن» محسوب می‌شود.

رابرت دنیرو
«رابرت دنیرو» متولد ۱۷ اوت ۱۹۴۳ در نیویارک، از پدر و مادری هنرمند با نژاد ایتالیایی است و به عنوان یکی از تأثیرگذارترین بازیگران تاریخ سینمای جهان معمولاً در نقش‌های دشوار و سخت در ژانرهای متفاوت و با روش بازیگری خاصِ خود ایفای نقش می‌کند. این بازیگر ۷۲ ساله در طول دوران درخشان بازیگری خود موفق به کسب دو جایزۀ اسکار برای فلم‌های «گاو خشمگین» ساختۀ «مارتین اسکورسیزی» و قسمت دوم «پدرخوانده» به کارگردانی «فرانسیس فورد کاپولا» شده است.
وی همچنین برای ایفای نقش در فلم «رانندۀ تاکسی» (۱۹۷۷)، «شکارچی گوزن» (۱۹۷۸)، «بیداری‌ها» (۱۹۹۰)، «تنگۀ وحشت» (۱۹۹۲) و «کتابچه بارقۀ امید» (۲۰۱۳) نامزد نهایی اسکار بهترین بازیگری اسکار بوده است.
فلم درخشان «گاو خشمگین» جایزۀ بهترین بازیگر گلدن‌گلوب را نیز برای دنیرو به ارمغان آورد تا در کنار هفت نامزدی گلدن‌گلوب و جایزۀ دستاورد سینمایی «سسیل دمیل»، کارنامۀ وی در جوایز گلدن گلوب باشد.
از دیگر افتخارات دنیرو که در مجموع ۵۴ جایزۀ سینمایی در کارنامۀ بازیگری خود دارد و ۶۴ بار نیز نامزد دریافت جوایز گوناگون سینمایی شده، می‌توان از خرس نقره‌یی جشنوارۀ برلین برای فلم «چوپان خوب»، جایزۀ دوربین طلا برای دستاورد هنری، دو جایزۀ بهترین بازیگری از جشنوارۀ فلم هالیوود، جایزۀ دستاورد هنری جشنوارۀ فلم کارلووی واری، کسب دو جایزه از انجمن منتقدین فلم لاس‌آنجلس، جایزۀ دستاورد هنری جشنوارۀ فلم مسکو، دو جایزه از هیأت ملی نقد امریکا، دو جایزۀ بهترین بازیگری از انجمن ملی منتقدین فلم، چهار جایزۀ بهترین بازیگری از انجمن منتقدین نیویارک، جایزۀ دستاورد هنری جشنوارۀ فلم سن‌سباستین و همچنین جایزۀ شیر طلای افتخاری جشنوارۀ ونیز نام برد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.