فرمانده عمومی نیروهای خارجی: بلـخ الگویی بـرای کـلِ افـغانستان است

گزارشگر:شنبه 11 دلو 1393 - ۱۰ دلو ۱۳۹۳

mnandegar-3فرمانده عمومی نیروهای خارجی در کشور، در دیدار با عطا محمد نور والی بلخ گفته است که به لحاظ توسعه و بازسازی، بلخ الگویی برای کلِ افغانستان است.
جنرال کمپل فرمانده عمومی نیرو های ائتلاف جهانی در افغانستان روز پنجشنبه درحالی‌که جنرال بریر فرمانده استخبارات، مت شورمن مشاور سیاسی، فرنک رییس دفتر نیروهای ائتلاف و جنرال کانت فرمانده نیروهای آلمانی و نیروهای ائتلاف در شمال او را همراهی می‎کردند، به دیدار عطا محمد نور والی بلخ رفت.
براساس خبرنامۀ ولایت بلخ، فرمانده عمومی نیروهای ائتلاف جهانی در افغانستان، بلخ را از ولایت‌های انکشاف یافته و الگو در سطح افغانستان خواند و از آقای نور خواست که تجربیات مدیریت موفق ولایت بلخ را برای سایر ولایات نیز شریک سازد.
جنرال کمپل ضمن توضیح ختم مأموریت آیساف در افغانستان، از تغییر مأموریت نیروهای جهانی تحت نام مأموریت حمایت قاطع یا RS یاد کرده، تمرکز بیشتر این مأموریت را حمایت از سکتور امنیتی و قسماً وزارت مالیه دانست و در عین حال ظرفیت‌سازی و حمایت از قول اردوها و نیروهای ویژه عنوان کرد.
جنرال چهار ستاره امریکایی، اعضای ائتلاف جهانی در افغانستان را مشمول چهل کشور خواند و نقش آلمان را در این میان، در شمال کشور، برجسته و ارزشمند توصیف کرد.
جنرال کمپل همچنین از وضعیت خوب معارف و باز بودن مکاتب در شمال به نیکی یاد کرد و تاکید ورزید که باید این تجریه خوب به عنوان یک نمونه در سایر ولایات افغانستان، عملی شود.
فرمانده عمومی نیروهای جهانی در افغانستان، عطا محمد نور را رهبری محبوب و با نفوذ در سطح افغانستان خوانده است.
سپس والی بلخ در حالی‌که از دیدگاه‌ها و نظریات فرمانده عمومی نیروهای ائتلاف جهانی به قدر دانی یاد کرد، تمرکز روی تجهیز و تمویل نیروهای امنیتی را از اولویت‌هایی خواند که باید مورد توجه قرار گیرد.
رییس عمومی شورای اجرائیه جمعیت اسلامی، طرح پروژه‌های انکشافی و زیربنایی را از مواردی خواند که در کنار کمک به امنیت، اشتغال‌زایی را به بار می‌آورد و زمینۀ سربازگیری طالبان را مانع می‌شود. آقای نور تصریح کرد که طالبان در ذهنیت مردم کوبیده شده اند و دیگر جایگاهی ندارند و حالا تلاش می‌ورزند که با نام و بیرق جدید و از آدرس داعش وارد صحنه شوند که باز هم هیچ پذیرشی برای آنها وجود ندارد.
آقای نور به بهبود پالیسی کادری در سکتور امنیتی اشاره کرده، گمارش افراد با تجربه و تحصیل کرده جوان را در سطوح رهبری نیروهای امنیتی امر مهم و عامل تغییر در وضعیت و پالیسی‌ها خوانده، تاکید کرد که نیروهای جهانی باید بیشتر روی کادر جوان مجرب و تحصیل کرده، تمرکز نماید.
والی بلخ همچنین به مساله بهبود روابط افغانستان با جهان، به ویژه کشورهای منطقه و همسایه اشاره کرده، تصریح کرد که نباید در روابط مان با همسایه‌ها و منطقه، افغانستان به عنوان ابزار مورد استفاده قرار گیرد، بر عکس افغانستان به عنوان یک کشور مستقل روابط نیک و وسیع با تمامی همسایه‌ها، به ویژه با کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی پاکستان داشته باشد. این روابط در همۀ زمینه‌ها، به ویژه در امر مبارزه با هراس‌افگنی که هردو کشور مورد تهدید آنست، استوار و متکی به منافع هردو طرف باشد. آقای نور از نقش پاکستان در مبارزه با تروریزم و بهبود امنیت در افغانستان به عنوان عامل بزرگ یاد کرد و به دوستی پایدار هردو کشور تاکید ورزید.
آقای نور در بخش دیگری از صحبت‌هایش با جنرال کمپل، به نا امنی‌های ولایات شمال و شمال شرقی کشور اشاره نموده، خواهان همیاری نیروهای جهانی در بهبود امنیت این ولایات گردید و بی توجهی به آن را، آسیب زا و پر خطر برای ولایات امن خواند.
در پایان دیدار، جنرال کمپل، نقش پاکستان را در مبارزه با تروریزم مهم و ارزشمند خواند و از تأمین روابط میان ارتش هردو کشور خبر داده، بر گسترش این روابط تاکید کرد.
فرمانده عمومی نیروهای جهانی، نگرانی آقای نور را از بابت نا امنی‌های شمال، قابل دقت خوانده، برای کمک به بهبود امنیت این ولایات وعده همکاری سپرد و همچنین حمایت خود را از طرح‌ها و نظریات آقای نور و کمک به عملی سازی آن، سپرد.
در پایان، تندیس خداوند گار بلخ (مولانا) از سوی والی بلخ به فرمانده عمومی نیروهای ائتلاف جهانی اهدا گردید که با کمال سپاس پذیرفته شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.