وزیر داخله اولویت هایش را ارایه کرد

گزارشگر:ناجیه نوری/ سه شنبه 14 دلو 1393 - ۱۳ دلو ۱۳۹۳

جنرال نورالحق علومی وزیر داخلۀ کشور، روز گذشته رسماً توسط داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی کشور به کارمندان وزارت داخله معرفی شد.
جنرال علومی در اولین سخنرانی رسمی خود به عنوان وزیر امور داخله، به مردم وعده سپرد که جهت برگزاری یک انتخابات شفاف پارلمانی، روند توزیع تذکره‌های برقی را سرعت می‌بخشد.mnandegar-3
جنرال علومی گفت، توزیع بسیار زود هنگام تذکره‌های برقی، مسلکی‌سازی پولیس حساب‌دهی شفاف از بودجه اختصاص داده شده به وزارت امور داخله، از اولویت‌های کاری ما است.
او با تاکید برایجاد هم‌آهنگی میان وزارت داخله و سایر نهادهای امنیتی گفت، ایجاد هم‌آهنگی میان وزارت داخله و سایر نهادهای امنیتی ما را در تامین امنیت و کشف جرایم کمک می‌کند و باید این بخش تقویت شود.
جنرال علومی بر ایجاد هم‌آهنگی میان وزارت داخله و نهادهای عدلی و قضای نیز تاکید کرد.
وزیر داخله از آوردن اصلاحات بنیادی در این وزارت خبر داده گفت، مسلکی‌سازی پولیس و سیاسی نبودن پولیس یکی از اهداف اساسی ما خواهد بود.
علومی از نبود رابطه خوب میان مردم و پولیس ابراز تاسف کرده و وعده سپرد که در راستای تقویت رابطۀ خوب میان مردم و پولیس تلاش بسیارمی‌کند.
او تاکید کرد: «دیگر در افغانستان شهروند درجه دوم نخواهیم داشت؛ من در گزینش کدرهای مسلکی سیاست‌های مشخصی دارم و در گزینش افراد شایسته بدون در نظرداشت قوم، زبان، سمت و مذهب عمل خواهم کرد.»
درهمین حال، ایوب سالنگی معین ارشد وزارت امور داخله دراین مراسم گفت، وظیفه پولیس تنفیذ قانون، آوردن نظم در جامعه و مبارزه با جرایم است؛ اما امروز پولیس ملی در خط مقدم جبهه با دشمنان افغانستان می‌جنگد که این مساله سبب شده تا پولیس کمتر بتواند به وظایف اصلی خود رسیده‌گی کند.
سالنگی گفت، پولیس ملی بیشتر از آنچه مسوولیت و وظیفه آنان است، برای تامین امنیت و آوردن صلح برای مردم افغانستان تلاش می‌کنند.
داکتر عبدالله رییس‌اجرایی در این مراسم، با تاکید بر اینکه مساله امنیت در افغانستان تنها مساله داخلی نیست، بل ابعاد خارجی نیز دارد گفت: مسایل امنیتی افغانستان یک مساله پیچیده بوده و تنها مساله داخلی نیست.
داکتر عبدالله نقش مجاهدین را در آوردن امنیت بسیار مهم دانسته گفت، رابطه میان پارلمان، مجاهدین و دولت در آوردن صلح در افغانستان بسیار مهم است و در این میان نقش پولیس مهم‌تر است.
رییس ‌اجرایی با تأکید بر توزیع تذکره‌های برقی، توزیع این تذکره‌ها را در برگزاری انتخابات سالم ارزنده دانست.
میردادخان نجرابی رییس کمیسیون دفاعی مجلس در این مراسم گفت، روند توزیع تذکره‌های برقی را به خاطر برگزاری یک انتخابات شفاف و سالم پارلمانی باید شتاب بخشیده و اقدام در این زمینه باید هرچه زودتر آغاز شود.
این عضو پارلمان تاکید کرد، قانون واحدهای اداری به دلیل نبود ارقام دقیق نفوس تصویب نشده؛ بنابراین باید هرچه زودتر کار عملی توزیع تذکره‌های برقی آغاز شود.
نجرابی، از حکومت وحدت ملی خواست تا در راستای برگزاری انتخابات پارلمانی، شوراهای ولسوالی و تدویر لویه جرگه تلاش جدی کند.
رییس کمیسیون دفاعی مجلس، از تمامی وزیران خواست تا به وعده‌هایی که در پارلمان افغانستان به مردم سپرده اند، عمل کرده و صادق باشند.
وزیر داخله در حالی به کارش در این وزارت آغاز می کند که پولیس چالش‌های جدیی در پیش روی دارد. از جمله حملات خودی بر نیروهای خارجی و نیروهای امنیتی کشور یکی از بزرگترین معضل در درون نیروهای امنیتی می باشد.
همین دیروز، شماری از افراد پولیس در ولایت کندهار توسط افراد نفوذی طالبان در صفوف پولیس کشته شدند.
هشت وزیر جدید کابینه حکومت وحدت ملی، روز یک‌شنبه هفته جاری در کاخ ریاست‌جمهوری و در حضور رییس‌جمهور و رییس‌اجرایی سوگند وفاداری یاد کردند.
مجلس نماینده‌گان چهار شنبه هفته گذشته، به هشت نامزد‌وزیر و نامزد رییس امنیت ملی رای اعتماد دادند.
با آغاز کار این وزیران ، سرپرستی در هشت وزارت‌خانه و ریاست‌عمومی امنیت ملی کشور پایان ‌یافت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.