۶ تلۀ ذهنی که زنده‌گی‌تان را نابود می‌کند

گزارشگر:چهار شنبه 22 دلو 1393 - ۲۱ دلو ۱۳۹۳

بخش دوم و پایانی

mnandegar-3۳ـ مقایسه‌ها
این می‌تواند بین شما و دیگران باشد، مثلاً «او خیلی باهوش‌تر از من است». همچنین مقایسه می‌تواند بین شما و ایده‌آل‌های‌تان باشد، مثلاً «من باید درست مثل فلان موقع، فلان‌طور شوم». نارضایتی چیزی است که موجب مقایسه کردن شما می‌شود. ما همیشه می‌خواهیم بهتر، کامل‌تر و بالاتر از دیگران باشیم. مقایسه همچنین موجب رقابت می‌شود. ما از آدم‌های دیگر و ایده‌آل‌های‌مان به عنوان مقیاس و معیاری برای موفقیت استفاده می‌کنیم.
چرا زنده‌گی‌تان را نابود می‌کند: مقایسه کردن موجب حسادت و دشمنی می‌شود. همچنین موجب عصبانیت، درد و کلافه‌گی می‌گردد. این بر روابط شما با دیگران فشار وارد کرده و معمولاً موجب نابود کردن دوستی‌های‌تان می‌شود.

۴ـ آرزوها
آرزو داشتن یعنی خواستن چیزی که ندارید. علت آن این است که ناراضی هستیم و احساس کمبود می‌کنیم. هیچ‌وقت هیچ‌چیز برای‌مان کافی نیست. خودمان هم کافی نیستیم. مثلاً «می‌خواهم این‌طور باشم ــــــ اما نمی‌توانم.»، «دلم می‌خواهد او این ویژه‌گی را داشته باشد اما این‌طور نیست.» و از این قبیل. آرزوها رابطۀ نزدیکی با مقایسه‌ها دارند. ما خودمان را مقایسه می‌کنیم و نتیجۀ آن تمایل به داشتن چیزی بزرگتر و بهتر است.
چرا زنده‌گی‌تان را نابود می‌کند: یک اصل اولیه این است که آرزو مساوی با درد است. گاهی ‌اوقات، آرزو منجر به حرص و طمع می‌شود و طمع موجب بت‌سازی و عقده‌های روحی است و نتیجۀ آن معمولاً درد است. به جنایاتی که در دنیا اتفاق می‌افتد فکر کنید؛ دزدی‌، قتل‌‌، تجاوز، خیانت و همه به‌خاطر تمایلات و آرزوهای بشر است. وقتی چیزی را آرزو می‌کنیم که نداریم، نتیجۀ آن درد خواهد بود.

۵ـ انتظارات
انتظار داشتن یعنی داشتن این فکر که چیزی باید اتفاق بیفتد یا اتفاق خواهد افتاد. انتظارات معمولاً توسط ذهنی خشک و سخت ساخته می‌شوند که وقتی به چالش کشیده شود، دچار آشفته‌گی و پریشانی خواهد شد. مثلاً ناخودآگاه فکر می‌کنید، «با من مودبانه برخورد خواهد کرد» اما این اتفاق نمی‌افتد و شما بلافاصله به‌خاطر انتظاری که داشته‌اید ناامید می‌شوید. انتظارات در نتیجۀ قطعیت‌های نادرست ساخته می‌شوند و این‌ها نشانۀ‌ رفتارهایی‌ست که به دنبال حفظ امنیت هستند. همچنین ممکن است این انتظارات در قبال خودتان باشد، مثلاً به طور ناخودآگاه تصور می‌کنید «صورتم سرخ شده و به تته پته خواهم افتاد» و بلافاصله این اتفاق خواهد افتاد.
چرا زنده‌گی‌تان را نابود می‌کند: انتظار رفتارهایی خاص از دیگران داشتن معمولاً منجر به ناامیدی، سردرگمی، کلافه‌گی و عصبانیت خواهد شد. توقعات، فشار زیادی بر روابط شما وارد خواهند کرد. از طرف دیگر، انتظار داشتن از خودتان هم مسایل زیادی برای‌تان ایجاد خواهد کرد. توقعات شما با از پیش تعیین کردنِ این‌که نتیجۀ چیزی خوب خواهد شد یا بد، بر نتیجۀ کار اثر می‌گذارد. مثلاً اگر توقع دارید خسته شوید، در ۹۹٫۹ درصد از موارد خسته خواهید شد. این تأثیر شدیداً منفی بر زنده‌گی‌تان خواهد داشت.

۶ـ ایده‌آل‌ها
این بهترین نتیجه، موقعیت، آدم یا هر چیز ممکن است که توسط ذهن‌تان ساخته می‌شود. به عنوان مثال، «من باید این‌طور شوم ـــــــ»، «برای این‌که آدم باهوشی باشم باید نتیجۀ تست IQ من ۱۶۵ شود». ایده‌آل‌ها نشانۀ ایده‌آل‌گرایی هستند. علاوه ‌بر این، این ایده‌آل‌ها معمولاً به شکل اهدافی غیرواقعی در ذهن ایجاد می‌شوند که رسیدن به آن‌ها معمولاً غیرممکن است.

چرا زنده‌گی‌تان را نابود می‌کند: چون دست یافتن به ایده‌آل‌ها بسیار دشوار است و به‌خاطر آن دچار خسته‌گی ذهنی و احساسی خواهید شد. ایده‌آل‌ها باعث می‌شوند تحت فشار شدید زنده‌گی کنید و اضطراب بسیار زیادی برای‌تان تولید خواهد کرد. وقتی متوجه تفاوت بین ایده‌آل و واقعیت شوید، نتیجۀ آن نارضایتی و درد خواهد بود. راضی کردن فرد ایده‌آل‌گرا معمولاً بسیار دشوار است و زنده‌گی کردن با چنین فردی نیز بسیار سخت خواهد بود. به همین دلیل ایده‌آل‌ها تأثیری منفی بر روابط شما خواهند داشت.
تصورات، اعتقادات، مقایسه‌ها، تمایلات، انتظارات و ایده‌آل‌ها اگر به چالش کشیده نشده و کنترل نشوند، می‌توانند موجب نابودی زنده‌گی‌تان شوند. تا زمانی که شروع به کنترلِ یک‌به‌یکِ آن‌ها با یک انقلاب درونی نکنید، زنده‌گی خوبی را تجربه نخواهید کرد.
منبع: سلامت نیوز

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.