فرمانده ناتو: ۸۰ درصد افغانستان خالی از خشونت است

- ۰۹ میزان ۱۳۹۱

یک فرمانده ارشد ناتو می‌گوید که ۸۰ درصد افغانستان خالی از خشونت است؛ اما هشدار داد که شورشگری هنوز در جنوب و شرق افغانستان به وسیله جنگجویانی که از پاکستان می‌آیند، جریان دارد.
جنرال الیور باوینچوف، یک فرمانده ارشد ناتو در افغانستان به خبرگزاری فرانسه گفت: «حدود ۸۰ درصد از خاک افغانستان و نفوس این کشور متاثر از مشکلات امنیتی و خشونت نیستند».
این جنرال ارشد ناتو همچنان افزود: «در سوی دیگر، در مورد امنیت بین مناطق مختلف و ولسوالی‌ها، تفاوت بسیار بزرگی وجود دارد».
جنرال باوینچوف که رییس پرسونل «نیروی بین‌المللی کمک به امنیت» (ایساف) است، به آمار سازمان ملل متحد اشاره کرد و گفت که ماه آگست دومین ماه مرگبار در پنج سال گذشته برای افراد ملکی افغان بود که در این ماه، ۳۷۴ نفر کشته و ۵۸۱ تن زخمی شدند.
علیرغم آنچه فرمانده نیروهای فرانسوی در افغانستان گفته است که شمال و غرب این کشور آرام است و نشانه هایی از توسعه و گسترش حکومتداری دیده می‌شود، این جنرال ارشد ناتو می‌گوید که تقریبا تمام کشور امن است.
باوینچوف گفت: «ما خطوط جنگ در شرق و جنوب کشور داریم، جایی‌که شورشگری تقریبا فعال است؛ و غالباً بسیار محلی است (متمرکز در یک جای کوچک است)؛ اما این شورشگری توسط جنگجویانی که عمدتا از پاکستان می‌آیند، ایجاد می‌شود». او در ادامه افزود: «تلاش ایساف در حال حاضر به ویژه در این مناطق متمرکز است».
کابل بارها پاکستان را به نارسایی در متوقف ساختن ورود جنگجویان از مناطق قبایلی این کشور به افغانستان متهم کرده است. این در حالی است که پاکستان می‌گوید که طالبان پاکستانی در پناهگاه‌های امن در خاک افغانستان به سر می‌برند.
در همین حال، باوینچوف اذعان کرد که حملات داخلی موسوم به «سبز بر آبی»، «کار آن‌ها را پیچیده کرده است». او گفت: «این اتفاقات اعتمادی را که باید بین نیروهای افغان و ائتلاف وجود داشته باشد، کاهش داده است».
این جنرال ارشد ناتو برآورد کرد که ۲۵ تا ۳۰ درصد این گونه حملات توسط طالبان طرحریزی شده و بقیه به خاطر بیسوادی است؛ علاوه بر آن در این جامعه خشونت عادی تلقی می‌شود.
او گفت: «چندین قرن است که افغان‌ها برای حل و فصل مناقشه از خشونت کار گرفته اند، به ویژه در خشونت های داخلی».

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.