وزیر داخلۀ پاکستان: هیچگاه با کابل این‌قدر صمیمی نبودیم

گزارشگر:شنبه 2 حوت 1393 - ۰۱ حوت ۱۳۹۳

وزیر داخله پاکستان گفته است که روابط میان افغانستان و پاکستان بطور بی‌سابقه‌‌یی بهبود یافته و اخیراً جهشی قابل توجه در میزان اعتماد متقابل میان دو همسایه ایجاد شده است.
چودری نثار علی‌خان که برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی راه‌های مبارزه با تروریسم و افراط گرایی به واشنگتن سفر کرده mnandegar-3است، در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با جان کری وزیر امور خارجه امریکا اظهار داشت: تصور می‌کنم افغانستان و پاکستان همکاری‌های بسیار نزدیکی را آغاز کرده اند که بخش عمده‌یی از این همکاری‌ها شامل فعالیت‌ها در زمینه مبارزه با تروریسم است.
وزیر داخله پاکستان اعلام کرد روابط افغانستان و پاکستان هیچ‌گاه تا به این اندازه خوب و صمیمی نبوده است.
وی افزود افغانستان و پاکستان همکاری نزدیک و تنگاتنگی با هم دارند به طوری که همکاری دو کشور در زمینه مبارزه با تروریسم بسیار غیرمنتظره و تعجب انگیز است.
این مقام ارشد پاکستانی تأکیدکرد روابط افغانستان و پاکستان در هیچ دوره‌یی به این خوبی نبوده است و این تحول بسیار بسیار مثبتی است.
رفت و آمدهای فراوان مقامات عالی سیاسی و نظامی میان افغانستان و پاکستان از زمان آغاز ریاست جمهوری اشرف غنی، حاکی از تحولی بزرگ و رو به جلو در روابط دو کشور همسایه است.
جنرال راحیل شریف فرمانده ارتش پاکستان طی چند ماه اخیر سه بار به کابل سفر کرده است. رضوان اختر رییس آی‎اس آی نیز در ماه های اخیر بارها به کابل سفر کرده است. پاکستان حدود سه ماه پیش میزبان اشرف غنی بود.
ارتش پاکستان اعلام کرد جنرال رحیل شریف فرمانده ارتش روز سه شنبه در کابل با اشرف غنی رییس جمهور افغانستان ملاقات کرد و دو طرف درباره تقویت و تحکیم امنیت و تداوم عملیات علیه شبه نظامیان طالبان مذاکره کردند.
بعد از به پایان رسیدن دوره سیزده ساله حکومت حامد کرزی رییس جمهوری سابق افغانستان که از آن به عنوان دوران سرد و بی‌اعتمادی میان کابل و اسلام آباد یاد می‌شود، پاکستان سخت در تلاش است تا نظر و اعتماد دولت جدید افغانستان را جلب کند و تشویق و ترغیب طالبان افغانستان برای مذاکره با دولت اشرف غنی، یکی از بزرگترین خواسته های اسلام آباد است.
پاکستان از نفوذ بالایی در میان طالبان افغانستان برخوردار است و تلاش می‌کند تا با ایجاد صلح میان طالبان و دولت کابل، فضایی برای نقش آفرینی طالبان در دستگاه قدرت افغانستان ایجاد شود و در این صورت، پاکستان عملاً نفوذ و کنترل بیشتری بر افغانستان خواهد داشت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.