انتقاد از عملکرد وزارت ارشاد، حج و اوقاف در پیوند به افزایش خشونت علیه زنان

گزارشگر:ناجیه نوری/ یک شنبه 3 حوت 1393 - ۰۲ حوت ۱۳۹۳

اداره کردن ریاست‌های امور زنان توسط سرپرستان، نبود یک برنامۀ روشن از سوی وزارت حج و اوقاف و نبود یک ارادۀ قوی در میان دولت مردان، سبب شده است که خشونت در برابر زنان افزایش یابد.
شماری از فعالان حقوق زن و نماینده‌گان مجلس می‌گویند، علت اصلی افزایش خشونت‌های اخیر در برابر زنان اداره کردن ریاست‌های امورزنان توسط سرپرستان است.
mnandegar-3به گفتۀ آنان، چون ریاست‌های امور زنان توسط سرپرستان اداره می‌شود؛ بنابراین از یک سو صلاحیت ندارند و از جانب دیگر عدم علاقه آنان سبب شده تا کارهای شان را به درستی انجام ندهند.
با آنکه خشونت در برابر زنان در افغانستان حرف تازه‌یی نیست، اما در این آواخر اخبار تکان دهندۀ زیادی از سربریدن تا تجاوزهای گروهی، حلق آویز کردن، بد دادن، سوزاندن، بریدن شرمگاه، فروش و لت کوب بیرحمانۀ زنان از گوشه و کنار کشور به گوش می‌رسد.
بربنیاد آمارهای کمیسیون مستقل حقوق بشر از آغاز سال روان تاکنون ۴۲۵۹ رویداد گوناگون خشونت آمیز دربرابر زنان در این نهاد ثبت شده که از این میان بیش از ۵۰ قتل، ۴۰ تجاوز به شمول تجاوزهای گروهی، ۵ رویداد بد دادن، ۸۵ رویداد ازدواج اجباری، ۱۱۲۹ رویداد لت وکوب و ۱۱ رویداد فروش زنان به بهانۀ عروسی بوده است.
و اما افزایش خشونت در برابر زنان در یک هفته گذشته به شدت افزایش یافته و اخبار زیادی در مورد خشونت علیه زنان در ولایت‌های مختلف به خصوص ولایت‌های شمال و غرب به نشر رسیده است.
مسوول بخش حمایت از حقوق زنان در کمیسیون مستقل حقوق بشر در شمال افغانستان گفته که خشونت علیه زنان در شمال افغانستان امسال یعنی ۱۳۹۳نسبت به سال گذشته (۱۳۹۲) بیش از ۶۰ درصد افزایش یافته است.
در همین حال، مسوولان در ولایت هرات از افزایش ۴۰ درصدی خشونت علیه زنان خبر داده می‌گویند که خشونت‌ها علیه زنان دراین ولایت نسبت به سال پار افزایش یافته است.
شکیبا هاشمی عضو مجلس نماینده‌گان دلیل افزایش خشونت در برابر زنان را کم‌کاری ریاست‌های ‌امور زنان ولایت‌ها به دلیل سرپرست بودن آنان عنوان می‌کند.
او می‌گوید، رییس امور زنان ولایت قندهار آن طور که در گذشته مسوولیت‌های خود را انجام می‌داد، در حال حاضر به دلیل سرپرست بودن انجام نمی‌دهد.
وی تاکید کرد، حتا مسوولان کمیسیون حقوق بشر ولایت‌‎ها که توسط سرپرستان اداره می‌شوند، با علاقمندی کار نمی‌کنند، زیرا از یک سو صلاحیت ندارند و از جانب دیگر عدم علاقه آنان سبب شده تا کارهای شان را به درستی انجام ندهند.
بانو هاشمی همچنان گفت، مسالۀ دیگر خطر جانی است، زیرا اکثریت مسوولان به دلیل اینکه اگر واقعیت‌ها در مورد خشونت علیه زنان را برملا بسازند ممکن است کشته شوند، از گفتن حقیقت یا پی‌گیری آن خود داری می‌کنند.
این عضو مجلس با انتقاد از رسانه‌ها گفت، شماری از رسانه‌ها نیز به دلایل مختلف در مورد خشونت در برابر زنان از خودسانسوری کار می‌گیرند و واقعیت‌ها را بازتاب نمی‌دهند.
بانوهاشمی کم‌کاری علمای دین و وزارت حج و اوقاف را دلیل دیگر افزایش خشونت در برابر زنان دانسته گفت، نبود یک برنامۀ مشخص از سوی وزارت حج و اوقاف برای کاهش خشونت در برابر زنان سبب شده تا ما شاهد افزایش این پدیده باشیم.
او با انتقاد از نهادهای مدافع حقوق زن و کمیسیون حقوق بشر گفت، این نهادها به جای گرفتن آمارهای غلط از رسانه‌های داخلی و خارجی باید خود به مناطق مختلف سفر کرده و علل و عوامل خشونت‌ها را ریشه‌یابی کنند نه اینکه آماری را که معلوم نیست دقیق است یا خیر به نشر برسانند.
در همین حال، شهلا فرید استاد دانشکدۀ حقوق دانشگاه کابل می‌گوید، عدم توجه ریاست‌های امور زنان ولایت‌ها به دلیل سرپرست بودنش شان یکی از عوامل اصلی افزایش خشونت در برابر زنان است.
وی تاکید کرد، چون رییس‌های امو زنان ولایت‌ها توسط سرپرستان اداره می‌شوند و صلاحیت ندارند؛ بنابراین زمانیکه درخصوص یک قضیه با پولیس تماس می‌گیرند، پولیس با آنان همکاری نمی‌کند.
استاد شهلا با انتقاد از وزارت حج و اوقاف می‌گوید، متاسفانه وزارت حج و اوقاف نیز برای بیرون رفت از این معضل کدام طرح و برنامۀ روشنی ندارد.
او افزود، ما در این خصوص دیدارهایی با وزارت حج و اوقاف داشتیم؛ اما متاسفانه وزیر جدید این وزارت برای کاهش خشونت در برابر زنان کدام راهکار و دیدگاه روشنی برای ما ارایه نکرد.
به گفتۀ این استاد دانشگاه، با آنکه هم رییس‌جمهور و هم رییس ‌اجراییه وعده سپرده بودند که زنان افغانستان قربانی سیاست نخواهد شد؛ اما مشکلات معرفی نشدن کابینه و کشمکش‌ها میان دولت‌مردان سبب شده تا زنان فراموش شوند.
بانو فرید گفت، کشمکش‌ها برسر معرفی کابینه سبب شده تا به قضایای خشونت در برابر زنان رسیده‌گی نشود و این عدم رسیده‌گی به متجاوزگران و کسانیکه خشونت می‌کنند، جرأت داده تا خشونت‌های بیشتری را مرتکب شوند.
او می‌گوید، شبکه زنان افغان می‌خواستند این موضوع را در سطح جهانی مطرح کنند، بنابراین نیاز بود تا این مساله را با رییس‌جمهور درمیان بگذارند؛ اما متاسفانه تاکنون داکترغنی حاضر به گفتگو دراین زمینه نشده است.
و اما خشونت‌ها در برابر زنان در حالی افزایش یافته‌ که رییس جمهور و رییس‌اجراییه درهنگام پیکارهای انتخاباتی از مبارزه جدی برای جلوگیری خشونت‌ها در برابر زنان سخن زده بودند.
رییس جمهور در ۱۹ جوزای سال جاری گفته بود که اگر ادارۀ افغانستان در دست من باشد و کوچک‌ترین اقدام در قسمت بی‌ناموسی شود من دستش را قطع خواهم کرد.
اما افزایش خشونت در برابر زنان و عدم توجه و رسیده‌گی به آن نشان می‌دهد که حکومت ارادۀ برای ریشه‌کن کردن و یا کاهش آن ندارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.