افغانستان ۱۵ شورشی ایغور را به چین تحویل داد

گزارشگر:یک شنبه 3 حوت 1393 - ۰۲ حوت ۱۳۹۳

افغانستان به منظور تشویق چین برای همکاری در روند صلح، ۱۵ شورشی ایغور را به دولت پکن تحویل داد.
مقامات پولیس و مسوولان ارشد امنیت ملی افغانستان اعلام کردند: در عملیاتی که ماه گذشته برای پاکسازی مخالفان مسلح در برخی مناطق افغانستان صورت گرفت، تعدادی از شورشیان ایغور نیز دستگیر و به مقامات چینی تحویل شدند.
mnandegar-3این مقامات به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که در این عملیات ۱۵ شورشی ایغور نیز دستگیر شدند. یک مقام امنیتی افغانستان در نشستی که به منظور تحویل شورشیان ایغور به مقامات چینی برگزار شده بود، شرکت داشت، گفت: افغانستان با چین همکاری‌های خود را گسترش خواهد داد تا در قبال آن پاکستان تحت فشار پکن از حمایت طالبان افغانستان دست بردارد و این را تشویق به حضور در میز مذاکرات صلح نماید.
در این باره یکی دیگر از مقامات پولیس افغانستان نیز می‌گوید: از میان ۱۵ شورشی ایغور، سه نفر در کابل و ۱۲ نفر دیگر در ولایت کنر دستگیر شدند.
به گفته مقامات پولیس، شورشیان ایغور یک اردوگاه آموزشی نظامی را در نزدیکی مرز پاکستان با این کشور هدایت و رهبری می‌کردند.
براساس اطلاعات ارائه شده توسط امنیت ملی افغانستان، شورشیان ایغور در این کشور با شبکه القاعده و سایر گروه‌های تروریستی پاکستان در ارتباط بودند.
یکی از سخنگوی طالبان پاکستانی در این باره اظهار داشت: شورشیان ایغور در وزیرستان شمالی پاکستان حضور داشتند، اما پس از آنکه سال گذشته ارتش این کشور عملیات نظامی خود را در این مناطق آغاز کرد، آیغورها به سوی افغانستان فرار کردند.
تحویل شورشیان ایغور در ماه گذشته میلادی صورت گرفته بود، اما این خبر در روزهای اخیر رسانه‌یی شد.
پکن یکی از متحدین کلیدی اسلام‌آباد به شمار می‌رود و به گفته کارشناسان؛ به‌خاطر اهمیتی که روند مذاکرات صلح افغانستان دارد، چین می‌تواند نقش پاکستان را در این امر پررنگ سازد.
اکنون پس از تحویل ۱۵ شورشی ایغور توسط دولت افغانستان به چین، کابل انتظار دارد تا پکن تلاش‌های خود را برای فشار آوردن به اسلام‌آباد جهت همکاری و حضور بیشتر در روند مذاکرات صلح افزایش دهد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.