پاکستان: برای مهاجران غیرقانونی جایی در پاکستان نیست

گزارشگر:چهارشنبه 6 حوت 1393 - ۰۵ حوت ۱۳۹۳

حکومت پاکستان بر ۲٫۶ میلیون مهاجر افغانی فشار وارد می‌کند که این کشور را ترک کرده و به افغانستان بازگردند. این در حالی است که سازمان‌های حقوق بشری از عدم مصونیت این عودت کننده‌گان در افغانستان ابراز نگرانی کرده اند.
اخراج کردن مهاجران افغانی از پاکستان بخشی از بازنگری استراتژی امنیتی این کشور است که بعد از حمله طالبان بر یک مکتب در پیشاور در ماه mnandegar-3دسمبر روی دست گرفته شده است. در این حمله ۱۳۶ شاگرد مکتب کشته شدند.
یک مقام وزارت امور ایالتی و مناطق مرزی پاکستان به خبرگزاری «دی پی ای» گفت که ۱٫۶ میلیون مهاجر ثبت شده و یک میلیون مهاجر ثبت نشده افغان در پاکستان زنده‌گی می‌کنند و براساس توافق با کمیساریای عالی ملل متحد در امور پناهنده‌گان، همه این مهاجران باید تا ماه دسمبر سال روان میلادی پاکستان را ترک کنند.
این مقام پاکستانی که نخواسته است نامش فاش شود، گفته است: «مهاجران ثبت شده می‌توانند تا آخر سال جاری میلادی برگردند، اما مهاجران ثبت نشده غیرقانونی اند و حق ماندن در اینجا را ندارند.»
بعد از حمله طالبان بر یک مکتب نظامی در شهر پیشاور پولیس و ماموران استخباراتی پاکستان بر چندین محل بود و باش مهاجران حمله بردند؛ زیرا به باور آن‌ها، جنگجویان طالبان از این کمپ‌ها به عنوان پناهگاه استفاده می‌کنند.
همچنین به آن افغان‌هایی که از وضعیت قانونی اقامت در پاکستان برخوردار اند نیز گفته شده است که کشور را ترک کنند. شفیق الله یکی از این افغان‌ها در اسلام آباد گفت: «ماه گذشته ماموران آمدند و کارت اقامتم را بررسی کردند. چون من کارت اقامت دارم از اخراج من چشم پوشی کردند، اما هشدار دادند که به زودترین فرصت کشور را ترک کنم.»
این مهاجران زمانی به افغانستان باز می‌گردند که امکانات زندگی در کشور را نیز ندارند.
دیده بان حقوق بشر روز یک شنبه با نشر اعلامیه‌یی گفت که در ماه جنوری در مقایسه با ماه دسمبر ۹ برابر مهاجران بیشتر به افغانستان برگشته اند که نشان می‌دهد این افزایش با فشارها از سوی مقام‌های پاکستانی ارتباط دارد.
فلیم کین، معاون بخش آسیا در دیده بان حقوق بشر گفت: «مقام‌های پاکستانی نباید افغان‌ها را قربانی قساوت طالبان در پیشاور کنند.» به گفته او، اخراج مهاجران به جایی که آن‌ها ممکن است آسیب ببینند و از خشونت محافظت نگردند، غیرانسانی است.
این گروه حقوق بشری گفته است که حکومت پاکستان مکلفیت دارد تا همه افغان‌های ساکن این کشور به شمول مهاجران ثبت نشده را در مقابل آزار و اذیت و بدرفتاری محافظت کند.
به گزارش کمیساریای عالی ملل متحد در امور پناهندگان، پاکستان در سه دهه گذشته میزبان میلیون‌ها مهاجر افغان بوده است و قبلاً ۳٫۸ میلیون مهاجر افغان به کشور بازگشته اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.