رییس اجرایی دولت وحدت ملی: درس‌هایی از حوادث طبیعی آموختیم

- ۱۱ حوت ۱۳۹۳

mnandegar-3رییس اجرایی دولت وحدت ملی، در نشست شورای وزیران گفته است که از حوادث طبیعی اخیر درس‌هایی آموخته‌اند تا بار دیگر در رسیده‌گی به مشکلات مردم این کوتاهی‌ها تکرار نشود.
داکتر عبدالله عبدالله روز گذشته در نشست شورای وزیران همچنان گفته است: تلفات حوادث طبیعی اخیر سوگ‌مندانه به ۳۰۰ تن رسیده است. از همکاری و رسیده‌گی به موقع مردم کشور، نهادهای حکومتی و موسسات غیر حکومتی در این حوادث تشکر می‌کنیم. مردم افغانستان در ولایت‌های مختلف اولین کمک‌ها را به قربانیان رسانیدند. مسوولان حکومتی و مسوولین کمیتۀ حالات اضطرار برای نجات و امداد به مناطق رسیدند و آسیب دیده‌گان را کمک کردند.
رییس اجرایی در ادامه علاوه نمود: نجات مردم در مناطق متاثر از برف کوچ- انتقال مجروحین-بازگشائی راه ها و رسانیدن کمک های غذائی و دوا در اولویت کارهای حکومت و گروه های نجات قرار دارد. کوتل سالنگ از روز یک شنبه به روی ترافیک بازشده است و برق کابل امیدواریم به زودی از سوی شرکت برشنا وصل گردد.
رییس اجرایی در ادامۀ صحبت‌هایش افزود: برف باری‌های اخیر در اکثر مناطق کشور بی‌سابقه است. ما نیازمند آمادگی‌های بیشتر برای مقابله با این حوادث هستیم. اقداماتی باید روی دست گرفته شود تا مردم به اثر خسارات وارده مجبور به ترک خانه و کاشانه خویش نشوند. حوادث اخیر ما را متوجه مشکلات جدی در آمادگی‌های حکومت ساخت و درس‌هایی از این حوادث آموختیم تا بار دیگر این کوتاهی‌ها در رسیده‌گی به مشکلات مردم تکرار نشود. رییس اجرایی از مشکلات مخابراتی و تامین رابطه با قریه جات در جریان برف کوچ‌های اخیر به عنوان یکی از مشکلات عمده نام برد.
او در رابطه به محکومیت عکاس مشهور کشور آقای نجیب الله مسافر با ابراز تاسف گفت: این موضوع باید به اینجا کشانیده نمی‌شد. چگونگی حکم در مورد آقای مسافر نیازمند تحقیق از سوی حکومت است و در مورد رهایی وی طبق قوانین کشور اقدامات لازم روی دست گرفته خواهد شد.
ویس برمک مسوول همآهنگی عملیات نجات و امداد در باره حوادث اخیر به شورای وزیران گزارش داد. آقای برمک در بارۀ حجم حوادث، خسارات و فعالیت‌هایی که تاهنوز در مناطق مختلف کشور از سوی کمیته حالات اضطرار و نهادهای دولتی انجام شده گفت: حوادث در مناطق مختلف کشور تلفات زیاد در پی داشته ولی ولایت پنجشیر بیشترین آسیب را در حوادث اخیر دیده است. آقای برمک افزود: از جمله ولایت‌هایی که به اثر برف باری و سیلاب آسیب دیده اند، متاسفانه ولایت‌های پنجشیر، بدخشان، دایکندی، بغلان، تخار، لغمان، بادغیس و بامیان تلفات جانی نیز داشته اند. تعداد شهدا به بیش از سه صد تن می‌رسد و تعداد زیادی از هموطنان زخم برداشته اند. عملیات کمک رسانی به تمام این مناطق به شدت جریان دارد و طبق اولویت بندی حکومت نجات آسیب دیده‌گان، انتقال مجروحین، پاکسازی و بازگشایی جاده‌ها، رسانیدن کمک‌های اولیه، دواء و غذا در سرخط برنامه کاری قراردارد. آقای برمک افزود: کارها در تمام مناطق کشور به خوبی به پیش می‌رود و گزارش لحظه به لحظۀ تحولات و پیشرفت‌ها و چالش‌ها در این زمینه از مرکز هماهنگی به رییس جمهوری و رییس اجرایی گزارش داده می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.