سرپرست ولایت پنجشیر: راه ها تا جوزا باز نخواهد شد‎

- ۱۹ حوت ۱۳۹۳

هارون مجیدی
از برف‎کوچ‎های ولایت پنجشیر نزدیک به دوهفته می‎گذرد؛ اما تا اکنون راه عمومی منتهی به ولسوالی پریان این ولایت، پاک‎کاری نشده است.
سرپرست ولایت پنجشیر می‌گوید که اگر به آنان کمک صورت نگیرد، تا ماه جوزای سال آینده، نیز راه‌های بخش‎هایی از این ولایت پاک‌ نخواهد شد.
والی پنجشیر می‎گوید که ده‌ها پروژۀ زیربنایی و عام‌المنفعه در اثر برفکوچ‌های اخیر در این ولایت تخریب شده و باشنده‌گان پنجشیر به کمک‌های بیشتر نیاز دارند.
mnandegar-3عبدالرحمن کبیری سرپرست ولایت پنجشیر در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار گفت که خانواده‌هایی‌که در بسیاری از ساحات پنجشیر گیرمانده بودند، به مکان‎های امن انتقال داده شده‌اند و تازه ۲۵ خانواده را از منطقۀ آریب به جاهای امن انتقال داده‌ایم.
آقای کبیری می‌گوید که در بسیاری از مناطق پنجشیر سطح برف بی‌اندازه زیاد است و اگر امکانات کاری آنان بیشتر نگردد، تا ماه جوزا نیز توانایی پاک‎کاری راه‌های این مناطق را ندارند.
سرپرست ولایت پنجشیر خاطرنشان می‌کند که در کنار تخریب راه‌ها، مکاتب، مساجد، ده‌ها پروژۀ زیربنایی در این ولایت نیز خساره دیده است.
آقای کبیری می‌گوید که برای پنجشیر از آدرس‌های مختلف کمک سرازیر شده و آنان کمیته‌یی را مشمول اعضای جامعۀ مدنی و خبره‌گان پنجشیر تشکیل کرده‌‎اند که بعد از بررسی و تاییدی به آسیب دیده گان کمک رسانده می‌شود.
آقای کبیری می‌افزاید: «در کنار این کمیته کسانی هستند که می‌خواهند خودشان کمک‌ها را به آسیب‌دیده‌گان برسانند که ما زمینه را برای آنان مساعد می‌سازیم و آنان خود این کمک‌ها را به آسیب دیده‌گان می‌دهند.»
آقای کبیری با بیان این‌که کمک‌های شخصی سبب هرج و مرج شده، می‌گوید که در ذخیره‌گاه‌هایی‌که آنان دارند همه کمک‌ها را گرد می‌آورند و بعد از بررسی به خانواده‌های آسیب دیده این کمک‌ها را می‌رسانند.
سرپرست ولایت پنجشیر بخش‎های شتل، چمالورده، حصارک، پارنده و پریان را از مناطقی برشمرد که تا هنوز در این مناطق برفکوچ‌های موسمی نیامده است که این مسأله سبب نگرانی آنان گردیده است.
آقای کبیری از دولت مرکزی می‌خواهد تا به این ولایت توجه بیشتر کنند. او می‌گوید: در فصل بهار احتمال سیلاب‌های زیادی می‌رود که این سیلاب‌ها سرک عمومی پنجشیر را تخریب خواهد کرد و ما در نظر داریم تا بدیل راه عمومی را که از جاده‎یی از طریق شتل گذشته است، آماده سازیم.
برف‏‎های کوچ‏های اخیر در ولایت پنجشیر بیشتر از ۲۰۰ تن را قربانی کرد. در این برف‎کوچ‎های بی‎پیشینه بیش از ده‎ها خانه نیز ویران شد.
در کنار دولت افغانستان، مردم و کشورهای منطقه نیز کمک‎هایی را به قربانیان حوادث طبیعی پنجشیر فرستادند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.