نوعادت کاری که همین امروز باید ترک کنیـدن

- ۲۳ حوت ۱۳۹۳

بخش دو و پایانی

mnandegar-3مترجم: مریم رضایی
فریس معتقد است «گفت‌وگوهای جزیی وقت زیادی می‌گیرند. بنابراین وقتی فردی می‌خواهد در مورد تعطیلات آخر هفته با شما صحبت کند، خیلی مؤدبانه حرفِ او را قطع کنید و مثلاً بگویید «عذخواهی می‌کنم، من وسط انجام کاری هستم.» البته این نکته را بدانید که همه با این کار و در هر موقعیتی موافق نیستند و باید مراقب باشید که به هنجارها و فرهنگ‌های مختلف در این مورد توجه ویژه داشته باشید.
دایماً ایمیل چک نکنید
برنامه‌ریزی کنید و ایمیل‌ها را در فواصل معین چک کنید (مثلاً دو بار در روز). به گفتۀ فریس،Inbox شما می‌تواند مثل مواد مخدر اعتیادآور باشد. پس مثل یک معتاد عمل نکنید.
وقت خود را برای مشتریان کم‌سود و پُرتوقع هدر ندهید
توصیۀ فریس این است که تحلیل ۲۰/۸۰ را در مورد مشتریان خود به دو روش انجام دهید: کدام ۲۰ درصد عامل ۸۰ درصد یا بیشتر سود من هستند و کدام ۲۰ درصد ۸۰ درصد یا بیشتر زمان من را هدر می‌دهند؟ سپس پرتوقع‌ترین و کم‌سودترین مشتریان را مشخص کنید و آن‌ها را در پایین لیست قرار دهید. اگر این کار باعث شکایت آن‌ها شود، مشکلی نیست و می‌توانید آن‌ها را به خدمات دهنده‌گان دیگری معرفی کنید. فریس می‌گوید «گاهی واقعاً لازم است مشتریان‌تان را اخراج کنید.»
برای پرمشغله بودن، زیادتر کار نکنید
برای غرق شدن در کار، نیازی نیست بیشتر کار کنید، بلکه می‌توانید بنشینید و وظایف‌تان را اولویت‌بندی کنید. بنابراین این اشتباه را مرتکب نشوید که باید دیوانه‌وار کار کرد. در عوض، تصمیم بگیرید که چه کاری باید فوری‌تر انجام شود؛ حتا اگر برخی کارهای کوچک‌تر کمی عقب بیفتد. فریس می‌گوید «اگر زمان ندارید، معنایش این است که اولویت‌بندی ندارید. بنابراین سخت‌تر فکر کنید، نه اینکه سخت‌تر کار کنید.»
یک افسار دیجیتال را شبانه‌روزی حمل نکنید
حداقل یک روز در هفته، گوشی هوشمندتان را جایی بگذارید که به آن دسترسی نداشته باشید. اگر نیاز شدید به گوشی پیدا کردید، بدانید بیشتر نیاز دارید که عادت حملِ گوشی را کنار بگذارید.
انتظار نداشته باشید کار، خلای روابط و فعالیت‌های غیرکاری را پُر کند
فریس می‌گوید «کار همۀ زنده‌گی نیست.» این موضوع کاملاً واضح و مبرهن است، اما واقعیتِ تلخ این است که تقریباً همۀ افراد با این اصل موافق‌اند، اما به آن عمل نمی‌کنند. از زمانی که برای خانواده و تفریح تعیین کرده‌اید، با همان صلابتی که برای کارهای مهم کسب‌وکارتان برنامه‌ریزی می‌کنید، دفاع کنید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.