انتخاب عاقلانه زنده‌گیِ عاشقانه

- ۱۱ میزان ۱۳۹۱

بخش دوم و پایانی

۶. شریک زنده‌گی خود را بهتر بشناسیم: همان‌طور که گفته شد، در دوران نامزدی راه‌های بسیاری وجود دارد که با همسر خود و روحیاتش آشنا شویم، ولی در دوران قبل از نامزدی و در زمان تصمیم‌گیری برای ازدواج با توجه به حد و حدود دین و فرهنگ نیز راه‌هایی برای شناخت بیشتر وجود دارد؛ یکی از این راه‌ها به واسطه رفت‌وآمدهاست که زیر نظر بزرگ‌ترها به صورت پرسش‌های مستقیم صورت می‌گیرد یا از طریق دیگر آشنایان(البته قابل توجه است که بعضی دوستان، حقایق تلخ را پنهان می‌کنند و بعضی افراد که با همسر احتمالی دشمنی دارند، عیب‌های او را بزرگ جلوه می‌دهند و یا حتا به دروغ علیه او حرف می‌زنند). در مجموع، ما باید افکار عقاید و دیدگاه‌های او را بشناسیم و آگاهی پیدا کنیم.
۷. درباره خانواده همسر احتمالی تحقیق کنیم: تحقیق در مورد خانواده همسر کمی ساده‌تر از همسر است؛ چرا که تحقیق در مورد خانواده مسایل کلی‌تری را دربر می‌گیرد، ولی در مورد همسر مسایل جزیی‌تری مدنظر است که به غیر از نزدیکان و یا دوستان طرف مقابل، کسی چندان نمی‌تواند کمک کند تا نهایتاً دورنمایی از شخصیت همسر احتمالی دست‌گیرمان می‌شود. با این وجود شناخت خانواده همسر و آشنایی با باورها و فرهنگ آن‌ها، کمک فراوانی به انتخاب ما می‌کند، چرا که طرف مقابل ما در این خانواده تربیت شده و رشد یافته و خود این مساله کمک فراوانی در انتخاب ما دارد.
۸. عجله نکنیم: با توجه به این‌که بسیاری از ازدواج‌ها به دلیل دست‌پاچه‌گی و عجله کردن در تصمیم‌گیری، به شکست منجر می‌شود. در تصمیم خود برای ازدواج عجله نداشته باشیم. اما باید به یاد داشته باشیم که دقت در انتخاب همسر را تبدیل به وسواس نکنیم و همیشه این نکته را مدنظر داشته باشیم که هیچ‌کس کامل نیست و هرکس بالاخره عیوبی دارد، ولی مسأله قابل تأمل داشتن چارچوب ازدواج است، وگرنه فرعیات به مرور زمان حل‌شدنی است.
۹. نسبت به سلامت جسمانی و روانیِ طرف مقابل اطمینان حاصل کنیم: به‌خاطر داشته باشیم که سلامت جسمانی و روانی طرف مقابل و عدم گرایش به مواد مخدر، فاکتور بسیار مهمی در انتخاب همسر به شمار می‌رود. هم‌چنین داشتن جسم سالم و نداشتن بیماری و یا با وجود بیماری حتا در زمان گذشته و یا حال، این حق همسر است که با دید باز دست به انتخاب بزند؛ وگرنه، آینده مبهمی در انتظارش است.
۱۰. تناسب در همه زمینه‌ها: توجه داشته باشیم که با شریک احتمالی خود در مواردی مانند طبقه اجتماعی، سن، میزان تحصیلات، فرهنگ، زیبایی ظاهری تناسب داشته باشیم.
۱۱. دلایل مناسبی برای ازدواج پیدا کنیم و در آخر خودمان تصمیم‌گیرنده نهایی باشیم: ضمن احترام به تجربه و عقاید دیگران به ویژه پدر و مادر، با خودِ واقعی‌مان مشورت کنیم و از خود بپرسیم آیا این فرد همان کسی است که من دنبالش بودم. سعی کنیم پاسخ دقیق و قاطعی به خود بدهیم و در نهایت، خود تصمیم‌گیرنده نهایی باشیم.
۱۲. از خداوند کمک و راهنمایی بخواهیم: پس از این‌که همه مسیرها را طی کردیم و تحقیقات لازم را انجام دادیم، در آخر از خدا بخواهیم که در این راه ما را یاری کند و مسیر مناسبی را پیش روی‌مان بگذارد. در آخر اگر بازهم در تصمیم‌گیری دچار تردید بودیم، می‌توانیم به مراکز مشاوره مراجعه کرده و با آن‌ها مشورت کنیم.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.