انتظار نداریم امریکا وظایف ما را بر دوش بکشد

گزارشگر:چهار شنبه 5 حمل 1394 - ۰۴ حمل ۱۳۹۴

نویسینده‌گان: دکتر اشرف غنی و داکتر عبدالله عبدالله

واشنگتن پست
رییس ‌جمهور و رییس‌اجرایی افغانستان با سفر به امریکا در یادداشت مشترک ارسالی به واشنگتن پست اعلام کردند که برای تحکیم روابط با امریکا به واشنگتن سفر کرده‌اند اما انتظار ندارند که وظیفه آنها را مقامات امریکایی انجام دهند.
اینک برگردان کامل این مقاله را می‎خوانید:
mnandegar-3ما که در نخستین انتقال قدرت دموکراتیک در افغانستان، بجای تفرقه و اختلاف، اتحاد را برگزیدیم، برای عمیق‌تر کردن همکاری‌های افغانستان و امریکا به واشنگتن سفر کرده‌ایم و معتقدیم که با حمایت امریکا، مردم افغانستان می‌توانند به اهداف بازسازی کشورشان، توسعه اقتصادشان و مقاومت در برابر تروریسم دست یابند.
با توجه به موقعیت استراتژیک افغانستان در قلب آسیا، این کشور هم مایه برکت و هم منشأ مشکلات و ناامنی بوده است، خشونت‌ها و رنج‌های بسیاری از جمله کشته شدن بیش از یک میلیون افغان و آواره شدن بیش از ۳۰ درصد جمعیتش را در دوران مبارزه علیه تهاجم شوروی سابق در دهه ۱۹۸۰ میلادی تجربه کرده است همچنین با آغاز مداخله بازیگران منطقه‌ای برای بهره‌برداری از خلأ قدرت در افغانستان، شاهد به قدرت رسیدن طالبان و میزبانی تروریست‌ها نیز بوده است.
در یک دهه گذشته، افغانستان با پیوستن به امریکا و دیگر کشورها در جنگ علیه القاعده و دیگر شبکه‌های تروریستی منطقه‌ای، اکنون به سدی در برابر جنایات گروه تروریستی داعش تبدیل شده است.
حال، حکومت وحدت ملی افغانستان تنها به این دلیل به همکاری‌های خود با امریکا ادامه می‌دهد که دیگر نمی‌خواهد کشورمان به پایگاهی برای حملات تروریستی تبدیل شود اما از امریکا نیز انتظار ندارد که وظیفه خودمان را برای افغانستان انجام دهد.
هدف نهایی حکومت وحدت ملی اتکا به خود و استقلال است. در ۳۱ ماه دسمبر سال ۲۰۱۴ میلادی، دولت افغانستان به وعده خود به مردم این کشور و نیروهای خارجی مبنی بر به عهده گرفتن مسئولیت کامل عملیات‌های نظامی در افغانستان عمل کرد تا جایی که «جان کمپبل» فرمانده امریکایی نیروهای ایساف، به روحیه بالای نیروهای نظامی افغانستان گواهی داده است. حال همکاری دراز مدت امنیتی به همراه آموزش، مشاوره و کمک امریکا به نیروهای امنیتی افغانستان، این کشور را به متحدی مهم برای واشنگتن در دهه‌های آینده تبدیل خواهد کرد.
حال همکاری افغانستان و امریکا از تأمین امنیت دو کشور فراتر رفته و کشوری که امیدواری برای آینده نداشت، اکنون امیدوار است. در حال حاضر مدرسه‌های زیادی در افغانستان ساخته شده و بیش از ۳ میلیون دختر افغان نیز در این مدارس مشغول به تحصیل هستند، همچنین بیمارستان‌های زیادی در این کشور به نجات جان مردم اهتمام دارند.
نخستین اولویت کاری حکومت وحدت ملی مبارزه با فساد، هدر دادن منابع و سوء مدیریت است. اکنون کاندیداهای پست‌های ولایتی و وزارت‌خانه‌ها به طرف یک همبستگی پیش می‌روند که روشنی و شفافیت تمام قراردادهای پروژه‌های کلان عمومی در این کشور را تضمین خواهد کرد. اگرچه سسیتم حقوقی و قضایی نیاز به بازسازی جامعی دارد و یک عزم ملی در قوه قضائیه افغانستان برای نابودی فساد و برکناری مقامات فاسد در جریان است اما مردم افغانستان به حقوق افراد به شدت باور دارند.
ثبات سیاسی به شدت به توسعه اقتصادی بستگی دارد و نزدیک به ۴۰ سال جنگ، حکومت‌داری ضعیف و سوء مدیریت اقتصادی مانع رشد افغانستان شده و این کشور را روز به روز به کمک کشورهای خارجی وابسته‌تر کرده است. اکنون حکومت وحدت ملی برای بهره‌برداری از منابع افغانستان تمام تلاش خود را خواهد کرد اما مسلم است که این کشور به تنهایی نمی‌تواند به تمام اهداف خود دست یابد و به کمک جامعه جهانی نیاز خواهد داشت اما نه بصورت صدقه بلکه به صورت مهارت و تخصص.
ثروت‌های بسیار زیادی به صورت عادلانه در میان مردم افغانستان تقسیم نشده‌ است. در حال حاضر ۳ گروه اکثریت به لحاظ جمعیتی یعنی زنان، جوانان و فقیران افغانستان در اقلیت‌ اقتصادی این کشور جای دارند اما براساس یک منشور جدید «شهروندی» تا ۵ سال آینده، اکثر روستاهای افغانستان می‌توانند روی داشتن آب آشامیدنی، آموزش ابتدایی، مراقبت‌های بهداشتی، دسترسی به یک بازار و تکنولوژی‌های نوین در کشاورزی بهتر حساب کنند.
در حالی که فرصت‌ها برای تأمین صلح و ثبات در افغانستان هرگز کافی نبوده، یک تهدید جدید نه تنها مانع خوشبختی افغانستان بلکه مانع خوشبختی امریکا می‌شود. شبه‌نظامیان محلی و حامیان خارجی آن‌ها، به تهدیدهایی برای دولت‌ها تبدیل شده‌اند. افراط‌گرایی در بخش‌هایی از خاورمیانه شکل خشن‌تری را پیدا کرده است. عملیات‌های نظامی پاکستان نیز تعدادی از شبکه‌های تروریستی را به داخل خاک افغانستان رانده است و مواد مخدر اسلحه و پول فراوانی را برای شبکه‌های تروریستی فراهم کرده تا جنگجو از سراسر جهان استخدام کنند اما حکومت وحدت ملی مصمم به مقابله با این معضل است.
حکومت‌های ضعیف همیشه محل مناسبی برای گروه‌های ضد دموکراتیک هستند اما حکومت افغانستان از طریق ایجاد همکاری در سطح جهانی، منطقه‌ای، اسلامی و ملی، به تهدیدهای افراطی‌گری پاسخ مناسب خواهد داد.
براساس موازین جهانی، افغانستان به کنوانسیون‌های بین‌المللی و حاکمیت قانون عمل می‌کند و حکومت وحدت ملی به ساز وکارهای تجارت آزاد که موجب خوشبختی و برقراری صلح در افغانستان می‌شود، خواهد پیوست.
به لحاظ منطقه‌ای نیز دولت افغانستان در حال ایجاد اعتماد و زمینه تجارت با کشورهای آسیایی است و در آینده‌ای نزدیک این کشور به یک سکوی بزرگ برای همکاری‌های منطقه‌ای از هند تا آذربایجان و فراتر از آن تبدیل خواهد شد.
قابل ذکر است اگر افغانستان به درستی مورد حمایت قرار گیرد، موقعیت بی‌نظیری برای جلوگیری از گسترش تروریسم دارد. بجز زمان حکومت گروه طالبان، اسلام در افغانستان به دور از خشونت رواج داشته است.
اگرچه ایجاد تحول در افغانستان کار بسیار سختی است و موانعی نیز وجود دارد و از آن‌جایی که دولت افغانستان در مذاکرات صلح از موضع قدرت وارد خواهد شد اما تلاش نیروهای نظامی این کشور برای حفظ امنیت در کشور با افزایش خشونت همراه خواهد بود اما دستاوردهای این کشور در زمینه‌های آموزش و پرورش، بهداشت، توسعه دموکراسی، رسانه، جامعه مدنی و حقوق زنان را واگذار نخواهد کرد.
مارتین لوتر کینگ گفت: تاریخ همیشه به سوی عدالت پیش رفته و افغانستان نیز اگرچه شاهد خشونت و قربانی‌های زیادی بوده اما همکاری میان افغانستان و جامعه بین‌الملل می‌تواند یک موفقیت دراز مدت برای این کشور در پی داشته باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.