وزیر ارشاد، حج و اوقاف: قاتـلان فرخنـده علنـی اعـدام شـوند

گزارشگر:سه شنبه 8 حمل 1394 - ۰۷ حمل ۱۳۹۴

وزیر ارشاد، حج و اوقاف کشور می‎گوید افرادی که در قتل وحشیانۀ فرخنده دست داشته‌اند، باید در برابر مسجد شاه دوشمشیره به دار آویخته شوند.
او به طلوع نیوز گفته است که در حقیقت قاتلان فرخنده، قرآن شریف را زیر پا کرده و آتش زده اند.
فیض ‌محمد عثمانی گفت که اگر او صلاحیت می‌داشت، قاتلان فرخنده را پس از تحقیقات و بررسی‎ها، علنی در مقابل مسجد شاه دو شمشیره اعدام mnandegar-3می‎کرد.
پیش از این، اعضای مجلس سنا، اعضای جامعۀ مدنی و شهروندان کشور در نشست‎‏هایی خواهان اعدام قاتلان فرخنده شدند.
در این حال، کمیسیون حقیقت یاب بررسی قتل فرخنده می‌گوید که تحقیقات انجام شده از سوی ارگان‌های کشفی و امنیتی در خصوص این رویداد نشان می‌دهد که فرخنده قرانکریم را آتش نزده و نه ارادۀ این کار را داشته است.
خپلواک صافی یک عضو این کمیسیون گفت که عاملان اصلی قتل فرخنده چهارتن از متولیان و ملنگان زیارت شاه دو شمشیره است که سه تن شان بازداشت شده.
آقای صافی می‌گوید، اعضای کمیسیون حقیقت یاب با متهمان بازداشت شده دیدارهایی داشته و آنان گفته اند که سوزاندن قرانکریم را توسط فرخنده به چشم ندیده اند.
وی گفت که بررسی پرونده چگونگی قتل فرخنده از سوی ارگان‌های کشفی تکمیل شده است.
او تصریح کرد: دیروز این پرونده رسماً به دادستانی کل راجع شده است؛ اما به دلیل این‌که روز پنجشنبه و جمعه رخصتی بود، از این‌رو دادستانی کل روز شنبه بالای آن کار را آغاز خواهد کرد. البته باید گفت که هنوز هم برخی از مظنونین این قضیه، بازداشت نشده اند و فرار کرده اند. ارگان‌های کشفی برای ردیابی آنان تلاش می‌کنند و امیدواریم که آنان به زودی گرفتار شوند.
آقای صافی همچنان افزود که در قضیه قتل فرخنده، ۴۰ تن به عنوان متهمان اصلی شناخته شده اند که از این میان ارگان‌های امنیتی موفق به دستگیری ۲۹ تن شده و برای بازداشت متباقی آنان تلاش‌ها همچنان ادامه دارد.
فرخندهء ۲۷ ساله که باشندۀ اصلی ولایت کاپیسا بود، به تاریخ ۲۸ ماه حوت، در ساحه مسجد شاه دو شمشیره شهر کابل به اتهام سوختاندن نسخۀ از قرانکریم، نخست از سوی مردان خشمگین بی‌رحمانه لت و کوب گردید و سپس جسدش به آتش کشیده شد.
قتل فرخنده، واکنش‌های گستردۀ داخلی و جهانی را به همراه داشت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.