تیم افغانستان در تهران میزبان می‎شود! ۶۰ هزار تن به تشویق تیم ملی به ورزشگاه آزادی می‎روند

گزارشگر:یک شنبه 9 حمل 1394 - ۰۸ حمل ۱۳۹۴

ماندگار
امروز افغانستان به مصاف ایران در ورزشگاه آزادی تهران می‎رود؛ اما رسانه‌‌های ایرانی، تیم میزبان این بازی‌ها را در ورزشگاه آزادی «غریبه» خوانده اند.
اشارۀ رسانه‎های ایرانی به استقبال پرشور افغانستانی‎های مقیم ایران از تیم ملی کشور می‎باشد.
در سه بازی گذشتۀ تیم ملی افغانستان، هزاران افغانی از تیم ملی‌ کشور استقبال کردند. حتا در بازی مقابل عربستان که به تساوی دو تیم همراه بود، جای سوزن انداختن در ورزشگاه تهران نبود و هزاران تن در عقب دروازه‎های ورزشگاه mnandegar-3ماندند.
حالا در حساس‎ترین بازی، تیم ملی افغانستان امروز به مصاف تیم قدرتمند ایران می‎رود.
مربی تیم ملی فوتبال ایران روز جمعه گفت که افغانستان تیمی است تورنمنت را سوپرایز کرده است. او افزود: آنها امروز (جمعه) بازی قابل قبولی مقابل عربستان انجام دادند و این تیم را متوقف کردند. همچنین هواداران بسیار پرشوری دارند که شنیده‌ام امروز آنقدر به ورزشگاه رفتند که عده‌یی از آنها پشت در ماندند. قطعاًٌ هواداران این تیم مقابل ما با جمعیت بیشتری به ورزشگاه می‌آیندو امیدوارم بازی خوبی از آب دربیاید.
سایت ایرانی «نود دقیقه» دیروز نوشت که تیم ملی امید ایران درحالی روز یکشنبه به مصاف افغانستان می‌رود که به احتمال فراوان افغانستانی‌ها میزبان بازی هستند! تیم ملی فوتبال امید ایران در یکی از حساس‌ترین بازی‌هایش به مصاف تیم ملی افغانستان می‌رود. مسابقه‌یی که عصر یکشنبه در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود. مسابقه‌یی که در حالت عادی نباید اصلاً برای ایران حساسیتی داشته باشد که فوتبال ایران باید به راحتی از سد افغانستان بگذرد با این وجود محمد خاکپور به درستی از قبل بازی‌ها این مسابقه را سخت‌ترین بازی ایران معرفی کرده بود. او دلیلش را حضور مربی ایرانی روی نیمکت تیم رقیب می‌دانست و این‌که با تیمی ناشناخته بازی داریم. حالا اما شرایط فرق بزرگ دیگری دارد و آن طرفداران افغانستانی هستند. آن‌ها که هزاران نفرشان ورزشگاه آزادی را پر می‌کنند درحالی که برای تیم امید ایران کمتر از ۱۰۰ نفر به ورزشگاه می‌آیند. این رسانه نوشته است: اینکه صدا وسیما(رادیو تلویزیون دولتی ایران) خیلی به این بازی‌ها نپرداخته شاید یکی از دلایل استقبال کم از این بازی‌هاست. دیگر اتفاقی که کمی به این مسأله دامن زده فضای تقابلی است که میان تیم بزرگسالان و امید ایجاد شد. اتفاقی که ناشی از ضعف آشکار مدیریتی در لایه‌های مدیریتی فدراسیون فوتبال است.
به گفتۀ این سایت ورزشی، حالا تیم ملی امید ایران در شرایطی حساس به مصاف افغانستان می‌رود. یکی از آن تیم‌هایی که امتیاز از دست‌دادن برابر فاجعه است و حتی می‌تواند رویای المپیک مان را حسرتی ۴۴ ساله کند. تیم ملی امید ایران اگرچه در دو بازی قبلی خود ۸ گل زده و با ۶ امتیاز در صدر جدول است اما چند ایراد اساسی دارد.
سایت نود نوشته است که ناکامی تیم امید ایران در برابر افغانستان، یعنی فاجعه برای فوتبال ایران. یعنی آغاز جنگی ویرانگر در فوتبال و البته یعنی سوختن یک نسل طلایی دیگر از فوتبال ایران.
این رسانۀ ورزشی در پایان گفته است که شاید کمک تلویزیون و حضور همه آنهایی که فوتبال را دوست دارند در ورزشگاه، فقط برای بازی با افغانستان کمک کند تا تیم ملی ایران تنها نماند.
یکی دیگر از سایت‌های ایرانی نوشته است که قرار است امروز ۶۰ هزار افغانی به ورزشگاه آزادی برای تشویق تیم شان بیایند.
سایت بی‌باک در بارۀ تشویق تماشاگران افغانی از تیم ملی کشور نگاشته است:
ورزشگاه دستگردی (ورزشگاهی که بازی افغانستان و عربستان در آن برگزار شد) شاید از روز تاسیسش تا به حال حتی یک بازی را هم به خود ندیده بود که سکوهایش پر از تماشاگر باشند. این ورزشگاه اما عصر جمعه جای سوزن انداختن نداشت که هیچ ، ۳ هزار نفری را هم در خیابان‌های اکباتان سرگردان کرده بود. اگر از اهالی اکباتان می‌پرسیدی، نمی‌دانستند چرا و اصلاً باورشان نمی‌شد که این صف جمعیتی برای بازی تیم امیدهای افغانستان و عربستان ایجاد شده است. جمعیتی که آمدند و شادمانه با غروری ملی به خانه‌های شان رفتند. به میمنت تساوی برابر عربستان که شاید مهمترین نتیجه تاریخ ملی افغانستان است. این‌ها این بار پاکستان را نبرده بودند که برایش ۳ روز جشن بگیرند. آنها عربستان، یکی از قدرت‌های بزرگ فوتبال آسیا را متوقف کرده بودند.
امین مربی گلرهای افغانستان به سایت بی‌باک گفته است:« این تیم را حسین صالح ، مربی ایرانی مان در ۴ ماه جمع کرده است. اگر کمی بیشتر زمان داشتیم و بهتر تمرین کرده بودیم ، چند بازی دوستانه را چاشنی کارمان کرده بودیم حالا فلسطین را هم برده بودیم و برای صعود می‌جنگیدیم. اگرچه هنوز هم ناامید نیستیم. می‌خواهیم با ایران از این مرحله صعود کنیم.» او خودش هم باور نداشته که این همه هوادار به تماشای بازی‌های شان بیاید. امین می‌گوید: «خودمان شوکه شدیم. قبل از بازی اعضای شورای مهاجرین گفته بودند تنهای‌مان نمی‌گذارند اما باور نداشتیم برای هر بازی‌مان این همه جمعیت بیاید. پرچم‌های افغانستان را از هر گروه و نژادی که هستند در دست گرفتند و با تمام وجود تیم شان را تشویق می‌کنند. ما از همه نژادها در تیم مان بازیکن داریم و این استقبال باعث شده تا انگار انرژی بازیکنان مان آزاد شود.»
به گزارش بی‎باک، حسین صالح مربی تیم ۲۳ افغانستان در فوتبال پایه ایران مردی شناخته شده است. چند ماه قبل بود که صالح به افغانستان آمد. خودش می‌گوید: «پیشنهاد جالبی بود. رفتم به افغانستان. آنجا معدن استعداد است. امنیت و امکاناتش شاید کم باشد اما پر از استعدادهایی است که دنبال توپ در زمین‌های خاکی می‌دوند. شاید مثل دهه ۶۰ ایران باشد. یک رییس فدراسیون عاشق دارند که در ۱۳ سال کار توانسته از صفر تا اینجا بیاوردشان. هم فوتبال بانوان شان راه افتاده، هم پروژه گل راه انداختند و هم دو استادیوم ساختند. آنها مثل ما نمی‌توانند لیگ سراسری برزگار کنند چون امکان تامین امنیش نیست اما لیگ مجتمعی با ۸ تیم لیگ برتری دارند که سالی دو ماه در کابل انجام می‌شود. »
صالح سپس درباره تیمش حرف می‌زند:« به من گفتند می‌خواهند این تیم را به تهران بیاورند. ما این بچه‌ها را از دل لیگ انتخاب کردیم و بدون بازی دوستانه رسمی به ایران آمدیم. بازی با فلسطین اولین بازی رسمی این تیم بود. شاید اگر ۴ تا بازی قبل از این داشتیم به آنها نمی‌باختیم. ولی هنوز هم دیر نیست. برای بازی با ایران قرار نیست بترسیم. با تمام توان بازی می‌کنیم.»
صالح می‌گوید برای بازی با ایران سورپرایزی ویژه دارند: «قبل از آمدن به تهران، دو نفر از اعضای شورای مهاجرین افغان به دیدنم آمدند و برنامه بازی‌ها را گرفتند. در بازی با عربستان ما ۱۵ هزار هوادار داشتیم، آنها گفتند برای بازی با ایران ۶۰ هزار نفر به استادیوم می‌آیند که یک رکورد در تاریخ این کشور است. آنها خودشان استادیومی ۷ هزار نفری دارند که فقط یکبار در بازی با پاکستان پر شده. در همان بازی معروف که بردند و برایش ۲ شب جشن گرفتند. این بازی در تهران برای جمعیتی که همه عشق شان تشویق تیم کشورشان است، اهمیت بالایی دارد. آنها می‌آیند و فقط هم تیم خودشان را تشویق می‌کنند. برد و باخت هم برای‌شان مهم نیست اما اگر زیاد بیایند شرایط ویژه‌یی به این بازی می‌دهند!»

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.