تحلیلگران در پیوند به اظهارات اشرف غنی: طالبان باید از قربانیان و حتا از درختان شمالی معذرت بخواهند

گزارشگر:هارون مجیدی/ یک شنبه 9 حمل 1394 - ۰۸ حمل ۱۳۹۴

گروه طالبان به مردم، تاریخ و سرزمین افغانستان ظلم کرده‌اند و هیچ‌گاهی مورد بخشش قربانیان و خانواده‎های شهدا و معلولان قرار نخواهند گرفت.
شماری از اعضای مجلس و آگاهان سیاسی با بیان این مطلب می‎گویند که مردم افغانستان گروه طالبان را به عنوان آلۀ دست پاکستان و گروپ         جنایت‌کار،  قاتل مردم و رهبران و فرماندهان جهادی می‌شناسند و به هیچ وجه معذرت‌خواهی از این گروه را نمی‎پذیرند. آنان می‎گویند که طالبان باید مورد mnandegar-3محاکمه قرار بگیرند؛ نه این که از آنها معذرت خواسته شود.
در سفری که رییس جمهور و رییس اجرایی دولت به امریکا داشتند، آقای غنی به تفصیل از صلح با گروه طالبان سخن زد.
او در این سفر اظهار داشت که برخی از اعضای طالبان، شکایت‌های مشروعی از شکنجه و بی‌عدالتی داشته که باید از آنان معذرت خواسته شود.
عبدالحفیظ منصور عضو مجلس نماینده‌گان به روزنامۀ ماندگار می‌گوید که اشرف‌غنی به صورت کُلی بحث این‌که بالای طالبان ظلم شده و باید از آنان معذرت‌خواهی شود را مطرح کرده و روشن نساخته است که با این گفته چه منظور داشته است.
آقای منصور می‌گوید: «اگر منظور رییس‌جمهور این باشد که شماری از طالبان دستگیر شده در زندان مورد شکنجه قرار گرفتند و باید از آنان معذرت خواسته شود؛ اگر چنین باشد هم در شرع و هم در قانون، شکنجه کردن متهم ممنوع است.»
این عضو مجلس تصریح می‌کند: اگر منظور آقای غنی، این است که در مجموع همه طالبان مورد ظلم قرار گرفته اند و اشرف‌غنی به عنوان رییس جمهور افغانستان از گروه طالبان معذرت‌خواهی می‌کند و در واقع اهداف طالبان را می‌پذیرد، موردی‌ست که به شخص رییس‌جمهور ارتباط دارد و از هر طریقی می‌تواند این هم‌نوایی را نشان دهد؛ اما حساب مردم افغانستان جداست. مردم طالبان را به عنوان آلۀ دست پاکستان و گروپ جنایت کاران، قاتل مردم و رهبران مردمی می‌شناسند و به هیچ صورت از آنها معذرت نخواهند خواست.
آقای منصور تأکید می‌کند: «مردم افغانستان گروه طالبان را در خور محاکمه می‌دانند، اگر در میان طالبان افراد با وجدانی وجود داشته باشد که سلاح خود را به زمین گذاشته و از مردم افغانستان که به وسیلۀ آنان شکنجه دیده اند و خواهران و مادرانی که از ظلم آن‌ها به دفتر رفته نتوانستند و محروم از آموزش ماندند و بالای هزاران شهروند ظلم کردند و این گروه حتا باید از درختان شمالی نیز معذرت بخواهند.»
این عضو مجلس با اشاره به تلاش‌های اخیر رییس جمهور غنی به‌خاطر صلح با گروه طالبان می‌گوید: رییس جمهور ادامۀ راه حامد کرزی را طی می‌کند و من یقین دارم که به زودی عطش غنی فروکش می‌کند و به جایی خواهد رسید که حامد کرزی در روزهای اخیر به آن رسیده بود.
این عضو مجلس تصریح می‌کند که رییس جمهور پیشین در روزهای نخست بدون حساب و کتاب نه تنها طالبان اسیر بلکه پاکستانی‌های مجرم را به‌خاطر جلب رضایت پاکستان از زندان‌های کشور رها کرد و آنان را پیوسته برادر خواند و برای ابراز هم‌دردی حملات شبانه را بالای آنان قطع کرد و حتا محدودیت‌هایی برای استفاده از سلاح ثقیله در جنگ در برابر طالبان وضع و به‌نام‌های مختلف جنگ‌جویان طالب را از زندان‌ها رها کرد؛ اما در فرجام به این نتیجه رسید که مداخله همچنان از طرف پاکستان ادامه دارد و امنیت افغانستان از طرف طالبان برهم زده شده و سال‌های درازی‌ست که از طرف این گروه بالای مردم ظلم می‌شود.
این عضو مجلس خطاب به رهبران دولت وحدت ملی می‌گوید که داکتر عبدالله و غنی صلح و ضرورت صلح را با دیپلماسی و روشی‌یی‌که برای تأمین صلح به کار می‌رود، مغالطه نکنند، زیرا مردم صلح را یک بحث ملی می‌دانند و آرزو دارند که صلح در کشور تأمین شود.
آقای منصور با بیان این‌که نباید راه رفته را دوباره طی کرد، به رهبران دولت وحدت ملی پیشنهاد می‌کند که آنان نباید خود را عقل کُل تصور کنند و از تجربه‌ها و تلاش‌هایی که در گذشته به‌خاطر آوردن صلح وجود داشته، استفاده و نگریسته شود که چه خواست‌ها و پیشنهاداتی داشتند که به نتیجه نرسید.
در این حال، عزیز رفیعی رییس مجتمع جامعۀ مدنی افغانستان می‌گوید: در افغانستان سیاست مداران از سیاست یک گنده‌گی و لجن زار ساخته اند که در آن هر نوع تعفن و بوی بد را می‌توان استشمام کرد.
آقای رفیعی می‌افزاید: «چگونه می‌شود به کسانی که با خون ملت بازی کردند و به تاریخ بشر خیانت کردند، از آنان معذرت بخواهیم؟ به خدا کفر است اگر کسی بگوید که ما باید از گروه طالبان معذرت‌خواهی کنیم؛ طالبان هیچ‌گونه ترحمی به مردم و داشته‌های مادی و معنوی افغانستان نکرده‌اند.»
رییس مجما با توجه به تلا‌ش‌های فردی رییس‌جمهور برای گفت‌وگو با طالبان خاطر نشان می‌کند که سیاست‌های فردی در افغانستان هیچ زمانی به نتیجه نرسیده، اگر همین‌گونه دوام یابد مصیبت‌هایی را در این کشور شاهد خواهیم بود که از تصور و پیش‌بینی‌ها به دور است.
هم‌چنان، عتیق‌الله امرخیل یکی از آگاهان نظامی می‌گوید: شکنجه در افغانستان در طول سال‌های گذشته رواج داشته و امکان دارد کسی که متهم بوده در زندان‌های افغانستان با او بد رفتاری شده باشد.
این آگاه نظامی می‌گوید که اگر به اثبات برسد که غیر قانونی و شرعی با آنان برخورد شده باشد، باید معذرت‌خواهی شود که هیچ تاوانی برای مردم ندارد.
آقای امرخیل می‌گوید که دولت افغانستان پای پیمان‌های حقوق بشری امضا کرده و باید آن را رعایت کند.
رییس‌جمهور غنی همانند سلفش پس از گرفتن قدرت مواضع نرمی را در برابر طالبان اختیار کرده است.
او حتا پای را فراتر نهاده و باری طالبان را مخالفان سیاسی خواند. این گفتۀ او با انتقاد تند مقامات پیشین حکومت مواجه شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.