دبیرکل ناتو: روند خروجِ ما از افغانستان تسریع می‌یابد

- ۱۱ میزان ۱۳۹۱

دبیرکل ناتو با اذعان به افزایش حملات نیروهای افغان به نیروهای امریکایی و تضعیف روحیه نیروهای امریکایی، از تسریع در خروج نیروهای خارجی از افغانستان خبر داد.
آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو گفت، خروج نیروهای غربی از افغانستان می‌تواند زودتر از موعد مقرر و زمان تعیین شده صورت بگیرد چرا که حملات اخیر نیروهای افغان که استراتژی جدید طالبان علیه نیروهای ناتو محسوب می‌شود، برای تضعیف روحیه نیروهای خارجی ثمربخش و موفقیت‌آمیز بوده است.
دبیرکل ناتو در مصاحبه خود با روزنامه گاردین در پاسخ به فشارها برای خروج سریعتر نیروهای خارجی از افغانستان اعلام کرد که این موضوع در حال بررسی و مطالعه است و طی سه ماه آینده در مورد آن تصمیم گرفته می‌شود.
وی افزود: از هم‌اکنون تا پایان سال ۲۰۱۴ میلادی شما ممکن است نظر نهایی ما را در خصوص خروج پیش از موعد و حضور نیروها در افغانستان شاهد باشید. نیروها، ممکن است از افغانستان خارج شوند، فعالیت‌هایی دیگری را بر عهده بگیرند، بار دیگر مستقر شوند یا تعدادشان در این کشور کمتر شود.
راسموسن تاکید کرد: از اکنون تا پایان سال ۲۰۱۴ میلادی اعلام می‌کنیم که چه تصمیمی در خصوص استقرار مجدد یا خروج نیروهای خود یا کاهش آنها اتخاذ می‌کنیم. در صورتی که اوضاع امنیتی در افغانستان اجازه بدهد و مناسب باشد خروج نیروهای خود را از این کشور سرعت می‌بخشیم.
دبیرکل ناتو همچنین در ادامه به کشته شدن ۵۰ نیروی نظامی ایتلاف ناتو در سال جاری میلادی در حملات نیروهای افغان علیه نیروهای خارجی اشاره کرد و گفت که این موارد بر روابط میان نیروهای ایتلاف بین‌المللی و نیروهای پولیس و ارتش افغان خدشه وارد کرده است چرا که چنین حملاتی اعتماد متقابل میان دو طرف را کاملا از میان برده است.
ناتو قصد دارد تا مسوولیت امنیتی افغانستان را به ۳۵۲ هزار نیروی افغان بسپارد و این امر قرار است طی مدت دو سال و زمانی که نیروهای تحت رهبری امریکا قصد دارند فعالیت خود را در این کشور به اتمام برسانند، صورت گیرد.
همچنین در بحبوحه تنش‌ها و جدل‌ها میان تحلیلگران در خصوص اینکه چه انگیزه‌یی در پشت پرده حملات نیروهای افغان علیه نیروهای ناتو وجود دارد، مقام‌های این ایتلاف بین‌المللی به این نقطه نظر مشترک دست یافته‌اند که شبه نظامیان طالبان برای تضعیف روحیه نیروهای ناتو اقدام به تحریک نیروهای افغان می‌کنند. علاوه بر این، برخی از تحلیلگران مدعی هستند که نیروهای امنیتی افغان این اقدامات را علیه نیروهای ناتو تشدید می‌کنند.
راسموسن افزود: ما به خوبی می‌دانیم که برخی از این حملات از سوی افراد تحت تاثیر طالبان صورت می‌گیرد. البته باید به این نکته هم اشاره کرد که خروج بیش از ۱۲۰ هزار نیروی ناتو از افغانستان امری آسان نیست و همچنین هنوز راه زیادی برای سپردن کنترل کامل امنیتی به نیروهای افغان باید پیموده شود. علاوه بر این، آموزش نیروهای افغان نیز مساله دیگری است که باید به آن رسیدگی شود.
دبیرکل ناتو گفت: احتمال حضور تعدادی از نیروهای آمریکایی در افغانستان در جریان معاهده استراتژیک میان کابل و واشنگتن وجود دارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.